رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

دکس‌ها به زودی جای صرافی‌های متمرکز را می‌گیرند

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، از افزایش سرعت پیشرفت امور مالی غیرمتمرکز در جهان می‌گوید

به طور کلی، دو نوع صرافی برای کاربران رمزارز وجود دارد: صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس‌ها. صرافی‌های متمرکز، روی معاملات و دارایی کاربران کنترل و تسلط دارند اما در صرافی‌های غیرمتمرکز، هیچ‌گونه کنترلی روی دارایی سرمایه‌گذاران وجود ندارد و به کاربران اجازه داده می‌شود که سرمایه خود را به صورت شخصی و بدون انتشار هیچ‌گونه اطلاعات خصوصی حفظ و نگهداری کنند.

سهراب ثامنی، مدیرعامل «زربان» به فراگیری سرویس‌های غیرمتمرکز پرداخت و گفت: «اتفاقی که رخ ‌داده این است که طی چهار سال اخیر، حجم تبادلاتی که در داخل دکس‌ها انجام شده به نسبت صرافی‌های متمرکز به‌ مرور در حال افزایش است. هزینه استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز (مکانیزم‌های لندینگ، تبادلی مثل دکس‌ها و غیره) به‌مرور با افزایش سطح فناوری کاهش می‌یابد. به همین خاطر در آینده نزدیک حجم صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز به‌شدت افرایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه می‌توان به این جمع‌بندی رسید که آینده در صنعت کریپتو از آن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. همچنین، در حوزه تبادل، آپشن‌های غیرمتمرکزتر جایگزین آپشن‌های متمرکز موجود می‌شوند؛ برای مثال، یونی‌سواپ به جای کوین‌بیس یا زیگزاگ به ‌جای بایننس.»


معایب دکس‌ها


ثامنی در ادامه به معایب دکس‌ها پرداخت و گفت: «در حال حاضر سرعت دکس‌ها در حد بلاک‌تایم پایین است و بلاکچین‌های لایه سوم سرعت‌شان حتی از بایننس هم بالاتر است. هزینه‌شان نیز در حال حاضر بالاتر از صرافی‌های متمرکز است، اما افزایش تکنولوژی باعث می‌شود هزینه‌های آنها به‌مرور کاهش پیدا کند و با صرافی‌های متمرکز در رقابت باشند. محدودیت‌ صرافی‌های متمرکز نیز افزایش خواهد داشت. از طرف دیگر پیچیدگی استفاده از liberty wallet و استفاده از دیفای در حال حاضر بالاست. اما این موضوع در آینده نزدیک به‌واسطه ارتقایی که در حوزه ساده‌سازی استفاده از بلاکچین داریم، بسیار راحت می‌شود. سرویس‌های زیادی به‌ سادگی و با داشتن ایمیل و رمز ورود به شما این امکان را می‌دهند که با حفظ همان امنیت قبلی بتوانید از سرویس‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به پیچیدگی خاصی استفاده کنید.»

او در پایان افرود: «این ارتقای فناوری در حال حاضر قابل ‌مشاهده نیست، اما در آینده نزدیک، خواهید دید که توسعه فناوری در آنها اتفاق می‌افتد. در حال حاضر سرویس‌های متمرکز چهار یا پنج سال است که تفاوت چشمگیری نداشتند و صرافی‌های گذشته با صرافی‌های امروز تقریباً یکی هستند، اما سرویس‌های غیرمتمرکز بسیار در حال ارتقا هستند. در واقع سرعت‌شان به‌شدت در حال بالا رفتن است؛ در نتیجه هزینه‌هایشان نیز به‌شدت کاهش می‌یابد و در دو سال آینده به زیر یک‌صدم  سنت خواهد رسید و ریسک‌شان نیز کمتر خواهد شد. استفاده از آنها به‌واسطه اکانت آبستراکشن نیز بسیار ساده‌تر از صرافی‌های متمرکز موجود خواهد شد. در حوزه‌های دیگر نیز ما یکسری سرویس‌هایی داریم که اصلاً نظیر ندارند. به‌ طور کلی می‌توان گفت همه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به دلیل اینکه در آنها توسعه فناوری در حال انجام است، بهتر از سرویس‌های متمرکز خواهند بود. یک مثال مناسب در این مورد این است که خودروهای اولیه سرعت بسیار کمتری نسبت به اسب‌ها داشتند. پس از صد سال، اسب همان اسب است اما خودروها به میزان قابل توجهی پیشرفته شده‌اند. تفاوت این است که سرعت توسعه فناوری صنعت خودرو حدود ۵۰ سال طول کشید تا به جای خوبی برسد اما در حوزه فناوری مالی غیرمتمرکز، در طول دو تا سه سال آینده شاهد تحولی عظیم خواهیم بود. »

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/8xci
نویسنده همکار فاطمه شایگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.