رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در حاشیه رویداد هاوینگ بیت‌کوین چه گذشت؟

در دومین روز از دومین ماه از سومین سال قرن جدید، باشگاه آجودانیه میزبان رویداد هاوینگ بیت‌کوین بود. کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار قصد داشت با برگزاری این رویداد، مدیران صرافی‌های رمزارزی، تریدرها، پژوهشگران و متخصصان فنی بلاکچین، کسب‌وکارهای پرداخت‌یار، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری این صنعت را گرد هم آورد و زمینه مناسبی جهت همفکری، شبکه‌سازی و تعامل درباره مسائل مختلف میان آنها ایجاد کند. استقبال گسترده‌ای که از سوی فعالان اکوسیستم رمزارز و دارایی دیجیتال کشور از این رویداد به عمل آمد، نشان می‌دهد که رسانه راه‌کار در دستیابی به اهداف خود موفق عمل کرده است؛ این در حالی است که کسب‌وکارهایی چون والکس، آبان‌تتر، یوبیتکس، اکس‌اونیکس، زربان و پول نو نیز به طور مستقیم از برگزاری این رویداد حمایت کرده بودند. با این حال و با گذر از اتفاقات مثبتی که در بطن رویداد واقع شد، حاشیه این مراسم‌ هم جذابیت‌های منحصر به فرد خودش را داشت؛ از بازی‌ و رقابت‌های هیجان‌انگیز گرفته تا گمانه‌زنی حول آینده رمزارزها و پیشگویی‌ به سبک نوستراداموس راجع به میزان افزایش قیمت بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۴، همه و همه جزو مواردی بودند که در حاشیه رویداد هاوینگ بیت‌کوین اتفاق افتادند و به جذابیت‌های آن افزودند. حالا در ادامه این مطلب، به طور مختصر درباره کم و کیف این ماجراها خواهید خواند.


بزن به هدف، جایزه تتر ببر!


مهمانان هاوینگ بیت‌کوین با گذر از فضای سبز باشگاه آجودانیه و درست پیش از ورودشان به لابی باشگاه، در سمت راست خودشان استندی را می‌دیدند که صفحه دارتی را با نوارهای کوچک سبز و قرمزی که میان ردیف‌های مدور سیاه و سفید جا خوش کرده بودند، نگه می‌داشت. یکی از رویدادهای جانبی دورهمی هاوینگ بیت‌کوین که قرار بود علاوه بر خلق هیجان میان مهمانان و زنده کردن حس طراوت و کودک درون آنها از طریق ایجاد یک فضای رقابتی ساده و دوستانه، این امکان را برای آنها فراهم کند تا بتوانند متناسب با نشانه‌گیری بهتری که انجام داده‌اند، جایزه بیشتری ببرند. جایزه‌ای که برای این کار و توسط شرکت‌های پول نو، آبان‌تتر، زربان و اکس‌اونیکس تدارک دیده شده بود، شامل رمزارزهای مختلفی می‌شد که هر کدام مقادیر و ارزش متفاوتی نیز داشتند.

هرچه دارت پرتاب‌شده در موقعیتی نزدیک‌تر به مرکز دایره فرود می‌آمد، سهم جایزه نیز افزایش می‌یافت. به طور کلی برای این بازی حدود ۴۵ بن هدیه رمزارز تهیه شده بود که بن‌هایی به ارزش ۵۰ تتر، ۵۰ دای، ۱۰ هزار ساتوشی و ۵۵ هزار ساتوشی را شامل می‌شدند و ارزش آنها در مجموع حول رقمی معادل ۱۴۰ میلیون تومان بود. با این حال فراتر از ارزش مادی این رویداد، برای مهمانان حس رقابت و جو دوستانه‌ای که میان‌شان شکل گرفته بود انگار اهمیت بیشتری داشت.

در بسیاری از مقاطع زمانی برگزاری رویداد هاوینگ بیت‌کوین، تعدادی از مهمانان دور ناحیه‌ای که دارت‌ها باید از آنجا پرتاب می‌شد حلقه زده بودند و انتظار می‌کشیدند که نوبت آنها شود تا بخت و مهارت خودشان را بیازمایند. با اینکه نتیجه بسیاری از پرتاب‌ها برای مهمانان مطلوب نبود و اقبالی به همراه نداشت (بعضی از پرتاب‌ها اصلاً به صفحه دارت برخورد نکردند و از اطراف آن گذشتند)، اما دسته دیگری از مهمانان عملکرد جالب توجهی از خودشان به جا گذاشتند و توانستند برنده مبالغ قابل توجهی از ارزهای دیجیتال شوند که با تشویق سایر حضار و شرکت‌کنندگان نیز همراه شد. برخی از برندگان هم ترجیح دادند در همان لحظه و موقعیت، جایزه خود را صرف امور خیریه کنند یا آن را به قید قرعه به یکی از دنبال‌کنندگان خود در فضای مجازی واگذار کنند.


«چندین» و پیش‌بینی آینده صرافی‌های رمزارز در ایران


یکی دیگر از مواردی که در حاشیه رویداد هاوینگ بیت‌کوین جریان داشت، برگزاری نظرسنجی توسط پلتفرم «چندین» بود که حدس و گمان حاضرین رویداد را راجع به آینده صرافی‌های رمزارزی در کشور جویا می‌شد. چندین پلتفرمی برای خلق تجربه اشتراک دیدگاه‌هاست که نخستین‌بار در سیزدهمین نمایشگاه کار دانشگاه شریف و در غرفه توسن از آن رونمایی شد. پلتفرم نظرسنجی چندین با تأکید بر مزایایی که هم‌افزایی آراء به ارمغان می‌آورد، دیدگاه‌های متنوعی را کنار هم قرار می‌دهد و آنها را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. رویکرد اصلی چندین، مهیا کردن فضایی است که در آن بتوان نظرات و زوایای نگاه مختلف را با هم مقایسه کرد تا کاربر به واسطه آن بتواند با پذیرش تنوع دیدگاه‌ها، به درک واقع‌بینانه‌تری نسبت به مسائل دست یابد و راه‌حل‌های کاربردی‌تری در مواجهه با چالش‌ها پیدا کند.

چندین در این رویداد موضوع «سرنوشت صرافی‌های رمزارزی در پنج سال آینده» را مورد نظرسنجی قرار داد تا شرکت‌کنندگان پیش‌بینی خود را از آینده این اکوسیستم با یکدیگر به اشتراک بگذارند. گزینه‌های این نظرسنجی که موارد الف) از بین خواهند رفت، ب) تعدادی از آنها رشد خواهند کرد و بقیه از بین خواهند رفت، ج) به پلتفرم‌هایی‌ برای ارائه خدمات متنوع مالی تبدیل می‌شوند، د) شانس جهانی شدن و حضور در بازار بین‌الملل را خواهند داشت و د) کسب‌وکارهای غیرمتمرکز جایگزین آنها خواهند شد را شامل می‌شدند، طیف وسیعی از گمانه‌زنی‌ها را پوشش می‌داد تا از این طریق، خروجی آماری مفیدی را جهت درک بهتر چشم‌انداز و برنامه‌ریزی برای آینده اکوسیستم رمزارزی ارائه کند و در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای استراتژی‌های پایدار برای توسعه حوزه رمزارزها اثرگذار باشد.


تب بیت‌کوین در رویداد هاوینگ


در جریان رویداد هاوینگ بیت‌کوین، بازار پیشگویی و پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین و گمانه‌زنی‌ها درباره این مسئله نیز حسابی داغ بود. در لابی سالن برگزاری همایش رویداد هاوینگ بیت‌کوین، بنری وجود داشت که روی آن تصویر نیم‌دایره‌ مدرجی که به انواع گرد ساعت هم بی‌شباهت به نظر نمی‌رسید، درج شده بود. روی محیط این دایره اعدادی نوشته شده بود که مقدار نهایی نرخ بیت‌کوین در انتهای سال ۲۰۲۴ میلادی را مطابق آن چیزی که مهمانان گمان می‌کردند، نشان می‌داد.

عقربه‌ای هم در وسط این صفحه وجود داشت که بین اعداد جابه‌جا می‌شد و هر یک از مهمانان با قرار دادن نوک این عقربه روی مقدار مدنظر خود، میزان رشد این رمزارز در سال آتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و حدس و گمان‌های خود مطرح می‌کرد. تعداد زیادی از مهمانان با حضور در این قسمت رویداد، از آن استقبال کردند و مبالغ مختلفی را به‌عنوان حد غایی رشد نرخ بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ در نظر گرفتند. بسیاری از بازدیدکنندگان با استدلال‌های مختلف و به طور جدی از انتخاب‌های خودشان دفاع می‌کردند و برخی نیز با شوخی‌طبعی و طنازی، عقربه را روی بازه‌ ارقام عجیب و دور از ذهن قرار می‌دادند.

بعضی از آنها هم به طور کلی از این پیش‌بینی امتناع می‌کردند زیرا باور داشتند این نرخ تحت‌ تأثیر اتفاقات غیرمترقبه‌ای است که تعیین زمان و علت رخ دادن‌شان غیرممکن است. تعدادی از مهمانان هم که کلی با ایده برگزاری چنین چیزی کیف کرده بودند، با آن عکس یادگاری گرفتند تا در صورت تحقق پیشگویی‌شان، بتوانند به عکس‌های ثبت‌شده استناد کنند. به طور کلی این بخش از رویداد به‌عنوان یکی از اتفاقات جنبی هاوینگ بیت‌کوین فضای مناسبی مهیا کرد تا شرکت‌کنندگان و مهمانان در یک فضای دوستانه به تبادل نظرات‌شان با یکدیگر بپردازند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/xcpd
نویسنده همکار خبرنگار: صادق کاشفی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.