رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

پیچیدگی؛ یکی از بزرگ‌ترین موانع بازار رمزارزها

مدیر محصول و مدیر توسعه کسب‌وکار والکس به ابعاد مختلف رویداد هاوینگ بیت‌کوین پرداختند

رویداد هاوینگ بیت‌کوین توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شد. در این رویداد، اعضای اکوسیستم دارایی دیجیتال گرد هم آمدند تا درباره اتفاق مهم اخیر بازار رمزارزها صحبت کنند و به تعامل با یکدیگر بپردازند. «والکس» یکی از حامیان رویداد هاوینگ بود که در آن ثنا شمسافر، مدیر محصول والکس و علی میری، مدیر توسعه کسب‌وکار والکس به بررسی این اتفاق از ابعاد مختلف پرداختند.

علی میری با اشاره به اینکه این هاوینگ از نگاه من با هاوینگ‌های قبلی تفاوت‌هایی دارد، توضیح داد: «در هاوینگ‌های قبلی ما در این شرایط نبودیم که ببینیم شرکت‌ها و سرمایه‌های بزرگ سمت بیت‌کوین آمده باشند. این کاهش عرضه و افزایش هزینه تمام‌شده هر واحد بیت‌کوین، اتفاقی است که ما را نسبت به قبل محدودتر می‌کند. ما الان به سمتی می‌رویم که بیت‌کوین هر روز بیشتر و بیشتر به نوعی دارایی بدل می‌شود و از آن فضای ابزار پرداخت بودن فاصله می‌گیرد که در سخنرانی‌های قبلی نیز درباره آن صحبت شد.»


تفات هاوینگ اخیر بیت‌کوین با هاوینگ‌های قبلی


 او در ادامه خاطرنشان کرد: «ما حول بیت‌کوین شاهد بحثی هستیم که تا به حال در مورد تمام سرمایه‌ها نیز شکل گرفته و آن مقوله پذیرش است. این مسئله خیلی مهم است که بتوان بیت‌کوین را در فضای عمومی به‌عنوان پول به مردم شناساند. روزی نمک به‌عنوان پول میان مردم پذیرفته شده بود، اما با گذشت زمان ارزشش را از دست داد. روزی هم این اتفاق در مورد طلا افتاد و با گذشت زمان نه‌تنها ارزش خود را حفظ کرد، بلکه میان مردم به‌عنوان نوعی ثروت در نظر گرفته شد.»

مدیر توسعه کسب‌وکار والکس با طرح این سؤال که ضریب نفوذ رمزارزها در ایران چقدر است، عنوان کرد: «آمارها بین ۱۴ تا ۱۷ درصد را نشان می‌‌دهد که ثابت می‌کند در ایران اوضاع ما نه خیلی خوب است و نه خیلی بعد. اما در دنیا شاهد ضرایب نفوذ بالاتری نیز هستیم. فرصت‌ها و چالش‌هایی که این هاوینگ برای اکوسیستم ما ایجاد می‌کند شامل یک نکته مهم است. ما از امروز به زعم من وارد یک جنگ مشترک شده‌ایم که همه ‌ما هم احتمالاً جنگجوی این مبارزه هستیم.»

او ادامه داد: «ما باید به دنبال افزایش نرخ پذیرش و نفوذ باشیم و برای این مسئله بجنگیم. در مارکت ایران سقفی وجود دارد که مطابق آن تقسیم بازاری رخ داده است. می‌توانیم با هم برای گرفتن سهم بازار از یکدیگر وارد مناقشه شویم یا می‌توانیم به کمک هم این سقف را بلندتر کنیم و میزان پذیرش را بالاتر ببریم. زمانی که شرکت‌ها و سرمایه‌های بزرگ به این حوزه ورود پیدا می‌کنند، کاربر این معنا را استنتاج می‌کند که نوسانات در این بازار کم‌تر است. تا زمانی که این پذیرش افزایش نیابد، فرصت‌های این حوزه برای ما به نوعی چالش تبدیل می‌شود.»


اکوسیستم واقعی بسازیم


علی میری با اشاره به اینکه برای افزایش ضریب نفوذ در وهله نخست باید یک اکوسیستم واقعی بسازیم، اظهار کرد: «ما تعدادی نهاد و صرافی هستیم که به مجموعه خودمان می‌گوییم اکوسیستم؛ درحالی‌که این واژه تعریف مشخصی دارد. ما در میان خودمان و خارج از خودمان مناسباتی داریم، اما کیفیت این مناسبات به نحوی نیست که خودمان را اکوسیستم در نظر بگیریم. هرچند فعالیت‌ها و مشارکت‌هایی که تاکنون میان ما رخ داده یقیناً ارزشمند است و اصلاً همین که توانسته‌ایم در این شرایط به بقای خود ادامه دهیم جای تقدیر دارد، اما اگر می‌خواهیم از اینجا به بعد به رشد خود ادامه دهیم و میزان پذیرش خودمان را در جامعه بالاتر ببریم، باید تمامی مجموعه رمزدارایی‌ها و رمزارزها و نه فقط بیت‌کوین را کاربردپذیر کنیم.»

 یکی از بزرگ‌ترین موانع حضور افراد در این بازار، پیچیدگی است. افراد احساس می‌کنند درک این حوزه دشوار است و به همین خاطر از سرمایه‌گذاری در آن پرهیز می‌کنند. کاربردپذیری از آن جهت حائز اهمیت می‌شود که وقتی مخاطب کاربرد این حوزه را در شئون زندگی خود مشاهده کند، به‌تدریج به آن عادت هم می‌کند و آن را می‌فهمد. باید کاری کنیم تا این پیچیدگی روز به روز کم‌تر شود. ما تا به امروز تمرکز اصلی‌مان روی بحث تبادل بوده که البته زیرساخت و پیش‌نیاز سایر بخش‌هاست، اما اگر قصد داریم از فرصت‌های این هاوینگ استفاده کنیم، باید آن را به‌عنوان یک یادآوری در نظر بگیریم که از اینجا به بعد این پذیرش را بیشتر از قبل کنیم، زیرا این مسئله است که این دارایی را مستحکم‌تر می‌کند.»


کاربردپذیری رمزارزها


مدیر توسعه کسب‌وکار والکس درباره پذیرش رمزارزها بیان کرد: «منظور من در رابطه با کاربردپذیری صرفاً متوجه بیت‌کوین نیست. برای مثال ما رمزارز اتریوم را نیز داریم که ظرفیت کاربری آن به لحاظ تنوع و وسعت اصلاً با بیت‌کوین قابل مقایسه نیست. ما یک اکوسیستم رمزارزی داریم که بیت‌کوین شاید پدر این اکوسیستم باشد و در آن پیشرو باشد، اما حالا بقیه هم می‌توانند به گسترش آن کمک کنند. در مورد اینکه آیا سرمایه شدن بیت‌کوین با رسالت آن تعارض دارد یا خیر نیز این مسئله خاصیت گذر زمان است. همان‌طور که روزی طلا و سکه طلا در مراودات و مناسبات روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروز ما طلا را به‌عنوان سرمایه خریداری می‌کنیم نه اسباب تراکنش‌های روزانه، این اتفاق برای بیت‌کوین نیز به عنوان یک سرمایه مالی نیز رخ می‌دهد.»


الگوهای قابل تکرار هاوینگ


ثنا شمسافر، مدیر محصول والکس درباره سابقه هاوینگ بیت‌کوین توضیح داد: «اگر قرار باشد به گذشته برگردم، می‌توانم این را یادآوری کنم که در سال ۲۰۰۸ ریوارد هر بلاک ۵۰ بیت‌کوین بود. سال ۲۰۱۲ این عدد به ۲۵ رسید و این مسئله همین‌طور ادامه یافت تا ما به امروز رسیدیم. مسئله این است که ما در این پارادایم مالی اصلاً می‌توانیم از گذشته به آینده برسیم؟ این سؤال بزرگی است. آیا در کریپتوکارنسی، بلاکچین و بیت‌کوین الگوها واقعاً تکرارشونده‌اند؟ من خودم باور ندارم که می‌شود از گذشته به آینده رسید؛ به‌خصوص در حوزه تکنولوژی که پویا است و تغییر می‌کند. من روند رشد بیت‌کوین را که بررسی می‌کردم، اگر دوره زمانی ۳۰ الی ۱۸۰ روز بعد هاوینگ را در نظر بگیریم، اتفاقی که در سال ۲۰۱۲ افتاد این بود که در این دوره زمانی بیت‌کوین ۱۰۹۱ درصد رشد داشت و در هاوینگ بعدی این مقدار به حدود ۷۳ درصد رسید و بعدی دوباره ۱۰۷۳ درصد رشد داشت.»

او در ادامه بیان کرد: «دوست دارم درباره نسبت جریان به انباشت صحبت کنم که نخستین‌بار توسط پلن بی که مثل ساتوشی‌ ناکاموتو هویتش ناشناخته است راجع به آن صحبت شد. این نرخ برای طلا عدد ۶۰ و بعد این هاوینگ برای بیت‌کوین عدد ۱۱۲ است. با این حال نمی‌توان با این نرخ‌ها راجع به ارزش بیت‌کوین صحبت کرد. بیت‌کوین آمده که راجع به چیزهای مهم‌تری حرف بزند.»

شمسافر با اشاره به اینکه ساتوشی آمده تا راجع به کنترل تورم، کنترل قدرت و اجماع صحبت کند، راجع به اینکه یک جامعه چه در حوزه تکنولوژی و چه هر حوزه دیگری که ارزش را تعیین می‌کند باید بتواند نقطه‌نظر مجموع افراد جامعه را به نتیجه برساند، اظهار کرد: «من نصف شدن پاداش بیت‌کوین را اتفاق مهم هاوینگ امسال نمی‌دانم. به نظر من با توجه به اینکه ماینینگ هر بلاک 10 دقیقه طول می‌کشد، ما از همین حالا ۱۲۸ سال وقت داریم تا به سقف ۲۱ میلیون بیت‌کوین برسیم. ساتوشی قصد دارد یک نفر یا یک گروه باشد. به‌عنوان یک انسان نمی‌توانسته تا رسیدن به سقف بیت‌کوین زنده بماند و می‌خواسته که هر چهار سال یک‌بار به خودمان یادآوری کنیم که بلاکچین چرا به وجود آمده و عدم تمرکز کجا می‌تواند به کمک یک جامعه بیاید. من به‌عنوان یک بیت‌کوینر دوست دارم روی این مسئله تأکید کنم که آرمان‌های ما آرمان‌های ساتوشی است تا زمانی‌که ما به سقف استخراج ۲۱ میلیون بیت‌کوین برسیم.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/iubf
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.