رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در هاوینگ‌های بعدی تقاضا مهم‌تر از عرضه خواهد شد

امید امین‌زاده، معاون عملیات آبان‌تتر ضمن حضور در رویداد هاوینگ عصرانه راه‌کار به بررسی تأثیر هاوینگ بر قیمت در بازار رمزارزها پرداخت.

او در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «چند روز پیش با رویدادی به نام هاوینگ مواجه شدیم. در هاوینگ جایزه‌ای که به ماینرها به ازای هر بلاک داده می‌شد نصف شد. اما معنی این اتفاق چیست و یعنی چه اتفاقی برای بازار می‌افتد؟ طبیعتا اولین نکته این است که ما با یک کاهش عرضه در بیت‌کوین روبه‌رو خواهیم بود که مجموعا در طول 1 سال نزدیک به 11 میلیارد دلار به قیمت جاری کاهش پیدا می‌کند. دلیل اهمیت هاوینگ این است که سیاست پولی بیت‌کوین به نوعی تنظیم شده است که میزان تورم آن کاهنده باشد و همین ویژگی آن را تبدیل به یک دارایی ارزنده کرده است. در هاوینگ‌های قبلی روند همین بوده که تقاضا افزایش یافته و با کاهش عرضه قیمت بیت‌کوین بالا رفته است. اما آیا در آینده نیز این اتفاق خواهد افتاد؟»


اثر اقتصادی هاوینگ‌های بعدی


او در جواب سوالی که مطرح کرده بود اعلام کرد :«در 24 ساعت گذشته چیزی نزدیک به 22 میلیارد حجم معاملات بیت‌کوین بوده است. از نظر من شاید این آخرین هاوینگ باشد که اثر اقتصادی موثر دارد. اما آیا بیت‌کوین در آینده افزایش قیمت نخواهد داشت؟ اعتقاد دارم در آینده مهم‌ترین عامل قیمت بیت‌کوین تقاضا خواهد بود. بگذارید چند محرک را معرفی کنم. ارزش دلار اگر کم شود قیمت بیت‌کوین بیشتر خواهد بود اگر قیمت بیت‌کوین را به میزان پولی که چاپ شده تقسیم کنیم، قدرت خرید بیت‌کوین را مشاهده خواهیم کرد. موقعیت‌های اقتصادی و واقعیت اقتصاد به‌نظر من پارامتر مهمی برای قیمت بیت‌کوین در آینده خواهد بود. از طرف دیگر جمعیت استفاده‌کننده از بیت‌کوین هم عامل موثری است که هر دو را توضیح خواهم داد.»

امین‌زاده با اشاره به محرک‌هایی که معرفی کرد، اعلام کرد: «اگر فناوری بیت‌کوین را یک فناوری شبیه به اینترنت در نظر بگیریم، در 8 سال اول کاربرانش حدود 137 رشد داشته است در حالی که این عدد برای اینترنت حدود 76 درصد است. بعد از سال 8ام رشد آن کاهش پیدا کرد و به 43 درصد رسید. اما اگر یک پیش‌بینی داشته باشیم، بیت‌کوین در پایان سال 2025 چیزی نزدیک به 561 میلیون و تا سال 2030 چیزی نزدیک به 1.1 میلیارد هولدر بیت‌کوین وجود خواهد داشت. این رشد شتابان تقاضا به نظر من تاثیرگذارتر از کاهش عرضه هاوینگ خواهد بود. واقعیت دوم رشد اقتصاد ملل خواهد بود که از سال 1950 تا به امروز کاهشی بوده است. امروز میانگین رشدی اقتصادی کشورها 1.7 درصد است.»


رکود اقتصادی


معاون عملیات آبان‌تتر همچنین ادامه داد: «بدهی دولت‌ها روزبه روز در حال افزایش است و جمعیت جهان به سمت پیر شدن پیش می‌رود که حلال این مشکلات چاپ پول خواهد بود.»

امین زاده مدیرعامل آبان‌تتر با اشاره به تورم جهانی گفت:‌ «در لایه بین‌الملل نمودار m2 اکیدا صعودی است. به صورت میانگین هشت درصد چاپ پول وجود دارد ۴ درصد هم نرخ تورم جهانی است. هر سرمایه‌گذاری اگر زیر ۱۲ درصد بهره‌ی مطلق یا دلاری داشته باشد، عملا قدرت خرید کوچک می‌شود. در این حالت است که اشکال متفاوت دارایی‌های خود را نشان می‌دهند. از بین دارایی‌های نقدشونده S&P 5000 تقریبا خودش را ۱۲درصد خودش را همپای تورم بالا برده است.»

امین‌زاده ادامه داد:‌«پس ما با چاپ پول توسط دولت‌ها مواجه هستیم از سویی دیگر نیز ارزش پول درحال کاهش پیدا کردن است همچنین تعداد هولدرها در نیز در حال افزایش است و اثرکاهنده هر هاوینگ نیز کمتر می‌شود.»

امین‌زاده خاطرنشان کرد:‌« بیت‌کوین بیش از همه دارایی‌های نقدشونده و در حدود ۹۹ درصد اورپرفوم داشته است. قدرت خرید بیت‌کوین به صورت سالانه ۱.۹ درصد بوده است. این اعداد واقعیت‌های دنیای اقتصاد هستند و ماکروترندها آن‌جایی است که شکل این نوع از دارایی با باقی درایی‌ها متفاوت می‌شود. نکته این این است که بین رمزارز‌ها گوناگون کدام اسب تندتر می‌دود. اما چه تهدیدهایی برای بیت‌کوین وجود دارد؟ بیت‌کوین از زمانی که به دنیا آمده است رکود اقتصادی را تجربه نکرده است. نکته دوم اینکه نباید دچار مغالطه یک دوم شدن ارزش بیت‌کپین قرار بگیریم. واقعیت این است که اکنون سه‌برابر عرضه‌ای که کاهش پیدا می‌کند در دست ماینرها هست و رفتار ماینرها رفتار اقتصادی است.»

او در ادامه در خصوص تهدید‌هایی که بیت‌کوین را تهدید می‌کند گفت:‌ «وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی مثل جنگ و رکودی که در اقتصاد وجود دارد می‌تواد قیمت بیت‌کوین را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر از جهتی دیگر نگاهی هم به مگاترندها بیندازیم می‌بینیم که هیچ راهی جز افزایش قیمت بیت‌کوین وجود ندارد. اگر بیت‌کوین را با فناوری مشابه خودش که فناوری کلمپویوتر است مقایسه کنیم به اعداد خیره کننده‌ای می‌رسیم؛ همچنین خبر قیمت‌های نجومی در رسانه‌ها یک روز بریا ما بسیار عادی خواهد بود.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/a38o
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.