رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

وجود ETF‌های بیت‌کوین؛ تفاوت مهم هاوینگ امسال با سال‌های قبل

تقریباً هر چهار سال یک‌بار پاداش پردازش بلاک‌های بیت‌کوین نصف می‌شود و این به معنی کاهش نرخ تولید بیت‌کوین است. امسال این پاداش از ۶.۲۵ بیت‌کوین برای هر بلاک به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت. بخصوص در دو سیکل اول چهارساله بیت‌کوین، این کاهش نرخ تولید یا همان استخراج بیت‌کوین به طرز معناداری در عرضه بیت‌کوین اثر داشت و هر بار پس از هاوینگ بیت‌کوین شاهد افزایش قیمت؛ بخصوص به دلیل کاهش عرضه بودیم.  

اما در حال حاضر که ۱۹.۶۹ میلیون از ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج شده، به نظر می‌رسد این کاهش نرخ تولید، تأثیرگذارترین پارامتر در عرضه بیت‌کوین نیست؛ چراکه اکثر بیت‌کوین‌ها استخراج شده و در دسترس هستند و با گذر زمان هاوینگ بیت‌کوین از بعد تأثیرگذاری در عرضه، کمرنگ‌تر می‌شود.

از طرف دیگر با بررسی رفتار قیمتی بیت‌کوین در سه هاوینگ گذشته، به الگوی رفتاری یکسان و مشخصی «قبل» از هاوینگ نمی‌توان رسید؛ گرچه «بعد» از هر هاوینگ بلافاصله یا با کمی فاصله، همیشه شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم. شاید تنها الگوی رفتاری قیمتی که در هر سه هاوینگ قبلی تکرار شده و این‌بار همان الگو نیز تغییر کرده، این باشد که در هاوینگ‌های قبلی بیت‌کوین سقف تاریخی جدیدی (ATH) قبل از وقوع هاوینگ ثبت نمی‌کرد، اما در هاوینگ امسال حتی سقف تاریخی جدیدی را نیز به ثبت رساند که نشان‌دهنده فشار تقاضای بسیار شدید بر بیت‌کوین است؛ البته این فشار تقاضا لزوماً ممکن است ادامه‌دار نباشد.
در بولران قبلی بیت‌کوین (بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰)  با ورود پول‌های هوشمند سازمانی به دنیای کریپتو، موتور محرکه قوی برای رشد این بازار ایجاد شد و در این سیکل جدید نیز با پذیرش  ETF بیت‌کوین در آمریکا، درهای جدیدی از تقاضا و پول هوشمند به روی بیت‌کوین و کل بازار کریپتو باز شد. همین امر باعث شد اصلاح قیمتی که بسیاری از تحلیلگران طی شش ماه اخیر انتظار داشتند اتفاق نیفتد. البته این اصلاح قیمتی مورد انتظار، صرفاً به دلیل تکرار الگوی قیمتی در هاوینگ قبلی نبود و روند از نظر تکنیکالی هم نیازمند اصلاح بود که به دلیل حجم تقاضای به‌وجود آمده از سمت ETF‌ها نتوانست شکل بگیرد.

در رابطه با افزایش قیمت شدید بیت‌کوین که هر بار بعد از هر هاوینگ اتفاق افتاده نیز صرفاً نباید بر تکرار تاریخ تکیه کرد و در کل آنچه هر یک از ما می‌بایست به‌عنوان سرمایه‌گذار و فعال بازار کریپتو به آن توجه داشته باشیم این است که در این بازار پرریسک و نوپا که پر از فرصت‌های شگفت‌انگیز سرمایه‌گذاری است، باید با روند پیش رفت؛ چراکه بازارها می‌توانند هر لحظه رفتار جدیدی از خود نشان بدهند که متأثر از اتفاقات فاندامنتال فضای اقتصادی و سیاسی و تکنولوژیک است. در نتیجه رفتار منطقی و خردمندانه در شرایط فعلی، تحلیل قدم به قدم و مدیریت ریسک با ورود و خروج‌های پله‌ای می‌تواند باشد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/rvlc
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.