رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

هاوینگ پیش رو، صنعت ماینینگ را پرریسک می‌کند

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان درباره رویداد هاوینگ و مراسمی که قرار است توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شود گفت

رویداد هاوینگ بیت‌کوین در «عصرانه راه‌کار» دوم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و اهداف مختلفی چون شبکه‌سازی، بررسی هاوینگ از نگاه کسب‌وکاری و تشریح خود هاوینگ و تأثیرات آن را دنبال می‌کند. عصرانه راه‌کار در اولین دورهمی سال 1403، با توجه به نزدیک شدن به هاوینگ بیت‌کوین و اهمیت آن، این موضوع را بهانه‌ای برای تجدید دیدار اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران قرار داده است.

«زربان» ازجمله مجموعه‌هایی است که از رویداد هاوینگ بیت‌کوین حمایت کرده و در آن شرکت دارد. سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان در آستانه این رویداد از اهمیت رویداد هاوینگ عصرانه راه‌کار و خود مقوله هاوینگ می‌گوید.

رویداد هاوینگ از چه نظر برای شما مهم است که قصد دارید در آن شرکت کرده و از آن حمایت کنید؟

امسال برای من شرکت در رویداد هاوینگ بیت‌کوین از سه جنبه اهمیت دارد و برگزار شدنش را برای اکوسیستم مفید می‌دانم. خوشحالم که خودم در این رویداد شرکت می‌کنم و سعی دارم از این رویداد حمایت کنم.

 دلیل اول این علاقه، این است که با توجه به تجربه‌های قبلی تیم برگزارکننده و مجموعه‌های حامی فکر می‌کنم کیفیت افرادی که در این رویداد جمع می‌شوند بسیار قابل توجه خواهد بود و کانونی‌شدن افراد، چه دارای اعتبار و چه دارای دانش در این حوزه، به بهبود شرایط در اکوسیستم بسیار کمک خواهد کرد. به‌ هرحال وقتی افراد واقعاً باکیفیت دور هم جمع بشوند حتماً محصولات جانبی غیرمستقیم و جدید بسیاری ایجاد خواهد شد. همان‌طور که تجربه حضور در رویداد نهم ژانویه و رویدادهای دیگر این موضوع را نشان داد.

دلیل دومی که برای من شرکت در این رویداد را جذاب کرده این است که شرکت در رویدادها به من کمک می‌کند چشم‌اندازی از ذهنیت افراد به ‌دست بیاورم، زیرا من برای افراد شرکت‌کننده احترام فراوانی قائلم و به نظرم دانش خوبی در این حوزه دارند و مایلم تحلیل‌شان را در مورد هاوینگ بیت‌کوین دقیق‌تر بدانم و مطلع شوم که چه تفکری در مورد این اتفاق دارند. مطمئنم که خیلی‌ها درباره موضوعاتی مثل قیمت، تأثیر بر بازار، حرکت مردم و حالا اکوسیستم بلاکچین، اهمیت رگولاتور و… صحبت‌های بسیار متنوعی دارند که قطعاً با ذهنیت من متفاوت خواهد بود و کمک خواهد کرد رویکرد و تحلیل‌هایم را اصلاح کنم و دانشم را بهبود بدهم.

دلیل سومی که من را بیشتر به این سمت سوق داد که ما علاوه بر شرکت در این رویداد، اسپانسر برگزاری آن هم بشویم، این است که به عقیده من، این رویداد علاوه‌بر شبکه‌سازی که رخ خواهد داد، اعتبار بالایی هم دارد و افراد بااعتباری در این رویداد شرکت خواهند کرد و برای کسب‌و‌کار ما هم تأثیرات مثبتی به همراه دارد. ما می‌توانیم در این رویداد شناخته‌‌شده‌تر شویم و با لایه‌هایی ارتباط بگیریم که تاکنون ارتباطی نداشته‌ایم، زیرا زربان می‌تواند خدمات سازنده‌ای به افراد شرکت‌کننده در این رویداد و بیزینس‌های مرتبط با آنها ارائه دهد. من فکر می‌کنم امکانات زیرساخت زربان برای کسانی که توسعه‌دهنده کسب‌وکار بوده و مرتبط با بلاکچین هستند جذاب باشد و به همین دلیل می‌خواهیم از این تریبون و رویداد استفاده کنیم تا زربان را برای این افراد تشریح کنیم.

اهمیت هاوینگ چیست و چه تأثیری روی اکوسیستم رمزارزی و بیت‌کوین می‌گذارد؟

 همه می‌دانند که در هاوینگ نرخ تورم روزانه و سالانه بیت‌کوین نصف می‌شود. هاوینگ 2024 نکته‌ای دارد که با هاوینگ‌های قبلی متمایز است. مهم‌ترین تفاوت این است که نرخ عرضه بیت‌کوین در پاداش استخراج پایین‌تر از نرخ عرضه طلا قرار می‌گیرد. طلا نیز مانند بیت‌کوین عرضه دارد و هنوز استخراج می‌شود. این اتفاق تحولی ایجاد خواهد کرد و عده‌ای معتقدند که ممکن است مارکت‌کپ بیت‌کوین بیشتر از طلا شود که البته خیلی منطقی به ‌نظر نمی‌آید اما ممکن است نسبت مارکت‌کپ زنده بیت‌کوین و مارکت‌کپ قسمتی از طلا که در صنعت و زیورآلات نیست تغییر کند و این در صورتی امکان‌پذیر است که قیمت بیت‎کوین به حدود 130 هزار دلار برسد. از نظر من این موضوع مهم‌ترین تأثیر هاوینگ است. البته هاوینگ اثرات دیگری نیز روی دیگر رمزارزها دارد؛ همان‌طور که می‌دانید با بالا رفتن و پایین آمدن قیمت بیت‌کوین، سایر رمزارزها نیز رفتار مشابه از خود نشان می‌دهند که به دلیل مسیر حرکت پول در اکوسیستم رمزارزی است که از سمت بیت‌کوین به دیگر رمزارزها منتقل می‌شود. البته با وجود تأیید  ETF این جریان تغییر کرده و این صندوق‌ها نمی‌گذارند که پول از بیت‌کوین خارج شود و به سمت دیگر رمزارزها برود. این گسست به مرور بیشتر نیز خواهد شد؛ منتها استیبل‌کوین‌ها از این قاعده مستثنی هستند.

نکته دومی که در این زمینه وجود دارد به‌ نظر من احتمالاً این آخرین هاوینگی است که پاداش ماینینگ بلاک جدید بیشتر از پاداش ماینینگ کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود. این اتفاق چند نتیجه به دنبال خواهد داشت که ویتالیک بوترین به آن اشاره کرده است. مهم‌ترین نتیجه آن این خواهد بود که کارمزد مهم‌تر می‌شود و دیگر یک منبع امن پایدار برای درمد آمد ماینرها نخواهد بود، زیرا کارمزد بلاک‌ها متفاوت است و نوسان بسیاری خواهد داشت؛ در نتیجه صنعت ماینینگ بسیار ریسکی خواهد شد و ممکن است در پاداش ماینینگ دچار ناپایداری شویم.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/xgwd
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.