رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل سرمایکس در خصوص اکوسیستم رمزارز مطرح کرد / هر لحظه امکان دارد برچسب پول‌شویی از خارج و داخل کشور به فعالان کریپتو زده شود

اکوسیستم رمزارز در همه نقاط جهان، با تلاطم روبه‌روست؛ اما در ایران چالش‌های این حوزه بیشتر است چراکه که علاوه بر عدم رگولاتوری داخلی، تحریم‌های خارجی نیز بر فعالان این حوزه متمرکز شده و فعالیت را چه در صرافی‌های رمزارز داخلی و چه در صرافی‌های خارجی، با دشواری‌های مختلف روبه‌رو کرده است.

این شرایط پیچیده، لزوم پیوستگی و همکاری اکوسیستم رمزارز داخلی را روشن می‌کند تا این کسب‌وکارها و فعالان بدون در نظر گرفتن رقابت‌های رایج میان کسب‌وکارهای یک حوزه مشخص، بتوانند ضمن رشد فضا برای اکوسیستم رمزارز، به رگوله شدن آن و مقابله با تهدیدهای خارجی بپردازند.

در همین راستا، احسان مطلبی، مدیرعامل صرافی رمزارز سرمایکس طی یادداشتی در چهل و سومین شماره از ماهنامه رمزارز، به بایدهای اکوسیستم رمزارز ایران پرداخته است. مدیرعامل سرمایکس در این یادداشت توضیح داده است که چرا نیاز است تا کسب‌وکارهای رمزارزی در کنار هم باشند و رقابت‌ها را در مراودات اکوسیستمی لحاظ نکنند.


اکوسیستم رمزارز ایران و جزایری که باید در کنار هم قرار گیرند


من فکر می‌کنم در حال حاضر اکوسیستم رمزارز به چند جزیره تبدیل شده؛ جزایری که هر کدام سعی دارند اهداف خودشان را محقق و در حوزه خاصی از بازار، سهم‌خواهی کنند، اما من به‌عنوان یکی از فعالان این حوزه بر این باورم که هر رویداد مثبتی که در این اکوسیستم به وقوع بپیوندد، چه به لحاظ پلتفرمی، اجتماع یا موارد دیگر، به نفع تمام فعالان این حوزه خواهد بود.

به‌عنوان مثال، بهبود قانون‌گذاری و رگولاتوری، همه ما را منتفع خواهد کرد، مگر در مواردی که ناگزیر از انحصار در برند خاصی باشیم؛ بنابراین شخصاً از رویکردهای تعاملی استقبال می‌کنم.

اکوسیستم رمزارز

لزوم تدوین یک دستورالعمل روشن از سوی نهادهای نظارتی


حوزه رمزارز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. مشکلات این حوزه، هم داخلی است و هم خارجی.

کشور آمریکا برخی اشخاص حقیقی فعال در زمینه رمزارز در ایران را به بهانه‌هایی از قبیل پول‌شویی، تحریم کرده است. ما در لبه این مرز قرار گرفته‌ایم؛ یعنی هر لحظه امکان دارد برچسب پول‌شویی چه از خارج و چه از داخل کشور به فعالان اکوسیستم رمزارز زده شود. در نتیجه رویکرد قانون‌گذار نسبت به این حوزه باید بسیار حساس و غیرعلنی باشد.

پیش از این هم، این موضوع را با یکی از مدیران فتا مطرح کرده‌ام که در صورت صدور مجوز علنی برای اشخاص و سازمان‌های تاییدشده در ایران، سازمان‌های آمریکایی این شرکت‌ها را تحریم می‌کنند.

چندی پیش نام سرمایکس و چند پلتفرم ایرانی دیگر در روزنامه رویترز با اتهام پول‌شویی بین‌المللی منتشر شد. از وقتی بایننس، تمام کیف ‌پول‌های ایرانی را در فهرست تحریم گذاشت، کوچک‌ترین تراکنش از پلتفرم‌های ایرانی با مسدود شدن موجودی مواجه شد.

از آنجایی که تعداد سازمان‌های بزرگ، رسمی و فعال در حوزه اکوسیستم رمزارز ایرانی در بهترین حالت، کمتر از صد شرکت است، لزوم تدوین یک دستورالعمل روشن از سوی نهادهای نظارتی و حتی انتصاب مدیران مورد تایید این نهادها، بدون آنکه اعلام رسمی صورت بگیرد، به بقای فعالان حوزه رمزارزها کمک شایانی خواهد کرد.


دو سال آینده و تغییر در زندگی ایرانیان


در حال حاضر حوزه متاورس از جذابیت و پتانسیل بسیار زیادی برخوردار شده است. این حوزه در ایران هم می‌تواند بسیار مورد استقبال قرار بگیرد. به‌تدریج و البته ناگزیر، سازمان‌های ایرانی هم به حوزه متاورس وارد خواهند شد.

پیش‌بینی من آن است که حداکثر طی دو سال آینده، بسیاری از فناوری‌های حوزه بلاکچین به زندگی ما ایرانیان  راه پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر، اگر بانک مرکزی نسبت به برخی پرداخت‌ها در زمینه رمزارز از حساسیت خود بکاهد و بیشتر بر قابلیت‌های آن تمرکز کند، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. روشن است که یکی از دلایل اقبال عمومی سرمایه‌گذاران به ورود در حوزه کسب دارایی رمزارزی، حفظ و افزایش دارایی‌ها، ناشی از تورم و نوسانات نرخ ارز بوده است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/6puh
1 نظر
  1. […] این شماره، احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس نیز در یک یادداشت به موانع ناشی از رگولاتوری و همچنین لزوم هم‌بستگی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.