رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

چرا کاربران ایرانی ریسک استفاده از صرافی‌های رمزارز خارجی را به جان می‌خرند؟

محمد یعقوبی، مدیرعامل «یوبیتکس»، درباره فضای مه‌آلود قانون‌گذاری رمزارزها در ایران و ریسک‌هایی که برای کاربران به بار می‌آورد صحبت کرد

یکی از مشکلات کنونی حوزه رمزارزها در کشور این است که اکثر صرافی‌های رمزارز خارجی، به تبعیت از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران، به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند. با این ‌حال، یکسری از کاربران ایرانی این ریسک را به جان می‌خرند و از این صرافی‌ها استفاده می‌کنند. مشکل اصلی صرافی‌های ایرانی کجاست که کاربران این ریسک را می‌پذیرند؟ چرا صرافی‌های ایرانی، خدمات مورد نیاز کاربران حرفه‌ای را ارائه نمی‌دهند؟

برای پاسخ به این سؤالات، سراغ محمد یعقوبی، مدیرعامل صرافی رمزارز یوبیتکس رفتیم که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.


مشکل اصلی به قانون‌گذار برمی‌گردد


محمد یعقوبی با اشاره به اینکه این موضوع تا حدودی گسترده و پیچیده است، توضیح داد: «لزوماً به این معنی نیست که صرافی‌های ایرانی خدمات شایسته ارائه نمی‌‌دهند. عموماً مشکل به قانون‌گذار این حوزه برمی‌گردد، زیرا بیشتر علاقه‌ای که کاربران به صرافی خارجی نشان می‌دهند، به ابزارهای معاملاتی مثل فیوچر و مارجین برمی‌گردد که ما در این زمینه در ایران محدودیت‌هایی داریم.»

او درباره مشکلات این حوزه در کشور بیان کرد: «ما اولین صرافی در ایران بودیم که معاملات 3X را روی توکن‌ها آوردیم، اما با فشارهایی که به ما وارد کردند، مجبور شدیم آن را حذف کنیم. همکاران دیگر نیز در حال حاضر تلاش‌هایی برای شبیه‌سازی معاملات مختلف انجام می‌دهند، اما باز هم دغدغه اصلی کاربران به محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد برمی‌گردد و گذاشتن ابزارهایی مثل فیوچر، مشکلات فنی زیاد و عمق بازار ندارد و عموماً همان مشکلات قانون‌گذاری است.»


دغدغه‌ای به نام مالیات


مدیرعامل یوبیتکس درباره نگرانی کاربران ایرانی از اخذ مالیات در کشور خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از مواردی که کاربران، صرافی‌های خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند، این است که ترس از شرایط ابهام‌برانگیز در بازار ایران دارند؛ به این دلیل که تا حدودی فضای معاملات در کشور مه‌آلود است. سؤال‌هایی درباره اخذ مالیات و سودهایی که کاربران از معاملات کسب می‌کنند، وجود دارد؛ ازاین‌رو، افراد بدون نگرانی درباره این موضوع، معاملات خود را انجام می‌دهند.»

او با اشاره به اینکه اعتماد به صرافی‌های خارجی بیشتر از صرافی‌های ایرانی است، اظهار کرد: «آنها هر کاری که می‌خواهند انجام دهند را به ‌صورت شفاف بیان می‌کنند و قطعاً معاملات قبل از آن تاریخ را شامل قوانین آینده نمی‌کنند، اما در کشور ما هیچ تضمینی وجود ندارد. ممکن است قانونی وضع شود که شامل حال معاملات قبلی نیز باشد. به همین دلایل، افراد زیادی تمایل دارند به ‌صورت بی‌نام‌ونشان در صرافی‌های خارجی فعالیت کنند و وارد فضای مه‌آلود معامله‌گری در ایران نشوند.»


تتر و ریسک‌های قابل‌ توجه آن


یکی دیگر از مشکلاتی که برای کاربران ایرانی وجود دارد، موضوع تتر است. بنیاد تتر هم اعلام کرده که از قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران پیروی می‌کند و احتمال فریز شدن دارایی تتر کاربران ایرانی وجود دارد. یعقوبی درباره این موضوع بیان کرد: «کاربر ایرانی زمانی که با صرافی خارجی کار می‌کند، مجبور است تتر خود را از صرافی ایرانی خریداری کند. اکثر آدرس کیف پول‌های صرافی‌های بزرگ ایرانی در بلک‌لیست قرار دارد و ممکن است به هر دلیلی، صرافی خارجی جلوی این انتقال را بگیرد یا در وضعیت پیشرفته‌تر، دارایی‌ها را بلاک کند.»

او در ادامه توضیح داد: «بر اساس روندی که ما در مورد این انتقالات بررسی کردیم، اگر از ایران به صرافی‌های خارجی انتقال انجام شود، آن حجم را بلاک می‌کنند و اگر از صرافی خارجی به صرافی ایرانی منتقل شود، معمولاً جلوی این انتقال گرفته می‌شود و اجازه آن داده نمی‌شود. بر اساس گزارش کاربران، ما بارها شاهد این اتفاق بوده‌ایم و صرافی اعلام می‌کند تا زمانی که قوانین بین‌المللی اجازه ندهد، این دارایی به شما برگردانده نمی‌شود.»

مدیرعامل یوبیتکس بر این باور است که این موضوع در سطح کشور در حال گسترش است و راه‌حل جایگزین این است که از سایر دارایی‌ها استفاده شود. او عنوان کرد: «تتر در حال حاضر در وضعیت ریسک بالا برای کاربران ما قرار دارد. پیشنهاد من این است که در درجه اول، کاربران با صرافی‌های خارجی کار نکنند، زیرا ریسک آن اکنون بسیار زیاد شده است. ما تلاش می‌کنیم تا حد زیادی ابزارهایی که به کاربر اجازه معاملات خوب می‌دهد را در اختیار آنها قرار دهیم. یکی از برنامه‌های شش‌ماهه اول ما در یوبیتکس این است که تمام ابزارهایی که تریدر نیاز دارد را در اختیار آنها قرار دهیم. توصیه دوم من این است که اگر به هر دلیلی قرار است افراد با صرافی خارجی کار کنند، از ارزهای جایگزین مثل بیت‌کوین، اتریوم و دای که قابل ‌ردیابی نباشد استفاده کنند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/vgng
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.