رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

یازدهمین رویداد هفتگی سکه‌خوانی با موضوع سولانا برگزار شد

رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار، در این جلسه به‌سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها در شبکه سولانا اشاره کرد و آن را یک مزیت مهم نسبت به سایر پروژه‌ها دانست

در یازدهمین جلسه رویداد هفتگی سکه‌خوانی که هر هفته به میزبانی مانی‌لب و با حمایت صرافی کیوسک برگزار می‌شود، به موضوع پروژه سولانا پرداخته شد. ارائه‌دهنده این جلسه، رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار بود که در آن به‌تفصیل درباره پروژه سولانا، معایب و مزایای آن، مباحث پولی و مالی جهان و موضوع دیفای صحبت کرد.

رضا قربانی، در ابتدای سخنرانی خود توضیح داد: «سولانا فارغ از اینکه شبکه‌ای است که کیف پول‌های آن گاهی هک می‌شود و دچار برخی مشکلات عجیب می‌شود، برای من جذاب است. در میان ۶ پروژه مهم رمزارزی که در جهان وجود دارد، یعنی؛ بیت‌کوین، اتریوم، تتر، ریپل، بایننس کوین و سولانا، سولانا شبیه موجودی است که در تلاش است به اصول خود بازگردد.»

او در ادامه با اشاره به اینکه مشخص است در این اصول، بیت‌کوین از بقیه جلوتر و پایبندتر است، خاطرنشان کرد: «اما سولانا، هسته اصلی خود را روی نوآوری قرار داده و یک ایده نسبتاً پیچیده به نام proof of history یا اثبات تاریخ را قبل از مکانیسم اجماع خود خلق کرده است. بااین‌حال، پروژه سولانا به‌شدت بالا و پایین را تجربه می‌کند و مطمئن نیستم که بتواند مسیر خود را ادامه بدهد. همان‌طور که من این حس را نسبت به بیت‌کوین هم دارم و به نظر من، این امکان وجود دارد که بیت‌کوین هم روزی به نقطه‌ای برسد که نتواند به اصول اولیه خود پایبند باشد.»

هم‌بنیان‌گذار راه‌کار دلیل موفقیت سولانا در این زمینه را این‌گونه بیان کرد: «بااین‌وجود، سولانا این تغییر هوشمندانه را انجام داده که به دلیل حضور آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیان‌گذاران این پروژه و برنامه‌نویس بودن او است. او قبل از اجماع، تمام تراکنش‌ها را بر مبنای زمان مرتب کرد. یعنی یکی از ورودی‌های هر تراکنشی را زمان قرار می‌دهد.»


سرعت پردازش تراکنش‌ها، یکی از مهم‌ترین مسائل کاربران


رضا قربانی در این باره عنوان کرد: «یکی دیگر از مسائلی که در پروژه‌های مهمی مثل بیت‌کوین و اتریوم حل نشده، مسئله سرعت است. ممکن است برای کسی که سرعت مسئله نیست، این ویژگی جذاب نیست. قرارداد هوشمند هم در اتریوم و هم در سولانا وجود دارد، اما در سولانا، مکانیسم اثبات تاریخ قبل از اجماع صورت می‌گیرد و باعث می‌شود سرعت تراکنش‌ها افزایش پیدا کند.»

او با اشاره به اینکه سولانا به ما سرعت و TPS بالا می‌دهد، گفت: «در پروژه‌هایی که در فضای مالی کار می‌کنند، TPS اهمیت بالایی دارد. همچنین برای افراد عادی بسیار مهم است که تراکنش به‌سرعت انجام شود. به نظر من، کسی که ادعا می‌کند سریع‌ترین بلاکچین دنیا را ساخته، بسیار جذاب است. بیت‌کوین یک شبکه پرداخت ساخت و پول جدید خلق کرد. اما تاکنون نتوانسته است به هدف خود برسد و به یک وسیله پرداخت جهان تبدیل شود. پروژه‌ای مثل سولانا تلاش می‌کند که این ایده را اجرا کند.»

قربانی درباره این مزیت سولانا تأکید کرد: «همان‌طور که اشاره کردم، سولانا گاهی شبکه ناپایداری دارد و کیف پول‌های آن هک می‌شود، اما روی تراکنش‌ها دست گذاشته و تعداد تراکنش بالایی را در مدت‌زمان کم انجام می‌دهد. ازاین‌رو، شاید بتواند روزی در زیرساخت پرداخت دنیا قرار بگیرد و این اتفاق مهمی است.»

او در پایان اظهار کرد: «سولانا زمانی می‌تواند موفق و تأثیرگذار باشد که همه این موارد را کنار هم داشته باشد؛ ارائه‌دهندگان زیرساخت، کارآفرینان، پژوهشگران، اینفلوئنسرها، صرافی‌ها، سرمایه‌گذاران، پذیرندگان، سرویس‌دهنده‌های پرداخت، ماینرها، نودها، توسعه‌دهنده‌ها و کیف پول‌ها.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/5lm2
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.