رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت مطرح شد / خبرهای خوب رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد رمزارزها

صبح امروز ٢٩ آبان اولین روز از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» به همت پژوهشکده پولی و بانکی و حمایت شرکت ملی انفورماتیک، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار ‌شد. در افتتاحیه این همایش دوروزه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی؛ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی سخنرانی کردند. 

 رئیس‌کل بانک مرکزی یک خبر مهم هم در مورد حوزه رمزارز داشت و گفت: «در مورد رمزارزها در حال برنامه‌ریزی هستیم. سیاست ما این بود که رمزارزها بتوانند به شکل قانونی به صادرات و واردات کمک کنند، اما محدودیت‌هایی در استفاده از رمزارزها در مبادلات داخلی ایجاد شده که متوجه مبارزه با پول‌شویی است. سیاست ما در چهارچوب سیاست‌های بسیاری از کشورهای دنیاست. تولید رمزارز بر اساس مقررات ما امکان‌پذیر است.»

او تأکید کرد که در‌ حوزه پیش‌بینی تکانه‌های اقتصادی که عمدتاً از خارج تحمیل می‌شود ضعیف هستیم و در نتیجه در برابر این تکانه، حتی در زمان‌هایی که درآمد بالایی داشتیم، آسیب‌پذیر بودیم.

فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به نقش هوش مصنوعی در حکمرانی مالی و پولی کشور اشاره کرد و گفت: «هوش مصنوعی در حکمرانی باید به ما کمک کند و به یک بینش تبدیل شود. این تعریفی است که ما از هوش مصنوعی داریم و قصد داریم این دانش را در صنعت بانکداری توسعه دهیم.»

او افزود: «در سال ۱۴۰۰ رهبری فرمود در حوزه به‌کارگیری هوش مصنوعی باید جزو ۱۰ کشور برتر دنیا باشیم؛ پس وظیفه ما سنگین است و باید بتوانیم برنامه‌های مشخصی برای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری داشته باشیم.»


از رمزارز در داخل کشور برای پول‌شویی استفاده می‌شد


رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مسئله رمزارز گفت: «در رمزارزها ما سیاستی را از سال‌های قبل در بانک مرکزی تدوین کردیم. سیاست ما این بود که رمزارزها بتوانند به شکل قانونی به صادرات و واردات کمک کنند، اما محدودیت‌هایی در استفاده از رمزارزها در مبادلات داخلی ایجاد شده که متوجه مبارزه با پول‌شویی است. سیاست ما در چهارچوب سیاست‌های بسیاری از کشورهای دنیاست. تولید رمزارز بر اساس مقررات ما امکان‌پذیر است، اما در داخل برای جلوگیری از پول‌شویی مقرراتی وضع کردیم؛ چون شواهدی داریم که در این حوزه مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفته و مجبور شدیم برخی حساب‌ها را ببندیم چون فهمیدیم از رمزارز برای پول‌شویی استفاده شده است.»

او به‌ پیش‌نیازهای حقوقی رمزارز اشاره کرد و گفت: «باید دید آیا ضوابط فعلی برای مدیریت اقتصاد کافی است؟ ما کسب‌وکاری به موضوع نگاه نمی‌کنیم. ما متولی این هستیم که ثبات در اقتصاد برقرار کنیم؛ در نتیجه هر ابزاری کمک کند، استفاده می‌کنیم و اگر نکند استفاده نمی‌کنیم. تیمی در بانک مرکزی تشکیل شده برای اینکه در حوزه رمزارز مقررات تنظیم کند و در اصلاح سیاست‌ها به ما کمک کند.»


آمادگی ایران برای ورود به حوزه هوش مصنوعی، متوسط است


به گفته محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این پژوهش آمادگی ایران در حوزه هوش مصنوعی را متوسط ارزیابی کرده است.

معاون رئیس بانک مرکزی به نتایج این پژوهش اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه به‌طور کلی ما در حوزه داده و زیرساخت در وضعیت خوبی قرار داریم. در حوزه فناوری وضعیت نسبتاً خوب ارزیابی شده و با سیاست‌گذاری خوبی که شده این وضعیت بهتر هم خواهد شد. همین‌ الان شرکت‌هایی که کسب‌وکار اصلی آنها هوش مصنوعی است رو به‌ افزایش هستند.»

او افزود: «بانک مرکزی برنامه‌هایی در سال‌های گذشته در این حوزه داشته که در نهایت منجر شده به خدماتی عملی. در سطوح مختلف کاربرد هوش مصنوعی، ما یکسری خدمات پایه داریم. در حوزه خدمات عمومی پایه، مواردی مانند تبدیل متن به گفتار و متن به متن و گفتار به متن چیزهایی است که باید توسعه پیدا کند. خیلی از افراد الان از اپلیکیشن‌های تبدیل صوت به متن خارجی استفاده می‌کنند که مخاطرات امنیتی دارد. بهتر است نرم‌افزارهای ایرانی به ارائه خدمت بپردازند.»

او گفت: «بانک‌ها می‌توانند در حوزه تشخیص اشکالات سامانه‌ها و پیش‌بینی روند تعاملات مالی افراد و ارائه خدمات شخصی‌سازی‌شده به افراد از این محصولات استفاده کنند؛ محصولانی که بر مبنای هوش مصنوعی است.»


رونمایی از نقشه راه هوش مصنوعی در صنعت بانکی


محرمیان گفت: «مصوبه‌ای برای ایجاد یک مرکز تخصصی برای هوش مصنوعی گرفته‌ایم. نقشه راه هوش مصنوعی در صنعت بانکی تدوین شده و به‌زودی در همین همایش رونمایی می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «در بسیاری از حوزه‌های بانکی فاصله زیادی با دنیا داریم و نقطه کلیدی جبران این فاصله، اعتبارسنجی است. مدل جدید اعتبارسنجی دو خصوصیت مهم دارد؛ یکی بحث پوشش است. الان ۳۰ درصد ایرانی‌ها امتیاز اعتباری دارند. با مدل جدید این آمار به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. یعنی همه ایرانی‌ها دارای امتیاز اعتباری می‌شوند و با دریافت اعتبار جدید، سقف اعتبارشان افزایش پیدا می‌کند.»

معاون بانک مرکزی به اهمیت دقت سنجش اشاره کرد و گفت: «با استفاده از هوش مصنوعی، دقت سنجش به ۸۸ درصد رسیده است. بهترین‌های دنیا دقت سنجش ۹۴درصدی دارند. یعنی فاصله ما با دنیا کم شده است. اما چرا هنوز عملیاتی نشده؟ چون ما مشغول رایزنی برای دریافت مجوز استفاده از اطلاعات دستگاه‌های مختلف بودیم. مثل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، محکومیت‌های قضایی، بدهی‌های مالیاتی، درآمد، دهک‌بندی افراد در سامانه وزارت رفاه برای دریافت یارانه و موارد دیگری که در شبکه بانکی است. این موارد تقریباً چالش‌هایش برطرف شده و وارد ریزه‌کاری‌های فنی شده‌ایم که با انجام آن به‌زودی شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/8nba
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.