رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کدام کفه ترازو پس از هاوینگ سنگین‌تر است؛ رشد قیمت بیت‌کوین یا افت آن؟

تقریبا کمتر از دو هفته به رویداد هاوینگ باقی مانده است و بسیاری از تحلیلگران در مورد قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ گمانه‌زنی می‌کنند

یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۴، تایید ETFهای اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده بود که باعث شد شاهد روند صعودی در بازار باشیم. با این حال، رویداد مهم دیگری که پیش روی بازار رمزارزها قرار دارد، هاوینگ بیت‌کوین است. هاوینگ هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد که با انجام آن، پاداش استخراج‌کنندگان آن به نصف کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه رمزارزها در سراسر جهان بر این باورند که رویداد هاوینگ در سال ۲۰۲۴، باعث رشد بیشتر قیمت بیت‌کوین خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، هاوینگ باعث می‌شود استخراج بیت‌کوین از شبکه برای ماینرها دشوارتر شود. پاداش فعلی برای پردازش یک بلاک تراکنش، ۶.۲۵ بیت‌کوین است که پس از هاوینگ به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند.


تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین


در هر بازاری، عرضه و تقاضا بر قیمت تاثیر می‌گذارد. تحلیلی که می‌توان از وضعیت کنونی بیت‌کوین ارائه داد این است که با رویداد هاوینگ، عرضه بیت‌کوین کمتر می‌شود. از سوی دیگر، ETFهای اسپات بیت‌کوین باعث شده افراد و سرمایه‌های جدید از بازارهای سنتی وارد این بازار شوند و در نتیجه، تقاضا افزایش یافته است. پس از نظر علم اقتصاد، با توجه به کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قاعدتا باید رشد بیشتری در انتظار قیمت بیت‌کوین باشد.

اما این یکی از سناریوهای احتمالی در مورد قیمت بیت‌کوین است و نمی‌توان با قطعیت آن را تایید کرد. سناریوی احتمالی دیگری که وجود دارد این است که بیت‌کوین پس از تایید ETFها، رشد خود را تا کنون تجربه کرده و حتی رکورد ۷۲ هزار دلاری را نیز ثبت کرده است. همچنین اخبار مربوط به هاوینگ نیز مدتی قبل در بازار پیش‌خور شده و تاثیر خود را بر جای گذاشته است. از این رو برخی از تحلیلگران بر این باورند که رویداد هاوینگ بیت‌کوین به سرعت پس از انجام آن بر قیمت این رمزارز تاثیر نخواهد گذاشت و روند صعودی جدید برای بیت‌کوین پس از مدتی شروع خواهد شد.

در ادامه نظر برخی از فعالان حوزه رمزارز در مورد تاثیر هاوینگ بیت‌کوین بر قیمت آن را می‌خوانید.


بیت‌کوین در وضعیت خوبی قرار دارد


حسین غضنفری، فعال حوزه رمزارز درباره هاوینگ بیت‌کوین می‌گوید: «به نظر من، بیت‌کوین از نظر فاندامنتال شرایط بسیار خوبی دارد؛ هم ثبات آن در این سال‌ها و هم میزان تطبیق‌پذیری بین جامعه اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همانطور که اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند، هاوینگ باعث رشد قیمت بیت‌کوین خواهد شد و من آن را انکار نمی‌کنم، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ممکن است با این خبر، انتظارات تورمی ایجاد شود و شاید در دو تا سه ماه، بیت‌کوین نوساناتی را تجربه کند. معمولا، زمانی که یک اتفاق فاندامنتال مانند هاوینگ رخ می‌دهد، مردم انتظار دارند که رشد قیمت به صورت آنی اتفاق بیفتد و هر گونه نوسان خلاف آن، می‌تواند این افراد را وادار به خروج از آن بازار در شرایطی که اتفاقا جای صبر کردن است کند.»

او در ادامه تاکید می‌کند: «از نظر سرمایه‌گذاری، بیت‌کوین کماکان شرایط خوبی دارد اما با توجه به قیمت‌های فعلی، باید به آن حداقل با دید دو ساله نگاه کرد. اکنون بیت‌کوین تقریبا در محدوده بالاترین قیمت دو سال گذشته قرار دارد. بیت‌کوین در طول دو سال گذشته در حال ریزش بود و به همین دلیل فردی که در این محدوده اکنون خرید می‌کند، نباید بیت‌کوین را با دید کوتاه‌مدت بخرد. ممکن است رکورد قیمتی جدید حتی زودتر از دو سال اتفاق بیفتد، اما دید سرمایه‌گذاری باید بلندمدت باشد.»


عوامل اقتصاد کلان باید در قیمت بیت‌کوین در نظر گرفته شود


امید امین‌زاده، معاون عملیات صرافی آبان‌تتر نیز در ان باره اظهار می‌کند: «هاوینگ که اتفاق می‌افتد، عملا تعداد بیت‌کوین‌های تولید شده در هر بلاک نصف می‌شود، اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که قیمت بیت‌کوین تابع عرضه و تقاضا است. مانند هر بازار دیگری، با رویداد هاوینگ، طبیعتا عرضه بیت‌کوین‌های جدید کاهش پیدا می‌کند. اما باید حتما سه نکته را در پیش‌بینی قیمتی بعد از هاوینگ در نظر بگیریم. اولین نکته این است که در هر هاوینگ نسبت به هاوینگ بعدی، اثر کاهش عرضه بیت‌کوین به نسبت موجودی کل بیت‌کوین‌ها به شدت کمتر می‌شود؛ یعنی میزان تورم بیت‌کوین، در هر هاوینگ نسبت به هاوینگ قبل، اثر کاهشی کمتری دارد. اگر در هاوینگ قبل، پس از این رویداد ۶ بیت‌کوین از چرخه خارج می‌شد، در این هاوینگ میزان آن به نصف کاهش پیدا می‌کند و ۳ بیت‌کوین از چرخه خارج می‌شود. پس اثر هاوینگ هر چهار سال کمتر می‌شود و طبیعتا دامنه یا اثرات قیمتی ناشی از عرضه بیت‌کوین جدید هم کمتر و بازار، پایدارتر می‌شود.»

او در ادامه بیان می‌کند: «نکته دوم در پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین این است که آیا قبل از اتفاق هاوینگ، این کاهش عرضه خود را در قیمت نشان داده است یا خیر؛ یعنی به دلیل اینکه بازار، پیش‌بینی این کاهش عرضه را دارد، خریداران نسبت به خرید بیشتر اقدام می‌کنند و فروشندگان نیز دست نگه خواهند داشت. در نتیجه، ممکن است بعد از وقوع هاوینگ، ما حتی شاهد کاهش قیمت باشیم؛ به این دلیل که فروشندگان پس از این رویداد، بیشتر فعال خواهند بود و همچنین خریداران نیز دست نگه خواهند داشت. از طرفی دیگر، اثر هاوینگ در طول زمان خود را نشان می‌دهد؛ یعنی بلافاصله بعد از هاوینگ، آن اثر اقتصادی که ناشی از کاهش عرضه است، ما به صورت مستقیم مشاهده نخواهیم کرد. بعد از گذشت مدتی، حدود یک سال، این کاهش عرضه و از طرفی، افزایش تقاضا می‌تواند اثر خود را در قیمت به صورت مشخص نشان دهد.»

امین‌زاده با اشاره به اینکه نکته سوم، مسئله اقتصاد کلان است، عنوان می‌کند: «بخشی از رفتار قیمتی بیت‌کوین به عنوان یک کلاس دارایی ریسکی، تابع شرایطی مثل میزان عرضه پول، اقتصاد کلان و سیاست‌های بانک‌های مرکزی مثل فدرال رزرو است. از این رو، سیاست‌های پولی کشورها و شرایط اقتصاد کلان هم به صورت مستقل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی قیمت بیت‌کوین داشته باشد. با لحاظ کردن این سه متغیر، ما باید نسبت به پیش‌بینی قیمت و رفتار قیمتی تصمیم‌گیری کنیم.»


نگاه به بازار نباید کوتاه مدت باشد


محمد یعقوبی، مدیرعامل صرافی یوبیتکس درباره هاوینگ بیت‌کوین می‌گوید: «هاوینگ که ترند این روزهای بازار است، متخصصان زیادی در مورد آن صحبت کرده‌اند. رفتار بیت‌کوین در هاوینگ‌های گذشته، بعد از این رویداد به صورت صعودی بوده و انتظار بازار بعد از هاوینگ پیش رو نیز قطعا همین است. به دلیل کم شدن عرضه و بالا رفتن تقاضا که این روزها هم به دلایل مختلف، بیشتر شده است، طبیعتا افزایش قیمت را خواهیم داشت. اساسا نگاه به بازار نباید کوتاه مدت باشد، اما در بلندمدت رفتار بیت‌کوین همیشه و همواره صعودی است و بعد از این هاوینگ نیز یک رفتار صعودی را شاهد خواهیم بود، فارغ از اینکه چه اتفاقی برای بیت‌کوین رخ خواهد داد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «نکاتی که هاوینگ پیش رو را از هاوینگ‌های قبلی متفاوت می‌کند، تصویب ETFهای بیت‌کوین است که در ماه‌های گذشته رخ داد و به خوبی تاثیر خود را روی بازار گذاشت. به نظر من، ممکن است هاوینگ دیگر تاثیر قدیم را نداشته باشد و تاثیر تصویب ETFها که یک کلاس دارایی جدید به ادبیات مالی دنیا اضافه کرد، تاثیر به مراتب مهم‌تری به خصوص در طولانی مدت خواهد داشت و به عقیده من، تاثیر ETF بیشتر از تاثیر هاوینگ بوده است، اما هاوینگ نیز تاثیرات خود را در بازار بیت‌کوین می‌گذارد. با این حال، بازار کریپتو و بیت‌کوین، هنوز برای پخته شدن خیلی جا دارد. نوسانات کوتاه مدت قطعا در آن اتفاق خواهد افتاد و مهم است که غیر از نقش هاوینگ در قیمت، به موارد دیگر، مثل روند کلی بازار تاثیرات فاندامنتالی و اقتصاد کلان روی کریپتو نیز توجه کنیم، اما به صورت کلی، ممکن است پیش از هاوینگ، یک روند نزولی کوتاه مدت داشته باشیم اما پیش‌بینی بلندمدت بعد از هاوینگ، مانند هاوینگ‌های گذشته رفتار صعودی است.»

با این وجود، بازار رمزارزها در میان سایر بازارهای مالی، از نوسانات بیشتری برخوردار بوده و از این رو هیچ‌گاه نمی‌توان با قطعیت قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد. از این رو، افراد در زمان سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین و سایر رمزارزها باید جوانب احتیاط را رعایت کنند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/3auk
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.