رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

اربابان کریپتو؛ داستان زندگی خالق کوین‌بیس

از جدیدترین کتاب کریپتویی انتشارات راه پرداخت در رویداد هاوینگ رونمایی شد

رویداد هاوینگ اولین دورهمی عصرانه کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در سال ۱۴۰۳ بود که در دوم اردیبشهت‌ماه با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از مدیران و فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین کشور برگزار شد. یکی از بخش‌های این رویداد به رونمایی از یکی از جدیدترین کتاب‌های انتشارات راه پرداخت اختصاص داشت؛ رونمایی‌ای که با حضور برخی از فعالان این حوزه و رضا قربانی، بنیان‌گذار و مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار انجام شد. در ادامه، گزارش این رونمایی را می‌خوانید.

«اربابان کریپتو» یکی از جدیدترین کتاب‌های انتشارات راه پرداخت است که به زودی با اخذ مجوز چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار می‌شود و به تصمیم مدیران کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در رویداد هاوینگ از آن رونمایی شده است. رضا قربانی، بنیان‌گذار و مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار با اشاره به این موضوع در بخش رونمایی از کتاب رویداد هاوینگ گفت: «من از همه کسانی که لطف کردند به این عصرانه آمدند، از کسانی که در این سال‌ها حمایت‌مان کردند و از تیم خوبم در راه‌کار تشکر می‌کنم. امروز دوم اردیبشهت‌‌ماه است؛ روز تولد راه پرداخت. راه پرداخت امروز 13‌ساله می‌شود. از قضا، روز خلاقیت و نوآوری نیز است. بزرگ‌ترین خوش‌شانسی من در این 13 سال داشتن همراهانی است که این رویداد را تقدیم شما کرده‌اند. من امروز اینجا هستم تا از کتاب «اربابان کریپتو» رونمایی کنم و قبل از آن از عباس آشتیانی، کاوه مشتاق، محمدمهدی فاطمیان، سهیل نیکزاد، رضا زرنوخی، ضیا صدر، عیسی کشاورز،‌ رامیار قنبری و علیرضا خداکرمی می‌خواهم روی صحنه بیایند و کنار من باشند و چنددقیقه‌ای درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی صحبت کنند. مجوز چاپ کتاب به‌زودی صادر می‌شود و ما امروز چند نسخه از آن را به‌عنوان نمونه با خودمان آورده‌ایم تا از آن رونمایی کنیم و از همه افراد حاضر در این رویداد خواهش می‌کنم که هیچ نسخه‌ای از این کتاب را با خودشان نبرند تا برای ما به لحاظ مجوز مشکلی پیش نیاید. این کتاب، داستان زندگی خالق کوین‌بیس است و ترجمه و انتشار آن به این معنا نیست که ما این فرد را تأیید یا رد می‌کنیم،‌ بلکه فقط می‌خواهیم داستان زندگی او را به‌عنوان یکی از افراد تأثیرگذار در اکوسیستم رمزارز دنیا بخوانیم و درباره‌اش بدانیم.»

در ادامه افرادی که توسط قربانی به روی صحنه فراخوانده شده بودند، با حضور در کنار او درباره اهمیت کتاب‌خوانی صحبت کردند. عیسی کشاورز، رئیس هیئت‌مدیره یوبیتکس معتقد بود که کتاب تنها دوستی است که سرتان کلاه نمی‌گذارد و هر نسلی مسئولیت و تاریخ خودش را دارد و باید بتواند سهم خودش را در پیشبرد تمدن بشری ایفا کند و این مهم تنها به مدد فناوری و تفکر ممکن می‌شود. متغیرهای محیطی پیچیده‌تر، ناشناخته‌تر و سریع‌تر از تدابیر مدیریتی ما در حرکت‌اند و این راه بی‌پایان جدیت و ریسک‌پذیری بزرگی را طلب می‌کند.

کاوه مشتاق، مدیرعامل انجمن بلاکچین هم درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: «ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که همه می‌گویند هرچه می‌خواهید یاد بگیرید را در یوتیوب و اینستاگرام دنبال کنید، اما واقعیت این است که همه این پلتفرم‌ها اطلاعات سطحی و دم‌دستی به شما می‌دهند و فقط کتاب است که به یادگیری عمیق شما کمک می‌کند.»

ضیا صدر، مدرس حوزه رمزارز نیز که مقاله خواندن را به کتاب خواندن ترجیح می‌دهد، اظهار کرد: «من چند سالی می‌شود که به‌ جای کتاب، مقاله می‌خوانم و معتقدم که مقاله‌ها در مقایسه با کتاب‌ها به‌روزتر هستند. اما همین چند وقت پیش یکی از کتاب‌های انتشارات راه پرداخت را در جایی دیدم و شروع کردم به خواندنش و آنقدر از محتوای به‌روز آن خوشم آمد که دوباره تصمیم گرفتم به کتاب‌خوانی برگردم. آن کتاب «مهندسی اجتماعی» بود.»

عباس آشتیانی، کارشناس حوزه بلاکچین و رمزارز در ادامه گفت: «من از خواندن نسخه دیجیتال کتاب‌ها خسته می‌شوم و دوست دارم نسخه چاپی کتاب‌ها را داشته باشم و فرم سنتی کتاب را بیشتر می‌پسندم. کتاب «اربابان کریپتو» نیز باید کتاب جالبی باشد. من دوست دارم یک کتابی هم درباره سم بنکمن‌فرید بخوانم. در کل، محتوای کتاب‌های خوب در رشد آگاهی جمعی مؤثر بوده و راه پرداخت خیلی به‌موقع آثار خوب را ترجمه می‌کند و نقش پررنگی در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در اکوسیستم فناوری‌های مالی دارد.»

محمدمهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال نیز توضیح داد: «من تا چند سال پیش با کتاب بیگانه بودم و وقتی کسب‌وکار خودم را راه انداختم و درگیری‌های طول روزم زیاد شد، فهمیدم که یک کتاب خوب چقدر می‌تواند آرامم کند و استرس و تلخی‌های طول روز را از من بگیرد. الان مدت‌هاست که وقتی مشکلی پیدا می‌کنم به کتاب‌ها رجوع می‌کنم و به افراد هم توصیه می‌کنم که کتاب بخوانند.»

رضا زرنوخی، رئيس سابق انجمن CV هم گفت: «از وقتی گوشی‌های هوشمند آمده‌اند، دیگر کسی کتاب نمی‌خواند و نور آبی صفحه این گوشی‌ها یکی از عوامل بی‌خوابی شبانه افراد است. این در حالی است که کتاب می‌تواند جایگزین بهتری باشد و خواب راحت‌تری هم برای افراد رقم بزند.»

علیرضا خداکرمی، بازرس نظام صنفی رایانه‌ای یکی‌ دیگر از حاضران روی صحنه بود که درباره رسالت فراموش‌شده حاکمیت در برساخت فرهنگ کتاب‌خوانی صحبت کرد: «این وظیفه حاکمیت است که روی حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کند و رویدادها و کتاب‌هایی را در راستای موضوعات مختلف ایجاد کند، اما امروز می‌بینیم که حاکمیت چنین کاری نمی‌‌کند و مجموعه‌هایی مثل راه‌کار که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند، زحمت چنین اقداماتی را می‌کشند. چاپ این کتاب هم یکی از همین اقدامات است.»

سهیل نیکزاد، مدیرعامل صرافی کیوسک نیز از این فرصت استفاده کرد و به جای اینکه درباره کتاب صحبت کند، به یکی از چالش‌های مهم کسب‌وکارهای رمزارزی پرداخت: «کسب‌وکارهای رمزارزی مرزبان‌های اقتصادی مملکت ما هستند و سال گذشته ۳۰۰ مورد از آنها بسته شدند و ۳۰۰ مورد دیگری که باقی مانده‌اند هم هنوز نتوانسته‌اند مجوز بگیرند و در حال مذاکره‌اند تا شاید بتوانند این حوزه را رگوله کنند. دست‌های پشت پرده می‌خواهند تعداد ما کم شود و این شوخی نیست. این صنعت شبیه صنایع آلومینیوم و نفت و فولاد نیست که انحصاری‌اش کنند. به ‌مجرد اینکه تعداد صرافی‌های رمزارزی کم شود، هک‌ها و بلوکه‌ شدن‌ها و فرارها شروع می‌شود و این یعنی به خطر افتادن امنیت ملی.»

رامیار قنبری، عضو هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های پرداخت تهران هم اظهار کرد که پادکست گوش دادن را به کتاب خواندن ترجیح می‌دهد، اما در سال‌های اخیر برای اینکه پسرش را به کتاب‌خوانی تشویق کند، کتاب‌خوان شده و این کتاب‌خوانی برای او حکم استامینوفن را دارد.

در آخر قربانی از کتاب «اربابان کریپتو» رونمایی کرد و حاضران روی صحنه عکس یادگاری گرفتند: «ما در رویداد ۹ ژانویه ۹ عنوان کتاب رایگان در اختیار افراد قرار دادیم و حالا می‌خواهم اعلام کنم که کتاب «داستان رمزارز» هم که حدود صدصفحه‌ای می‌شود، به ‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته و می‌توانند آن را در کنار «اربابان کریپتو» و آن ۹ جلد کتابی که گفتم، داشته باشند. درباره صحبت‌های سهیل نیکزاد هم باید بگویم که محدودیت‌های داخلی و تحریم‌های خارجی، فضای کسب‌وکارهای رمزارزی را اذیت‌کننده کرده و یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی آنهاست، همین مسئله رگولاتوری، همکاری با لندتک‌ها و تأمین مالی خرد است که باید سر فرصت درباره‌شان صحبت کنیم و ببینیم راهکار چیست.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/3i3y
نویسنده همکار نیلوفر نادری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.