رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

سرعت بالای حرکت به سمت زیرزمینی شدن صنعت ماینینگ

افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز، درباره چالش‌های ماینرها در ایران گفت

چهارمین رویداد هاوینگ به تازگی انجام شد و پاداش ماینرهای بیت‌کوین را مجددا به نصف کاهش داد. بسیاری از فعالان حوزه رمزارزها بر این باورند که هاوینگ، باعث افزایش قیمت بیت‌کوین در بلندمدت می‌شود، اما از طرفی، شاید برای فعالان حوزه ماینینگ، این رویداد خوشایند نباشد و باعث کاهش درآمد آنها شود.

 افشین آشوری، فعال حوزه استخراج درباره چالش‌های هاوینگ برای ماینرهای داخل کشور بیان کرد: «با این اتفاق قاعده‌مند هر چهار سال یک‌بار مواجه می‌شویم. این موضوع بر اساس الگوریتمی است که در شبکه بیت‌کوین وجود دارد و در آینده نیز خواهد بود. در ایران، این هاوینگ برای سومین‌بار است که رخ‌ داده است؛ یک هاوینگ در سال 1395، بعد از آن در سال 1399 و هاوینگ دیگر نیز اکنون در سال 1403 اتفاق افتاده است. این موضوع نشان می‌دهد که ما هشت سال است در این صنعت دست‌وپا می‌زنیم. در واقع، این صنعت فناوری می‌توانست لوکوموتیو حوزه فناوری و حتی هوش مصنوعی باشد، ولی متأسفانه با اعمال انرژی نامتعارف، صنعت ماینینگ را به زمین زدند و سرمایه‌گذاران آن را ناامید کردند.»


برق  28 سنتی برای ماینرهای ایرانی


آشوری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از ما و افرادی که زیان‌های بزرگی در این صنعت داشتیم، دیگر علاقه‌ای به بیت‌کوین و استخراج نداریم، ادامه داد: «اتفاق خوبی که می‌توانست رخ دهد این بود که مقداری گاز را برای این صنعت تخصیص دهند تا در زمان‌های پیک نیز از آنها برق رایگان دریافت کنند، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و افرادی مانع آن شدند. امروزه قیمت گاز در جهان، شش سنت است؛ پس چگونه آن را در ایران برای این صنعت 28 سنت حساب می‌کنند؟ علاوه بر آن شامل تعهد ارزی نیز می‌‌شود. در واقع، استخراج‌کننده باید با این قیمت برق تولید کند. در صورتی که در منطقه، برق‌های تجدیدپذیر را در حجم بالا، نهایتاً دو یا سه‌سنتی به همین صنعتگران ارائه می‌دهند. یک زمان، مطرح شده بود که ایران جذابیت سرمایه‌گذاری دارد، اما در حال حاضر از بعد انرژی دیگر هیچ جذابیتی برای آن باقی نمانده است. حتی نیروهای انسانی نیز به قیمت جهانی فعالیت می‌کنند. من نزدیک 150 میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری هزینه کردم اما کاری با ما کردند که بخشی از فعالیت‌مان را به سمت کشت و صنعت هدایت کنیم.»


افزایش ماینینگ زیرزمینی


قسمت‌های جنوبی کشور به‌وفور به سمت زیرزمینی شدن می‌روند. آشوری در این‌باره توضیح داد: «امروز با وجود هاوینگ، دستگاه‌های تراهش با برق پنج یا شش‌سنتی دیگر به‌صرفه نیستند و هفت سنت نیز زیان وارد می‌کنند. البته این هزینه‌ها صرفاً شامل برق نمی‌شود، بلکه هزینه‌های دیگری مانند پرسنل، نگهداری، تعمیرات و… را نیز شامل می‌شد؛ بنابراین عملاً هزینه یک دستگاه 10 سنت می‌شود. این موضوع باعث می‌شود دستگاه‌هایی که در مراکز مجاز بودند به سمت زیرزمینی شدن بروند. شرکت‌های توزیع برق، وزارت نیرو و… هیچ‌کدام نمی‌توانند مراکز زیرزمینی را پیدا کنند. قانون بد چنین بلایی را به وجود می‌آورد. درصورتی‌که ما بیان کردیم که 10 الی 15 نواحی صنعتی را در اختیار ما قرار دهند و همه در آنجا جمع شویم. در آن صورت کنترل آن نیز امکان‌پذیرتر بود، اما متأسفانه موافقت نکردند. اتفاقی که در حال حاضر در هاوینگ افتاده، این است که بیت‌کوین 65 هزاردلاری دیگر نمی‌صرفد. اکنون باید منتظر بود با روندی که دارد، در چند ماه آینده به یک عددی برسد که شاید به‌صرفه شود. البته در این صورت باز هم برای صنعتگر و سرمایه‌گذار به‌صرفه نخواهد بود و جذابیتی نخواهد داشت.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/1nx2
نویسنده همکار فاطمه شایگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.