رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

معرفی انواع ارزهای دیجیتال/ آشنایی با 10 نوع رمزارز قابل‌معامله در هیتوبیت

۱۳ سال پیش، بیت‌کوین به‌عنوان تنها رمزارز دنیا شناخته می‌شد؛ اما اکنون بیش از ۱۰۰۰۰ ارز دیجیتال در بازار وجود دارند که در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین تعیین اینکه کدام یک از انواع ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری مناسب است، نیازمند تحقیق و شناخت کامل دسته‌بندی‌های مختلف ارزهای دیجیتالی است. در ادامه با رایج‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی ارزهای دیجیتال، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و همچنین ۱۰ نوع رمزارز قابل معامله در هیتوبیت آشنا خواهید شد.


انواع ارزهای دیجیتال کلاسیک


رمزارزهای کلاسیک به نوعی اولین دسته‌بندی و آغازی بر انواع ارزهای دیجیتال هستند. این ارزهای دیجیتال شامل دو دسته کلی بیتکوین و آلتکوین می‌شوند. بیتکوین اولین و شناخته‌شده‌ترین ارز رمزنگاری‌شده است در حالی که آلتکوین‌ها شامل هر ارز دیجیتالی به غیر از بیتکوین هستند.

بیتکوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این ارز به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز طراحی شده است که بر روی یک شبکه همتابه‌همتا بدون هیچ مقام مرکزی یا واسطه‌ای کار می‌کند. تراکنش‌های شبکه بیت کوین توسط یک شبکه توزیع شده از نودها (Nodes) تایید می‌شوند و در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند. بیت کوین اغلب به‌عنوان «طلای دیجیتال» شناخته می‌شود به این دلیل که برای عرضه محدود و به اندازه ۲۱ میلیون سکه طراحی شده است.

آلتکوین‌ها از سوی دیگر به هر ارز دیجیتالی اطلاق می‌شود که بیت کوین نباشد. امروزه هزاران آلتکوین در گردش هستند که هر کدام ویژگی‌ها و موارد استفاده منحصربه‌فرد خود را دارند. برخی از آلتکوین‌های محبوب مثل اتریوم، لایت کوین، ریپل و بیت کوین کش در دسته ارزهای دیجیتال کلاسیک هستند. آلتکوین‌ها اغلب به‌عنوان راهی برای رفع محدودیت‌های خاص بیت کوین یا ارائه ویژگی‌های جدید مانند سرعت تراکنش‌های سریع‌تر، کارمزد کمتر یا حفظ حریم خصوصی بهتر ایجاد می‌شوند.

در حالی که بیت کوین و آلتکوین‌ها شباهت‌های زیادی با هم دارند، اما از نظر فناوری اساسی، پذیرش و ارزش بازار با یکدیگر به‌صورت قابل توجهی متفاوت هستند. بیت کوین همچنان ارز دیجیتال غالب از نظر سرمایه‌گذاری در بازار است، اما آلتکوین‌ها همچنان راه حل‌های نوآورانه‌ای ارائه می‌دهند و حضور رو به رشدی در فضای ارزهای دیجیتال دارند.

معرفی انواع ارزهای دیجیتال/ آشنایی با 10 نوع رمزارز قابل‌معامله در هیتوبیت

تمامی ارزهای دیجیتال کلاسیک اعم از بیت کوین، اتریوم، ریپل، لایت کوین، اتریوم کلاسیک، ریپل و بیت کوین کش در پلتفرم هوشمند هیتوبیت قابل معامله هستند.


توکن‌های کاربردی (Utility Token)


توکن‌های کاربردی (Utility Token)، از انواع ارزهای دیجیتال هستند که برای استفاده در یک اکوسیستم بلاک چین خاص برای دسترسی به محصولات، خدمات یا قابلیت‌ها طراحی شده‌اند. برخلاف سایر رمزارزها مانند بیت کوین یا اتریوم که در درجه اول به‌عنوان یک ذخیره دارایی یا وسیله مبادله عمل می‌کنند، توکن‌های کاربردی برای اهدافی خاص در یک پلتفرم غیرمتمرکز به‌خصوص طراحی شده‌اند.

کارکرد اصلی توکن‌های کاربردی، تشویق کاربران به تعامل با پلتفرم و کمک به رشد آن از طریق ارائه دسترسی به محصولات یا خدماتی است که در غیر این صورت برای آن‌ها در دسترس نخواهند بود. به‌عنوان مثال، در یک اکوسیستم حوزه بازی، توکن‌های کاربردی می‌توانند برای باز کردن قفل ویژگی‌ها، سلاح‌ها یا توانایی‌های ویژه در بازی استفاده شوند، در حالی که در یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز، می‌توان از آن‌ها برای دسترسی به خدمات مالی همچون وام استفاده کرد.

توکن‌های کاربردی همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به سایر ارزهای دیجیتال پایدارتر باشند. از آنجا که این توکن‌ها با یک پلتفرم خاص و استفاده از آن در ارتباط هستند، ارزش اصلی آن‌ها تا حد بسیار زیادی به پذیرش و رشد پلتفرم بستگی دارد.

اصلی‌ترین مزیت توکن‌های کاربردی، پتانسیل آن‌ها برای ایجاد اختلال در صنایع سنتی با ارائه راهکار‌های جدید و نوآورانه به منظور دسترسی به محصولات و خدمات است. به‌عنوان مثال، یک توکن کاربردی می‌تواند برای پرداخت هزینه انرژی تجدیدپذیر در یک اکوسیستم انرژی غیرمتمرکز یا دسترسی به خدمات پزشکی از راه دور در یک اکوسیستم مراقبت‌های بهداشتی استفاده شود.

به طور کلی، ارزهای دیجیتال کاربردی، راه جدیدی برای ایجاد انگیزه در پلتفرم‌های غیرمتمرکز می‌سازند که به کاربران امکان دسترسی به محصولات و خدمات منحصربه‌فرد را می‌دهد. نمونه‌هایی از این رمزارزها شامل آوالانچ  (AVAX)، بایننس کوین (BNB)، بت BAT و چین لینک (LINK) هستند. انواع توکن‌های کاربردی را می‌توانید در پلتفرم هوشمند هیتوبیت معامله کرده و از مزایای آن‌ها در اکوسیستم‌های رمزارزی بهره‌مند شوید.


توکن‌های اوراق بهادار


توکن‌های اوراق بهادار (Security Token) از انواع ارزهای دیجیتال هستند که به‌صورت اوراق بهادار طراحی شده‌اند و به سرمایه‌گذاران، حقوق مالکیت و سهمی از سود یک پروژه یا شرکت را می‌دهند. این توکن‌ها اغلب از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) صادر می‌شوند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با فروش توکن‌ها به سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را افزایش دهند.

برخلاف توکن‌های کاربردی که برای دسترسی به یک پلتفرم یا خدمات طراحی شده‌اند، توکن‌های اوراق بهادار برای نشان دادن سهام مالکیت در یک دارایی یا شرکت در دنیای واقعی به وجود آمده‌اند. این دارایی می‌تواند شامل سهام در یک شرکت، حقوق یک محصول خاص، جریان درآمد یا سایر اشکال مالکیت باشد.

این ارزهای رمزنگاری شده تابع مقررات اوراق بهادار هستند و باید با قوانین حاکم بر انتشار و تجارت اوراق بهادار مطابقت داشته باشند. این توکن‌ها نسبت به اوراق بهادار سنتی چندین مزیت دارند که شامل تجارت سریع‌تر و کارآمدتر، کارمزد تراکنش کمتر و امکان دسترسی بیشتر برای سرمایه‌گذاران کوچک‌تر است. از این رو توکن‌های اوراق بهادار در حال تبدیل شدن به یک رویکرد محبوب برای شرکت‌ها جهت افزایش سرمایه و برای سرمایه‌گذاران به منظور قرار گرفتن در معرض فناوری‌ها و صنایع در حال ظهور هستند. نمونه‌هایی از این رمزارزها شامل پلی مث (POLY)، تی زیرو (TZRO)، سوارم (SWM) و رمزارز بی کپ (BCAP)  هستند.


انواع ارزهای دیجیتال حوزه حریم خصوصی (Privacy Coins)


پرایوسی کوین‌ها از انواع ارزهای دیجیتالی هستند که به منظور ایجاد حریم خصوصی و ناشناس ماندن کاربران در هنگام انجام تراکنش‌ها طراحی شده‌اند. برخلاف ارزهای دیجیتال کلاسیک مانند بیت کوین که دارای یک دفتر کل عمومی است و همه تراکنش‌ها را ثبت می‌کند، ارزهای دیجیتال حریم خصوصی از تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته برای پنهان کردن جزئیات تراکنش و حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کنند.

این رمزارزها در بین کاربرانی محبوب هستند که نگران حریم خصوصی خود هستند و می‌خواهند از نظارت و ردیابی فعالیت‌های مالی خود اجتناب کنند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی رمزارزهای حریم خصوصی، استفاده آن‌ها از تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته برای پنهان کردن جزئیات تراکنش است. این ویژگی شامل تکنیک‌هایی مانند امضای حلقه و آدرس‌های مخفیانه می‌شود که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارتباط دادن تراکنش‌ها به کاربران خاص را برای ناظران خارجی دشوار می‌کنند. باید اشاره کرد که معروف‌ترین رمزارزهای حریم خصوصی، مونرو (XMR)و زی کش (ZEC) هستند که می‌توانید بدون انجام احراز هویت به معامله آن‌ها در هیتوبیت بپردازید.


توکن‌های صرافی


توکن‌های صرافی (Exchange Token) که به‌عنوان رمزارزهای تجاری یا معاملاتی نیز شناخته می‌شوند، دارایی‌های دیجیتالی هستند که عمدتا برای اهداف تجاری استفاده می‌شوند. این ارزهای دیجیتال عموما هدف مستقلی ندارند و تنها به اعتبار صرافی‌های مرتبط با خود، معامله می‌شوند.

افزایش کارمزدهای دریافتی و ارائه سرویس‌های جدید صرافی‌ها در افزایش قیمت توکن‌های آن‌ها موثر است.

رایج‌ترین ارزهای دیجیتال صرافی شامل بایننس کوین (BNB) یونی سواپ (UNI) سوشی سواپ (SUSHI) و پنکیک سواپ (CAKE) هستند. بایننس کوین که توکن بومی صرافی بایننس است، به دلیل کارمزدهای پایین و محبوبیت این صرافی، انتخاب پرطرفداری در بین معامله‌گران است. خرید و فروش این ارزهای دیجیتال در بازارهای ریالی و تتری هیتوبیت با کم‌ترین کارمزد، امکان‌پذیر است.


استیبل کوین‌ از انواع ارزهای دیجیتال باثبات


استیبل کوین‌ها از انواع ارزهای دیجیتال هستند که با متصل شدن به یک دارایی خاص از جمله ارز فیات مانند دلار آمریکا  برای حفظ ارزش طراحی شده‌اند. هدف استیبل کوین‌ها ارائه مزایای ارزهای رمزنگاری شده مانند زمان سریع تراکنش و کارمزدهای پایین، اما در عین حال کاهش نوسانات قیمتی و به حداقل رساندن ریسک است.

رایج‌ترین انواع استیبل کوین‌ها شامل استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات، استیبل کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری و استیبل کوین‌های الگوریتمی است. استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات توسط یک ذخیره ارز فیات پشتیبانی می‌شوند. به این معنی که ارزش استیبل کوین مستقیما با ارزش ارز اصلی مرتبط است. نمونه‌هایی از استیبل کوین‌های دارای پشتوانه فیات شامل تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC) و بایننس یو اس دی  (BUSD) هستند.

معرفی انواع ارزهای دیجیتال/ آشنایی با 10 نوع رمزارز قابل‌معامله در هیتوبیت

استیبل کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری شده توسط ذخیره‌ای از ارزهای دیجیتال دیگر (به طور معمول اتریوم) پشتیبانی می‌شوند. در این مورد، ارزش استیبل کوین از ارزش ارز رمزنگاری شده پایه گرفته می‌شود و ذخیره برای حفظ ثبات قیمت استفاده می‌شود. استیبل کوین دای (DAI) نمونه‌ایی از استیبل کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری شده است. تمامی استیبل کوین‌های بالا در بازارهای فعال هیتوبیت موجود هستند تا کاربران بتوانند با خیالی آسوده، استیبل کوین مورد نظر خود را انتخاب کنند.


ارز دیجیتال میم کوین


میم کوین‌ها از انواع ارزهای دیجیتال هستند که برای اهداف طنز یا مرتبط با میم ایجاد می‌شوند. آن‌ها اغلب با ماهیت بسیار فرار، ارزش بازار پایین و عدم استفاده واضح یا کاربردی مشخص، عرضه می‌شوند. میم کوین‌ها معمولا به‌عنوان تقلیدی از ارزهای دیجیتال جدی‌تر ایجاد می‌شوند.

محبوب‌ترین نمونه‌ میم کوین‌ها، دوج کوین (DOGE)، به‌عنوان یک شوخی در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و از آن زمان طرفداران قابل توجهی در بین جامعه ارزهای دیجیتال به دست آورده است. دیگر میم کوین‌های محبوب عبارت‌اند از شیبا اینو (SHIB)، فلوکی اینو (FLOKI).

در حالی که میم کوین‌ها می‌توانند یک فرصت سرمایه‌گذاری مفرح و سرگرم کننده را فراهم کنند، بسیار پرخطر هستند و در معرض نوسانات قیمتی قابل توجهی نیز قرار دارند. به این ترتیب، برای سرمایه‌گذاران مهم است که با احتیاط به میم کوین‌ها نزدیک شوند و قبل از سرمایه‌گذاری، دقت لازم را انجام دهند. میم‌کوین‌ها در پلتفرم هوشمند هیتوبیت با حساسیت زیادی عرضه می‌شوند. برای خریدوفروش میم ‌کوین‌ها، وارد بازارهای فعال هیتوبیت شوید.


انواع ارزهای دیجیتال حوزه دیفای


ارزهای دیجیتال بخش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) زیرمجموعه‌ای از انواع ارزهای دیجیتال هستند که برای تسهیل تراکنش‌های مالی غیرمتمرکز بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها یا موسسات مالی سنتی طراحی شده‌اند. ارزهای دیجیتال دیفای بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند و از قراردادهای هوشمند برای اجرای خودکار تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

از رایج‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه DeFi میتوان به آوه (AAVE)، چین لینک (LINK)، وان اینچ (1INCH)، کرو فایننس (CRV) این سکه‌ها برای تسهیل خدمات مختلف دیفای مانند وام، استقراض، معاملات و تامین نقدینگی استفاده می‌شوند.

رمزارزهای دیفای در سال‌های اخیر به دلیل پتانسیل آن‌ها در ایجاد اختلال در سیستم‌های مالی سنتی و ارائه مشارکت مالی بیشتر، محبوبیت پیدا کرده‌اند. با این حال، آن‌ها همچنین در معرض خطرات قابل توجهی از جمله نوسانات قیمت و آسیب‌پذیری‌های امنیتی هستند. به این ترتیب، برای سرمایه‌گذاران مهم است که قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری، خطرات و مزایای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دیفای را به دقت در نظر بگیرند.

ارزهای دیجیتال امور مالی غیرمتمرکز هم در پلتفرم هوشمند هیتوبیت قابل معامله هستند تا کاربران هیتوبیت بتوانند از این فرصت جذاب دنیای بلاکچین و قراردادهای هوشمند هم بهره‌مند شوند.


توکن‌های دارای پشتوانه


توکن‌های دارای پشتوانه (Asset-backed Token)، از انواع ارزهای دیجیتال هستند که توسط یک دارایی واقعی مانند طلا، نفت یا املاک پشتیبانی می‌شوند. ارزش این رمزارزها به ارزش دارایی پشتیبانی کننده آن‌ها گره خورده است که سطح قابل قبولی از ثبات و امنیت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. اصلی ترین نمونه‌های توکن‌های دارای پشتوانه عبارت‌اند از تتر (USDT) که توسط دلار آمریکا و پکس گلد (PAXG) که توسط طلا پشتیبانی می‌شود.

معرفی انواع ارزهای دیجیتال/ آشنایی با 10 نوع رمزارز قابل‌معامله در هیتوبیت

خریدوفروش دلار و طلای دیجیتال در هیتوبیت به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع‌تر از بازارهای سنتی، سرمایه‌گذاری خود را انجام داده و با کارمزد بسیار کم به انتقال دارایی خود بپردازید.


انواع ارزهای دیجیتال حوزه متاورس


ارزهای دیجیتال حوزه متاورس، از جمله انواع ارزهای دیجیتال هستند که برای تسهیل تراکنش‌ها در دنیای مجازی یا متاورس طراحی شده‌اند. ارزهای دیجیتال متاورس بر پایه فناوری بلاک چین به وجود آمده‌‌اند و از قراردادهای هوشمند برای ایجاد و معامله دارایی‌های مجازی مانند زمین، ساختمان‌ها و سایر کالاهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

رایج‌ترین نمونه‌های ارزهای دیجیتال متاورس عبارت‌اند از مانا (MANA) که یک دنیای مجازی است که در آن کاربران می‌توانند زمین مجازی بخرند و بفروشند و سند باکس (SAND) که یک پلتفرم بازی مبتنی بر بلاک چین است که کاربران را قادر می‌سازد تا با ایجاد و اشتراک‌گذاری تجربیات مجازی خود کسب درآمد کنند. نمونه‌ی دیگری ارزهای دیجیتال متاورس عبارت‌اند از اکسی اینفینیتی (AXS) که یک دنیای واقعیت مجازی است و  کاربران می‌توانند در آن دارایی‌های مجازی و NFT ایجاد و معامله کنند.

ارزهای رمزنگاری شده متاورس در سال‌های اخیر به دلیل پتانسیل آن‌ها در صنایع بازی و سرگرمی و همچنین ارائه فرصت‌های جدید برای تجارت مجازی و تعاملات اجتماعی، به‌صورت قابل توجهی مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این حال، این ارزهای دیجیتالی همچنین در معرض خطرات و ریسک‌هایی از جمله نوسانات قیمت و آسیب‌پذیری‌های امنیتی هستند.

معرفی انواع ارزهای دیجیتال/ آشنایی با 10 نوع رمزارز قابل‌معامله در هیتوبیت

ارزهای دیجیتال حوزه متاورس، بخش دیگری از بازارهای فعال هیتوبیت هستند که در هر دو بازار تتری و ریالی قابل معامله‌اند.


خریدوفروش انواع ارزهای دیجیتال در صرافی هیتوبیت


رمز ارزها دسته متنوعی از دارایی‌های دیجیتال با ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد هستند. شناخت انواع ارزهای دیجیتال برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری آگاهانه ضروری است. ارزهای دیجیتال پرداختی مانند بیت کوین برای استفاده در تراکنش‌ها محبوبیت بسیار زیادی دارند. این در حالی است که برخی دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و ریپل قابلیت‌های قرارداد هوشمند و پرداخت‌های فرامرزی را ارائه می‌دهند.

پلتفرم ۳۶۰ درجه هیتوبیت با پشتوانه ۱۲ سال تجربه تولید نرم‌افزارهای مالی و سازمانی در هلدینگ تجارت الکترونیک اول و با برخورداری از قابلیت‌های متمایزی همچون هسته و بازارساز هوشمند، آخرین نسل مدیریت کلیدهای خصوصی، سرویس اتاق‌های امن و… تجربه سریع‌ترین و امن‌ترین معاملات رمزارزی را به کاربران خود هدیه می‌دهد.

بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال در بازارهای فعال هیتوبیت قابل معامله هستند. دسته‌بندی‌های گوناگون و متنوع رمزارزهای هیتوبیت به‌علاوه پشتیبانی از بیش از ۷۰ بلاکچین، فرصت‌های گسترده‌ای را در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/sps0
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.