رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

نرخ عرضه بیت‌کوین از طلا کمتر شد

مدیرعامل زربان و پول نو درباره تاثیرات رویداد هاوینگ گفتند

علاوه بر بخش‌های مختلفی که در رویداد هاوینگ بیت‌کوین راه‌کار تدارک دیده شده بود، بخش مهمی از این رویداد به ارائه سخنرانان درباره تاثیرات هاوینگ بیت‌کوین بر اکوسیستم دارایی دیجیتال اختصاص داشت.

واقعیت در حال وقوع، نصف‌شدن هاوینگ است. در چهار‌ سال گذشته بیت‌کوین شامل نرخ عرضه‌ شده بود که این نرخ عرضه تقریباً به یک و هشت‌دهم درصد در سال می‌رسید. سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان در رویداد هاوینگ بیت‌کوین درباره نقش بیت‌کوین بعد از هاوینگ به‌عنوان یک دارایی، بیان کرد: «مهم‌ترین اتفاقی که در هاوینگ امسال خواهد افتاد این است که نرخ عرضه بیت‌کوین به زیر یک درصد می‌رسد. اهمیت این موضوع در آنجاست که طلا نیز نرخ عرضه‌ای دارد و در حال حاضر سالانه نزدیک یک و سه‌دهم درصد طلاهایی که تاکنون استخراج شده، در هر سال استخراج می‌شود. این اعداد به این معناست که در حال حاضر ما در اولین سالی هستیم که نرخ عرضه بیت‌کوین از نرخ عرضه طلا پایین‌تر است. این موضوع ماهیت ذخیره ارزشمند بیت‌کوین را در مقابل طلا بسیار بالاتر می‌برد. اهمیت این امر در بازاری که بعد از آن خواهیم داشت، نمایان خواهد شد. احتمالاً موضوعی که ارزش آن به‌عنوان ذخیره یک ارزش از طلا مهم‌تر شود، در بازار روبه‌پایین، تعداد فروشندگان آن کمتر خواهد شد و افت کمتری نسبت به سال‌های قبل در زمستان‌های کریپتو برای بیت‌کوین خواهیم داشت.»


پیش‌بینی ناپایداری در درآمد در هاوینگ بعدی


ثامنی در ادامه اضافه کرد: «ما نیز این برنامه را داریم که بیت‌کوین را به‌عنوان وثیقه برای ارائه وام به قراردادهای هوشمند زربان اضافه کنیم و فکر می‌کنم از هفته آینده این اتفاق خواهد افتاد. شما می‌توانید وام‌هایتان را با ذخیره وثیقه بیت‌کوین بگیرید. باید درباره این موضوع نیز صحبت کنیم که در چهار سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. اهمیت هاوینگ چهار سال بعد این است که احتمالاً ارزش تجمیعی فی‌ها و در حقیقت کارمزد تراکنش‌ها از میزان جایزه‌ای که به‌عنوان بلاک ریوارد در هر بلاک به ماینرها داده‌ می‌شود، بیشتر خواهد شد. طبق پیش‌بینی ویتالیک بوترین، احتمالاً ما در آن زمان ناپایداری در درآمد را خواهیم داشت،، زیرا درآمد مبتنی بر کارمزد تراکنش برای ماینرها، درآمد پایداری نیست. این ناپایداری که از طریق تجمیع کارمزد تراکنش‌ها اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود مقداری سرمایه‌گذاری و ماینینگ مورد تهدید قرار گیرد. البته آنقدر هش‌ریت شبکه بیت‌کوین بالاست که کل شبکه تهدید نمی‌شود، اما به‌ هر حال کسب‌وکاری که مبتنی بر ماینینگ باشد در چهار سال آینده ممکن است دچار ریسک‌هایی شود. مهم‌ترین اتفاقی که امسال شاهد آن خواهیم بود، این است که ماهیت بیت‌کوین به دلیل ذخیره ارزش از طلا مهم‌تر خواهد شد.»

ثامنی در پاسخ به این سؤال که بیت‌کوین به‌عنوان دارایی در حال پیشروی به کدام سمت است، بیان کرد: «نه‌تنها در این هاوینگ، بلکه در کل این 12 سال اخیر این مسئله را مشاهده می‌کنید که بیت‌کوین از یک ابزار پرداختی در حال تبدیل به یک ابزار ذخیره ارزش شده است و وجود ETF بیت‌کوین این موضوع را اثبات می‌کند. اما نمی‌شود این واقعیت را نادیده گرفت که بیت‌کوین به‌عنوان ابزار پرداخت نیز به واسطه تکنولوژی‌هایی که در لایه دوم آن در حال اتفاق افتادن است، کمک می‌کند چند تراکنش با بیت‌کوین انتقال داده شود.»


کاهش عرضه بیت‌کوین و افزایش تقاضای آن در انتهای سال 2024


ابراهیم مقدم، مدیرعامل پول نو در رویداد هاوینگ با اشاره به اینکه اتفاق اصلی که برای بیت‌کوین در سال 2023 افتاد، موافقت ETF بیت‌کوین توسط SCC آمریکا بود، در این‌باره توضیح داد: «طبق گفته آقای ثامنی، ضریب نایابی بیت‌کوین بعد از هاوینگ دوبرابر شد. در واقع این نایابی کمتر از طلا بود و در حال حاضر این نایابی بسیار بیشتر از طلا شده است. درباره صعودی بودن بیت‌کوین و دلایل آن باید بگویم ما دو بخش در تعیین نرخ کامودیتی داریم که یک بخش آن مربوط به تقاضا و بخش دیگر آن به عرضه تقسیم می‌شود. در ماه‌های اخیر تقاضا تغییر کرده و خبر اپلایETF  باعث شد بسیاری با پیش‌بینی این موضوع که موافقت باعث بالاتر رفتن قیمت می‌شود، سرمایه‌گذاری کرده و بیت‌کوین را خریداری کنند.»

مقدم در ادامه به بخش تقاضا پرداخت و گفت: «ما دو بخش تقاضاکننده، بخش‌های سازمانی و یک بخش ریتیل داریم. بخش سازمانی شامل صندوق‌هایETF  هستند. در سال 2023 بعد از انتشار این اخبار و پذیرش، دو اتفاق افتاد؛ ابتدا به طور متوسط روزی 500 میلیون دلار تقاضا برای خرید بیت‌کوین توسط ETFها انجام شد و سپس زمانی که به سبدها  نگاه کردند، متوجه شدند سازمانی‌ها نزدیک 40درصد روی بیت‌کوین و 40 درصد بر اتریوم یا 20 درصد روی استیبل‌کوین‌ها و آلت‌کوین‌ها هستند. سپس به دسته دوم سرمایه‌گذارها پرداختند و متوجه شدند که از صددرصد retail storeها که تقریباً اکثر ما شامل آن می‌شویم، نزدیک 20 درصد بر بیت‌کوین، 15 درصد بر اتریوم و 65 درصد باقی‌مانده به‌ صورت نصف‌نصف بین استیبل‌کوین‌ها و آلت‌کوین‌ها تقسیم شده است.»

او در ادامه راجع ‌به بخش عرضه توضیح داد: «بیت‌کوینی که در صرافی‌ها وجود دارد یک سال بعد از هاوینگ گذشته، دو میلیون و 750 هزار دلار متوسط بیت‌کوین موجود در صرافی‌های دنیا بوده و بعد از تصویب ETF به 20 هزار عدد بیت‌کوین رسیده است. در واقع دیگر بیت‌کوینی برای خرید وجود ندارد. در اینجا دو عرضه کننده داریم؛ یک کسی که بیت‌کوین را در قیمت پایین خریداری کرده و قصد دارد آن را با قیمت بالاتر بفروشد و دومی ماینرها هستند. در واقع عرضه بیت‎‌کوین ماینرها در این هاوینگ، برخلاف هاوینگ‌ قبلی بسیار نزولی بوده و بعد از هاوینگ به دلیل اینکه بسیاری از ماینرها سودبخشی خود را از دست می‌دهند برای تأمین کاستی‌های خود باید آن را فروشند؛ بنابراین فکر می‌کنم انتهای سال 2024 دیگر ماینرها نباشند و شامل افراد retail store شود.»


تأثیر کاهش عرضه بیت‌کوین


مدیرعامل پول نو درباره تأثیر کاهش عرضه بیت‌کوین گفت: «جایی که صرافی در آن فعالیت می‌کند، مکانی است که در آن معامله انجام می‌شود. ما دسته‌های مختلفی از صرافی‌ها را داریم و در واقع قیمت‌های خریدوفروش رمزارز در صرافی‌های مختلف به اشکال متفاوتی تعیین می‌شود، اما در نهایت فردی قصد خرید بیت‌کوین را دارد، چه این خرید را در صرافی ایرانی انجام دهد و چه در صرافی خارجی، عملاً منبع تأمین بیت‌کوین یکی خواهد بود. در حال صرافی‌های خارجی و ایرانی به‌واسطه وجود تریدرها از یک جا بیت‌کوین تأمین می‌کنند. کمبود عرضه بیت‌کوین همه را دچار دردسر می‌کند، زیرا زمانی که خرید بیت‌کوین دچار مشکل در دنیا شود به‌واسطه آن همه صرافی‌ها نیز دچار مشکل می‌شوند و این مشکل صرفاً با بالارفتن بسیار زیاد قیمت بیت‌کوین می‌تواند تعدیل شود.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/zof6
نویسنده همکار فاطمه شایگان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.