رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

تأثیرات محکومیت سم بنکمن‌فرید بر بازار رمزارز / بنیان‌گذار FTX به ۲۵ سال زندان محکوم شد

سم بنکمن‌فرید (SBF)، فرد بدنام اکوسیستم رمزارزی، روز پنجشنبه توسط دادگاهی در منهتن به جرم طراحی و اجرای اقداماتی که به سقوط عجیب صرافی خود، FTX منجر شد، به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

این حکم در دادگاه فدرال به طور قابل توجهی کمتر از 40 تا 50 سال زندان است که دادستان‌های فدرال برای بنکمن‌فرید درخواست کرده بودند، اما حداقل از پنج تا شش و نیم سال پیشنهادی وکلای او بیشتر بود. قاضی لوئیس کاپلان پیش از صدور حکم و همچنین دستور به پرداخت 11 میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا خطاب به بنکمن‌فرید 32ساله گفت که این احتمال وجود دارد که این مرد در آینده بتواند کار بسیار بدی انجام دهد.

کاپلان همچنین اشاره کرد که تا به حال هیچ کلمه ابراز پشیمانی برای ارتکاب این جنایات وحشتناک از سوی بنکمن‌فرید نشنیده است.

دادستان‌ها گفتند که بنکمن‌فرید با اختلاس میلیاردها دلار برای تأمین جاه‌طلبی‌های خود برای نفوذ و تسلط در این صنعت جدید، بیش از 10 میلیارد دلار به مشتریان، سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان ضرر رسانده است. او همچنین به طور غیرقانونی از پول سپرده‌گذاران FTX برای پوشش هزینه‌های خود، ازجمله خرید املاک لوکس در کارائیب، رشوه‌های ادعایی به مقامات چینی و هواپیماهای خصوصی استفاده کرده بود.


اظهارات سم بنکمن‌فرید در جلسه دادگاه


وقتی نوبت صحبت به بنکمن‌فرید رسید، او گفت بیشتر از زندگی خود، نگران مشتریان FTX است که منتظر بازگشت پول‌شان هستند. او گفت: «زندگی مفید من احتمالاً تمام شده است. مدتی است که تمام شده است

وقتی روز پنجشنبه وارد دادگاه شد، در حالی که والدینش و جمعیتی از تماشاگران از جایگاه مخصوص تماشاگران دادگاه او را تماشا می‌کردند، به طور قابل توجهی لاغرتر از زمان دادگاه سال گذشته به نظر می‌رسید. موهای مجعد و معروفش که برای دادگاه اکتبر کوتاه شده بود، پرتر به نظر می‌رسید، اما نامرتب‌تر از قبل بود.

بنکمن‌فرید که لباس زندان قهوه‌ای‌رنگ آستین کوتاه به تن داشت، چند دقیقه صحبت کرد؛ در حالی که یک مارشال ایالات متحده درست پشت سر او ایستاده بود. او ادعای قدیمی خود را تکرار کرد که «دارایی کافی وجود دارد. دارایی کافی برای پرداخت کامل طلب طلبکاران FTX وجود دارد.»

بنکمن‌فرید به دادگاه گفت که اگر اوضاع پس از «بحران نقدینگی» خودساخته شرکتش اصلاح می‌شد فقط برای چند هفته وضعیت ناخوشایند بود. حتی او اصرار داشت که FTX حتی اگر آلامدا، شرکت تجاری که او سعی داشت با استفاده از وجوه مشتریان FTX نجات دهد، مجبور به تعطیلی می‌شد، باز هم زنده می‌ماند.

او گفت که حتی اگر طلبکاران اکنون وجه خود را پس بگیرند، از «سودهایی که بازار گسترده ارزهای دیجیتال در چند ماه گذشته به دست آورده است» محروم می‌شوند و این حرف او نگرانی‌ را که توسط طلبکاران FTX در بیانیه‌های تأثیر قربانیان ارائه‌شده توسط وزارت دادگستری در چند هفته گذشته بیان شده بود، تکرار می‌کرد.

بنکمن‌فرید از سه نفر از دوستان سابق خود نیشاد سنگ، گری وانگ و کارولین الیسون تعریف و تمجید کرد و از نقش اصلی خود در فروپاشی FTX ابراز تأسف کرد و گفت: «برای هر اتفاقی که در هر مرحله افتاد متأسفم… در نهایت، من همه کسانی را که برایم مهم بودند ناامید کردم. من مسئول بودم.»


تأثیر محکومیت سم بنکمن بر بازار رمزارز


یکی از دلایل اصلی زمستان پیشین بازار رمزارزها که به نظر می‌رسد به اتمام رسیده است، سقوط صرافی FTX بود. بعد از گذشت چندین سال این رسوایی به پایان نرسیده و تأثیرات آن همچنان باقی است. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که محکومیت او نیز بر عملکرد بازار رمزارزها تأثیرگذار خواهد بود و پیامدهای زیر را خواهد داشت.

  • کاهش اعتماد: سقوط FTX اعتماد به صرافی‌های رمزارزی را از بین برد و به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران منجر شد. این امر می‌تواند باعث کاهش فعالیت معاملاتی و ارزش کل بازار شود.
  • افزایش مقررات: پرونده FTX ضرورت مقررات سختگیرانه‌تر در صنعت رمزارز را برجسته کرده است. دولت‌ها ممکن است نظارت دقیق‌تری اعمال کنند.
  • نوسانات: بازار پس از انتشار این خبر، نوسانات بیشتری را تجربه کرد. برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است به دلیل عدم اطمینان از بازار خارج شده باشند که منجر به نوسانات قیمت شده است.
  • تأثیر بر ارزهای خاص: این اثر ممکن است بسته به رمزارز خاص متفاوت باشد. ارزهایی که به طور نزدیک به FTX مرتبط هستند یا آنهایی که پرخطر تلقی می‌شوند ممکن است افت بیشتری در ارزش داشته باشند.
  • قدرت انعطاف‌پذیری بازار: بازار رمزارزها در گذشته انعطاف‌پذیری خود را نشان داده و از سقوط‌های قبلی خود بازگشته است. این احتمال وجود دارد که بازار در نهایت این شکست را جبران کند.
  • تمرکز بر بازیگران تثبیت‌شده: سرمایه‌گذاران ممکن است تمرکز خود را به سمت صرافی‌های شناخته‌شده‌تر با سابقه عملکرد مسئولانه تغییر دهند.

با این حال، اثرات بلندمدت این اتفاق هنوز مشخص نیست.


اظهارات وکلای سم بنکمن‌فرید


از طرف دیگر، وکلای مدافع استدلال کردند که بنکمن‌فرید قصد کلاهبرداری از مشتریان را نداشته است، پشیمانی نشان داده و پس از شروع به کار برای حل ورشکستگی FTX تلاش کرده است. آنها همچنین گفتند که پیشنهاد وزارت دادگستری افراطی است.

همچنین نامه‌های حمایتی که ارائه کردند، بیشتر به شخصیت بنکمن‌فرید به‌عنوان یک فرد تا به FTX و سقوط آن پرداخته بود. نویسندگان این نامه‌ها به گیاهخواری او و حکایت‌هایی از دوران جوانی‌اش اشاره کردند. چندین نامه ادعا می‌کردند که به نظر می‌رسد بنکمن‌فرید دارای اختلالات عصبی رشدی (neurodivergent) است و بنابراین ممکن است شدت وخامت وضعیت را درک نکرده باشد.

کارمین سیمپسون، افسر سابق اداره پلیس نیویورک، هم‌سلولی او در یک بازداشتگاه بروکلین که به درخواست رابطه جنسی از یک فرد زیر سن قانونی اعتراف کرده بود، نامه‌ای نوشت و گفت بنکمن‌فرید که وگان است، در زندان مجبور شده غذای نامناسب بخورد.

وکیل مدافع بنکمن‌فرید، مارک موکاسی، به قاضی کاپلان گفت که موکل او «با کینه تصمیم نمی‌گیرد – او با محاسبات ذهنی تصمیم می‌گیرد.» او افزود: «هر کسی که واقعاً سم را می‌شناسد، می‌گوید او یک دیو حریص و قدرت‌طلب نیست… واقعاً، او یک نابغه ریاضی دست‌وپاچلفتی است.»

موکاسی بارها به اختلال اوتیسم و ​​بی‌دست‌وپایی اجتماعی بنکمن‌فرید و تعهد او به نوع‌دوستی اشاره کرد و او را «یک معمای زیبا» با «اخلاق کاری خستگی‌ناپذیر و هوش خیره‌کننده غیرقابل‌باور» توصیف کرد و از قاضی خواست که بهترین سال‌های زندگی موکلش را نابود نکند.

موکاسی به دادگاه گفت: «او را از فرصت ملاقات با شریک زندگی و بچه‌دار شدن محروم نکنید.»

برخی از ناظران این حکم را عادلانه می‌دانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند بیش از حد سختگیرانه است. این حکم می‌تواند پیامدهای مهمی برای صنعت رمزنگاری داشته باشد و به افزایش نظارت بر این صنعت منجر شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/poje
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.