رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

راضیه صباغیان در استودیو راه‌کار مطرح کرد / برنامه‌های کاریزما در حوزه دارایی دیجیتال برای رفع نیازهای نسل زد

امیر جاویدنیا / راضیه صباغیان، معاون توسعه ابزارها و نهادهای گروه مالی کاریزما، در گفت‌وگو با رضا جمیلی در جریان برنامه ‌‌استودیو را‌ه‌کار در رویداد 9 ژانویه به برنامه‌ها و رویکرد کاریزما، چشم‌اندار آینده و توجه به نسل زد پرداخت و گفت: «مجموعه ما سعی کرده با پیشینه و ظرفیت‌های نیروی انسانی خود به سمت بازار دارایی‌های دیجیتال حرکت کند تا کمکی باشد برای اقتصاد دیجیتال و فضای استارتاپی کشور.»


توانستیم مجوز سندباکس و توکنیزاسیون را دریافت کنیم


رضا جمیلی در ابتدای گفت‌‌وگو، پرسش خود را در مورد رویکرد و نگاه گروه کاریزما به بازار مطرح کرد و راضیه صباغیان پاسخ داد: «هدف ما از ابتدا یک رویکرد متفاوت به بازار و نگاه به آینده بوده و اکنون به سویی می‌رویم که نسل زد سازنده این آینده هستند. علایق و سلایقی که مشتریان ما به ابزارها و حوزه‌های مختلف داشتند،‌ این فضا را رقابت‌پذیرتر و جذاب‌تر با رویکرد سرمایه‌گذاری می‌کند و کاریزما سعی کرده با تجربه‌ و پتانسیلی که دارد، با هدف کمک به فضای استارتاپی و دیجیتالی کشور گام بردارد.»

صباغیان در ادامه به موضوع سندباکس اشاره کرد و گفت: «با همکاری سازمان بورس توانستیم مجوز فضای آزمون سندباکس بازار سرمایه و تجربه توکنیزاسیون در مرحله اول را با مدت‌زمان محدود و قابل تمدید دریافت کنیم. هدف ما در آینده توسعه صندوق ETFها برای سایر دارایی‌ها اعم از فیزیکی، مالی و سایر حوزه‌هاست.»

معاون توسعه ابزارها و نهادهای گروه مالی کاریزما در خصوص باز شدن مسیر توکنیزاسیون و کمک به دیگر صنایع از طریق این مدل توضیح داد: «یک فرقی که توکن با رمزارز دارد، در این است که در رمزارز، سرمایه‌گذاران نگران هستند که رمزارز پشتوانه‌ای نداشته باشد. اما در توکن و مدلی که ما پیش می‌رویم، یک صندوق دارایی در پشتوانه توکن وجود دارد. با تجربه این مدل ابزارهای مختلف در بازار سرمایه و تجربه لازم، ما قادر به پیاده‌سازی توکن هستیم. با تجارب گذشته، چالش‌های این مسیر را می‌شناسیم.»

صباغیان درباره چشم‌انداز‌های کاریزما نیز گفت: «حتی در آینده می‌توانیم دارایی‌های معنوی مثل سرقفلی، حق بهره‌برداری از یک معدن و چیزهایی که نقدشونده نیستند را به راحتی چنین کنیم. از طرفی سرمایه‌گذار بازار دیجیتال هم از این قضیه سود می‌برد،‌ چون می‌داند دارایی‌ای که در حال معامله آن است یک دارایی به‌عنوان پشتوانه دارد و می‌تواند مقایسه بین ارزش ذاتی آن نسبت به بازار و موجودی فیزیکی داشته باشد و از حباب جلوگیری کند.»


هدف ما این نیست که همه صندوق‌ها را توکنایز کنیم


معاون توسعه ابزارها و نهادهای گروه مالی کاریزما در پاسخ به پرسش بازخورد همکاران در نهادهای مالی و بازار سرمایه و امیدواری به تغییر فرهنگی در نوع نگاه‌شان نسبت به دارایی دیجیتال و توکنیزاسیون گفت: «ما آدم‌ها یک مقدار نسبت به تغییر مقاومت داریم. با این ابزار، بازار توسعه پیدا خواهد کرد و اگر استقبالی صورت بگیرد، یکسری سرمایه‌گذار جدید وارد این بازار خواهیم کرد و مخصوصاً افرادی که دیگر علاقه و حوصله بازارهای سنتی را ندارند یا آنها را اذیت کرده است.»

او در ادامه به مزیت‌های پلتفرم‌هایی که در زمینه دارایی دیجیتال و رمزارز هستند پرداخت و بیان کرد: «این پلتفرم‌ها چابک‌تر هستند و امکانات بیشتری به کاربران می‌دهند. من این مزیت را از دو جنبه نگاه می‌کنم؛ هم جذب سرمایه از خارج از اکوسیستم بازار سرمایه که باعث توسعه خود بازار می‌شود و هم فضای سنتی و فضای جدید با هم رقابت می‌کنند که این باعث پویایی و نشاط بیشتر در حوزه سرویس‌های ارائه‌کننده نهادهای مالی می‌شود.

صباغیان اشاره‌ای به موضوع صندوق‌های توکنیزاسیون نیز داشت و گفت: «هدف ما این نیست که همه صندوق‌ها را توکنایز کنیم و حتماً باید بررسی شود و هر ابزار و هر دارایی و حتی بیمه‌نامه‌ها. مخصوصاً برای دارایی‌هایی که بازار ثانویه‌ای ندارند می‌تواند یک حوزه جذاب باشد.»

او در پایان با اشاره به توسعه تأمین مالی جمعی اظهار داشت: «برای بحث تأمین مالی جمعی می‌دانیم که بازار ثانویه‌ای ندارند و ما می‌توانیم این تجربه‌ها را به آن حوزه‌ها گسترش دهیم. باید در کنار هم این فضا را گسترش دهیم و فضای جذابی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم و هدف شفاف و مشخصی داشته باشیم. هدف ما تأمین مالی و کمک به جریان نقدشوندگی است؛ بنابراین مطابق این اهداف می‌توانیم یک ابزار جدید و یک توکن جدید تعریف کنیم.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/52w1
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.