رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

سرپرست تیم بلاکچین نوبیتکس تشریح کرد / نقش دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) در حل مشکلات تجارت الکترونیک

در روز دوم نمایشگاه الکامپ26، حمید باطنی، سرپرست تیم بلاکچین نوبیتکس در مورد آینده دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) صحبت کرد و با ذکر چالش‌های موجود در این فضا به ارائه راهکارهایی نیز پرداخت.

او درباره موضوع دیفای سامر و آینده دیفای گفت: «از سال ۲۰۱۰ پروتکل‌های کریپتوکارنسی ظهور کرد و ما به فلسفه‌هایی در این فضا نیاز داشتیم، مانند تراست لس‌بودن که براساس آن نیاز نبود به کسی یا نهادی مرکزی مثل بانک اعتماد کنیم که دارایی‌های ما را حفظ و نگهداری کند و از آن زمان پروتکل‌های کریپتوکارنسی را به وجود آوردیم تا دارایی‌ها را بدون نیاز به یک نهاد مرکزی جابه‌جا کنیم.»

او صحبت خود را با طرح یک سؤال ادامه داد و گفت: «ما پول را به وجود آوردیم، اما با آن چه می‌کنیم؟ با پول نیازهای خود را رفع کرده و تجارت می‌کنیم و پایه‌ای‌ترین کار این تجارت، تبادل مالی است. اما کریپتوکارنسی تنها امکان انتقال به یک فرد دیگر یا یک کریپتوی دیگر را داشت و مجبور بودیم به یک نهاد متمرکز انتقال دیگر مثل نوبیتکس اعتماد کنیم. این تا جایی مناسب است و از سطحی به بعد نیاز مردم را رفع نمی‌کند و با فلسفه‌های تراست‌لس‌بودن همخوانی نداشت. به همین دلیل پروتکل‌های دیگری طراحی کردیم که زیرمجموعه دیسنترالازیشن هستند و مجموعه آن دیسنترالایز فایننس قرار می‌گیرد.»

باطنی ادامه داد: «در این فضا می‌توانیم پلتفرم تبادل غیرمتمرکز که نیاز به اعتماد کردن نداشته باشد را در بستر این فضا، پروتکل‌های وام‌دهی و پروتکل‌های پایدارکننده پیاده‌سازی کنیم.»

او در ادامه درباره چالش‌هایی که این پلتفرم‌ها ایجاد می‌کنند، توضیح داد: «این پلتفرم‌ها براساس یکسری قرارداد هوشمند و با مدیریت ثابت و ایستا هستند و براساس کد کار می‌کنند و این مفهومی است که کلیت دیسنترالایز برمبنای آن بنا نهاده شده است. اما این ماشین‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که یکی از آنها هزینه است. هزینه‌هایی که برای این فضا می‌دهیم عدد بالایی بود. پیچیدگی مشکل بعدی است و برای یک کاربر عادی استفاده از این فضا مشکل و پیچیده است. مشکل بعدی امنیت است و مدیریت فضای امنیتی نوشته‌شده باعث می‌شود برنامه‌نویس نتواند همه فضا را مدیریت کند و باعث بروز هک‌ شود. این چالش‌هایی بود که باعث شد از دیفای سامر ۲۰۲۱ به دیفای وینتر ۲۰۲۳ رسیدیم و ارزش کلی دارایی‌های قفل‌شده میلیارد دلاری تابستان ۲۰۲۱ به دارایی‌های میلیون دلاری زمستان ۲۰۲۳ رسید و این عدم استفاده به دلیل همین چالش‌هاست.»

او با تأکید بر اینکه دیفای و فلسفه آن چیزی نیست که از بین برود و هرچه جلوتر می‌رود، آن را بهتر می‌کنیم، گفت: «از این زمستان به تابستان مجدداً صعود خواهیم کرد و آینده‌ای برای آن می‌توان در نظر گرفت. برطرف کردن پیچیدگی‌ای که کاربر عادی از پروتکل‌های موجود خلاص شود آینده‌ای است که برای این فضا در نظر گرفته‌ایم. کراس‌چین طرح بعدی است که بتوانیم از موجودی‌های مختلف در شبکه‌های مختلف استفاده کنیم و طی یکسری پروتکل بتوانیم دارایی‌های مختلف را که در شبکه‌های مختلف قفل شده‌اند، وصل کرده و از آن استفاده کنیم.»

او اضافه کرد: «محرمانگی مورد بعدی است و مدل محرمانگی بانک‌ها این‌گونه است که هیچ کس از تراکنش ما خبر ندارد، اما بانک همه را می‌داند، ولی در محرمانگی بلاکچین همه می‌دانند یک آدرس به کجا رفته اما نمی‌دانند به چه هویتی است و برخی از شرکت‌ها به دنبال این هستند که هویت آدرس‌ها را پیدا کنند و خیلی‌ها به این دلیل که آدرس‌شان به هویت واقعی آنها متصل شد دچار مشکل شدند.»

باطنی در پایان گفت: «در این نمایشگاه که مبنای آن تجارت الکترونیک است، دیفای می‌تواند مشکلات تجارت الکترونیک را حل کند که شامل تراست‌لس‌ شدن برخی تراکنش‌ها، پرداخت‌های شفاف و تراکنش‌های بین‌المللی است.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/e3ht
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.