رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مجلس به دنبال رسمیت بخشیدن به ارزهای دیجیتال / انتقال رمزارزها مشمول مالیات می‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت و در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فرآیند انتقال دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص کردند. این قانون انتقال تمام دارایی‌های سرمایه‌ای حتی رمزارزها را مشمول دریافت مالیات می‌کند.

بر اساس این مصوبه، متن زیر به عنوان ماده (۴) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود:

ماده ۴- کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

•         املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل؛

•         انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری؛

•         انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات؛

•         انواع ارز؛

•         انواع رمز پول و رمز دارایی؛

نمایندگان مجلس با ۱۷۶ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با این مصوبه موافقت کردند.

طبق تبصره ۸ و در صورت تصویب این ماده، آیین‌نامه اجرایی نحوه دریافت این مالیات بر دارایی‌های دیجیتال، تا شش ماه دیگر با همکاری بانک مرکزی تنظیم می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

نحوه اثر گذاری این قانون بر کاربران ایرانی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال تا حد زیادی منوط به مفاد این آیین‌نامه است. اما باید توجه داشت مطابق این قانون اقدامی که این دارایی‌ها را مشمول مالیات می‌کند «انتقال آن‌ها به غیر» و فروش آن‌ها است.

مطرح شدن این موضوع در مجلس شورای اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز در کشور ما، رمزارز به عنوان دارایی به رسمیت شناخته نشده است و بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که ریسک خرید رمزارز برعهده دارندگان رمزارز است.

در صورت تصویب این موضوع و مشمول مالیات شدن رمزارزها می‌توان انتظار داشت که این نوع دارایی در کشور، رسمیت بگیرد و رگولاتوری آن با سرعت بیشتری از سوی نهادهای متولی، پیگیری شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/jnm2
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.