رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

هاوینگ همراه با سختی شبکه، عامل کاهش قابل توجه درآمد ماینرها

افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز از تأثیر هاوینگ بر فعالان این حوزه می‌گوید

روزشماری برای رویداد «هاوینگ» ادامه دارد و فعالان این حوزه در انتظار هستند تا ببینند که این رویداد تأثیر قابل ‌توجهی بر قیمت بیت‌کوین خواهد گذاشت یا خیر. جدا از بحث سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، قشر دیگری که هاوینگ به‌ صورت مستقیم بر کسب‌وکار آنها تأثیر می‌گذارد، ماینرها یا استخراج‌کنندگان بیت‌کوین هستند. پاداش استخراج رمزارز پس از هاوینگ به نصف کاهش می‌یابد و عملاً میزان درآمد ماینرها را کاهش می‌دهد.

برای بررسی تأثیر هاوینگ بر استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، سراغ افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز رفتیم که در ادامه، متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.


قیمت‌های نامتعارف انرژی برای ماینرها


افشین آشوری در مورد هاوینگ می‌گوید: «بر اساس الگوریتمی که بیت‌کوین دارد، تقریباً هر چهار سال یک‌بار، پاداش ماینرها نصف می‌شود. پس از چهارمین هاوینگ بیت‌کوین، میزان پاداش استخراج‌کنندگان از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ کاهش می‌یابد. در چند ماه اخیر، شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین بودیم که عمدتاً به دلیل تأیید ETF بیت‌کوین بوده و بخشی از این رشد نیز مربوط به نزدیک شدن به رویداد هاوینگ بوده است. پیش از این رشد قیمتی هم ماینرها در کشور عملاً ضرر و زیان را تجربه می‌کردند. دلیل ضرر ماینرهای کشور، قیمت نامتعارف انرژی؛ به‌خصوص گاز و برق است.»

او در مورد قیمت برق برای ماینرها توضیح می‌دهد: «میانگین قیمت برق مصرفی صنعتی برای حجم بالا در جهان در حال حاضر حدود سه سنت است. در کشورهای اطراف ما ازجمله قزاقستان، روسیه، عمان و امارات، باتوجه‌به زیرساخت‌ها، قیمت برق در بدترین حالت به ۳.۵ تا چهار سنت می‌رسد. اما در ایران، قیمت هر کیلووات برق، بیش از حدود ۹ سنت است.»

به عقیده آشوری، در این بخش، تقریباً مزیت رقابتی در سرمایه‌گذاری نیز وجود ندارد. واردات دستگاه‌ها برای فعالان قانونی این حوزه به‌سختی انجام می‌شود. بخش‌های غیرقانونی ماینینگ نیز باعث شده بحث زیرزمینی اضافه شود. او خاطرنشان می‌کند: «فروش دستگاه‌های ماینینگ به دلیل رشد قیمت بیت‌کوین به‌ صورت مداوم در حال افزایش است که افراد را ترغیب می‌کند به ‌شکل زیرزمینی به استخراج بپردازند.»

این فعال حوزه استخراج رمزارز درباره سختی شبکه بیت‌کوین عنوان می‌کند: «اکنون که به رویداد هاوینگ نزدیک می‌شویم، باید به موضوع سختی شبکه نیز اشاره کنیم. عملاً پس از هاوینگ، پاداش ماینرها نصف نمی‌شود، بلکه اگر سختی شبکه را نیز در نظر بگیریم، ۷۰ درصد از پاداش یا درآمدها کم می‌شود.»


عواملی که باعث می‌شود ماینینگ به‌صرفه باشد


آشوری در مورد لزوم افزایش قیمت بیت‌کوین برای خروج فعالان صنعت استخراج از ضرر بیان می‌کند: «برای اینکه استخراج برای فعالان این حوزه به‌صرفه باشد، قیمت بیت‌کوین باید افزایش پیدا کند. اخبار مثبت در بازار تا حدودی پیش‌خور شده و بیت‌کوین در مدت اخیر روند صعودی در پیش گرفته است. باتوجه‌به سختی شبکه و مجدداً نصف شدن پاداش ماینرها پس از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین باید به بیش از ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار دلار برسد تا برای فعالان این حوزه به‌صرفه باشد.»

او در ادامه اظهار می‌کند: «اگر قیمت بالا نرود، مجدداً باعث می‌شود بخش زیرزمینی ماینینگ افزایش چشمگیری پیدا کند. زمانی که هاوینگ انجام می‌شود و قیمت نیز افزایش می‌یابد، بحث ETFها و تریدرها و هولدرها نیز باید در نظر گرفته شود. عده‌ای ممکن است به هولد کردن دارایی خود ادامه دهند و عده‌ای هم ممکن است بیت‌کوین خود را به بازار ارائه کنند.»


پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ


این فعال حوزه استخراج رمزارز درباره قیمت بیت‌کوین می‌گوید: «در سال جاری، قیمت بیت‌کوین ممکن است در محدوده ۸۰ تا ۹۰ هزار دلار باشد، اما قاعدتاً تا پایان سال باید تا ۱۴۰ الی۱۵۰ هزار دلار پیش برود تا ماینرها بتوانند سرپا بمانند. رشد قیمت بیت‌کوین بلافاصله پس از هاوینگ اتفاق نمی‌افتد و ممکن است هفت، هشت ماه طول بکشد.»

افشین آشوری درباره سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین توضیح می‌دهد: «با در نظر گرفتن روند هاوینگ‌های گذشته، اکنون اخبار این رویداد تا حدودی در بازار پیش‌خور شده است. البته باید در نظر داشت که علاوه بر این موارد، باید به مواردی ازجمله خود بازار، ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و اقتصاد کلان نیز توجه کرد. به ‌طورکلی دو بازیگر اصلی قیمت‌ها را تعیین می‌کنند که یکی استخراج‌کنندگان و دیگری بازار است. الگوریتم بیت‌کوین به این شکل است که مانند بانک‌ها خلق پول انجام نمی‌دهد و کار را بر اساس قاعده خود پیش می‌برد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/w2mp
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.