رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

امیرحسین راد در پاسخ به رسانه رمزارز مطرح کرد / تتر؛ ریسک اصلی بازار رمزارزها پس از اف‌تی‌ایکس

امیرحسین راد، مدیرعامل صرافی رمزارز نوبیتکس، در نشست خبری ارائه گزارش سال ۲۰۲۳ اظهار کرد: «پذیرش رمزارزها از ابتدا تا به امروز روند صعودی داشته و اکنون در ابتدای سال ۲۰۲۴، همراه با رشدی که به دنبال تأیید ETFهای بیت‌کوین شکل گرفت، شاهد افزایش ارزش بازار حدود ۱.۶ تریلیون دلاری هستیم که امروز به بیش از ۲.۳ تریلیون دلار رسیده و ارزش این بازار به‌سرعت در حال افزایش است. امروزه بیت‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال، به‌عنوان یک کلاس دارایی پذیرفته شده‌اند و مورد استقبال بسیاری از نهادهای مالی سنتی هم قرار گرفته‌اند. بخشی از رشد بازار رمزارزها مرهون خروج سرمایه از بازارهای مالی سنتی و جذب آن به سمت این بازار جدید بوده است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «از منظر تعداد دارندگان رمزدارایی‌ها، تا پایان سال ۲۰۲۳، حدود ۵۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان این دارایی‌ها را در اختیار داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸، این عدد به حدود یک میلیارد نفر برسد. بنابراین امروز کریپتو، یک واقعیت پذیرفته شده است و نمی‌توان صحبت از حذف آن توسط دولت‌ها یا سیاستمداران کرد، زیرا پدیده‌ای است که راه خود را در میان افراد زیادی باز کرده و به یک نظام مالی جدید تبدیل شده که افراد از آن برای پرداخت، سرمایه‌گذاری، وام گرفتن و غیره استفاده می‌کنند.»


رگولاتوری رمزارزها در ایران


راد در مورد رویکرد حاکمیت نسبت به بازار رمزارزها در سال‌های اخیر توضیح داد: «پدیده رمزدارایی‌ها از سال ۹۴،۹۵ در کشور ما شروع شد و بسیاری از کسب‌وکارها در این سال‌ها تأسیس شدند. طی این سال‌ها، رویکرد حاکمیت نسبت به موضوع رمزدارایی‌ها عمدتاً به این شکل بوده که بخشی از آن، مانند ماینینگ را تقریباً به صورت رسمی پذیرفته‌اند، اما در مورد سایر حوزه‌ها با دید شک و تردید به آنها نگاه شده است؛ بنابراین می‌توان گفت که در طول این سال‌ها، سیاست ما نه حمایتی بوده و نه به طور کامل سلبی. در عین حال، حمایت آنچنانی از این حوزه نشده و در گذشته که ما سهم ۱۰درصدی از ماینینگ بیت‌کوین را در اختیار داشتیم، اکنون این رقم بسیار کمتر شده است.»

او درباره رویکرد سایر کشورهای همسایه ایران در مورد دارایی‌های دیجیتال بیان کرد: «کشورهایی مثل امارات که روند قانون‌گذاری این حوزه را مدت زیادی بعد از ما شروع کردند، اکنون با تصویب قوانین حمایتی توانسته‌اند خود را به یک هاب سرمایه‌گذاری این حوزه در منطقه تبدیل کنند. همچنین در کشورهایی مثل ترکیه که شاید از نظر بافت جمعیتی و اقتصادی مشکلاتی داشته باشند، باز هم سیاست حمایتی از این حوزه در پیش گرفته‌اند. اما در کشور ما به نظر می‌رسد با رویه‌ای که داریم، شاید نتوانیم از فرصت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.»

مدیرعامل نوبیتکس همچنین گفت: «اگر سیاست‌گذاری‌های مناسبی در سال‌های آینده در کشور انجام شود، می‌تواند نتایجی را هم در اقتصاد کریپتو و هم اقتصاد دیجیتال داشته باشد که با استفاده از توسعه زیرساخت مالی جدید می‌توانیم سهمی از اقتصاد دنیا داشته باشیم و همچنین می‌توانیم برای نخبگان اشتغال تأمین کنیم. در کنار این موارد، حمایت از پلتفرم‌های بومی و توسعه کسب‌وکار در این حوزه منجر به این خواهد شد که از خروج سرمایه جلوگیری کنیم.»


فعالیت در سطح بین‌المللی


امیرحسین راد در این‌باره اظهار کرد: «حضور در سطح بین‌المللی برای ما همیشه یک رؤیای جذاب بوده است. هر استارتاپی که در ایران شکل گرفته، برای اینکه به بازار بزرگ‌تری دست پیدا کند، همیشه تمایل داشته در سطح بین‌المللی هم فعالیت کند. ما اکنون قدم‌های کوچکی به سمت این موضوع برداشته‌ایم، اما تمرکز اصلی‌مان در حال حاضر روی بازار ایران است که در نهایت بتوانیم خدمات و محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز عرضه کنیم. برای اینکه حوزه جهانی را تجربه کنیم، به این نیاز داریم که یک زیرساخت قانونی نیز فراهم شود. در سال آینده، یکی از اقدامات جدی ما حضور در صحنه بین‌المللی است. هرچند این کار نیز مسائل و مشکلات خود را خواهد داشت.»


رقبای سرسخت رمزارزی در خاورمیانه


او درباره چشم‌انداز نوبیتکس برای تبدیل شدن به سه شرکت برتر در خاورمیانه در حوزه مالی بلاکچین توضیح داد: «شرایط رقابت در صحنه بین‌المللی نابرابر است. ارقام جذب سرمایه حوزه کریپتو در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار کوچک‌تر، تعداد کاربران کمتر و خدماتی که ارائه می‌دهند بسیار محدودتر بوده است. اما در سال‌های اخیر، عددی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته‌اند. از این رو، رقابت در این شرایط کار ساده‌ای نیست اما قوانین حمایتی می‌تواند این کار را تسهیل کند.»

راد در ادامه عنوان کرد: «ما از نظر جمعیتی، بازار بزرگی در اختیار داریم که به ما امکان می‌دهد بتوانیم سرویس‌های بزرگ‌تری را توسعه دهیم. مزیت رقابتی ما تا به امروز این بوده که نیروی تحصیلکرده و نخبه داشته‌ایم، اما رسیدن به این هدف که تا سال ۲۰۳۰ به یکی از سه شرکت برتر ارائه‌دهنده خدمات مالی در حوزه بلاکچین در خاورمیانه تبدیل شویم، اگر بهبود در شرایط فعلی حاصل نشود، کار ساده‌ای نخواهد بود. با این حال، وظیفه ما این است که تلاش خود را مضاعف کنیم و به هدف مورد نظر خود نزدیک‌تر شویم. شاید حتی به این هدف دست پیدا نکنیم، اما این تلاش به نظر من کفایت می‌کند.»


خطرات تتر برای کاربران


مدیرعامل نوبیتکس درباره خطراتی که ممکن است برای کاربران به همراه داشته باشد، بیان کرد: «ما در مورد تتر به صورت مداوم هشدار داده‌ایم. بعد از بحران اف‌تی‌ایکس شاید بزرگ‌ترین ریسک اصلی بازار رمزارزها تتر باشد. شرکت تتر یک نهاد تمرکز است که حدود ۸۰،۹۰ میلیارد دلار از این استیبل‌کوین را منتشر کرده و به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده، یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌ها برای کاربران ما به شمار می‌رود. اگر روزی نهادهای قانون‌گذاری آمریکا به این حوزه ورود جدی داشته باشند، به احتمال زیاد آن زمان، روز سختی برای بازار کریپتو خواهد بود. بنابراین، بهتر است که تنوع استفاده از استیبل‌کوین‌ها بیشتر شود.»

 او در ادامه گفت: «ما در نوبیتکس در چند ماه اخیر سعی کرده‌ایم کاربران را تشویق کنیم که از جایگزین‌هایی مانند دای استفاده کنند و حتی کارمزد این استیبل‌کوین را صفر کرده‌ایم، اما مشاهده می‌کنیم که این جایگزینی به سادگی انجام نمی‌شود. اگر فردی تمایل داشته باشد که استیبل‌کوین هولد کند، دای شاید گزینه ایده‌آلی باشد، اما کسی که قصد ترید و جابه‌جایی بین پلتفرم‌های مختلف را داشته باشد، همچنان گزینه برتر، شاید تتر باشد.»


خودتنظیم‌گری حوزه رمزارزها در ایران


امیرحسین راد در پایان درباره خودتنظیم‌گری توضیح داد: «اگر خواسته ما از خودتنظیم‌گری (SRO)، چیزی ایده‌آل و فراتر از ظرفیت آن باشد، به نظر من کارکرد چندانی نخواهد داشت، اما اگر سطح انتظارات و خواسته خود را محدود کنیم، می‌توانیم از این سازوکاری که در سطح جهان هم تعریف شده، استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، کارگزاری‌های بورس آمریکا نوعی از این خودتنظیم‌گری را دارند که بر اساس آن باید الزاماتی را رعایت کنند. به نظر من، نهادهای صنفی با توجه به پیچیدگی‌های این حوزه، لازم است استانداردهایی را برای آن تعریف کنند که می‌تواند معیاری برای سنجش کسب‌وکاری باشد که به‌درستی در این حوزه فعالیت می‌کند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/q6vo
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.