رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مراقب دارایی‌های خود باشید / بازی بیت‌کوین با آمدن ETF تغییر کرده است

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان، بیت‌کوین را با یک سنگ خانگی (pet rock) مقایسه کرده بود. چارلی مانگر، شریک قدیمی وارن بافت، آن را «احمقانه به طور انبوه» خوانده بود. سناتور الیزابت وارن نیز معتقد بود که بیت‌کوین ابزاری عالی برای تروریست‌ها، قاچاقچیان مواد مخدر و کلاهبرداران است. شاید اینطور باشد؛ اما نکته‌ دیگری هم در مورد بیت‌کوین وجود دارد که به این زودی‌ها جایگزین نخواهد شد و مقاومتی که زمانی تقریبا در کل وال استریت در برابر بیت‌کوین وجود داشت، روز به روز در حال کاهش است. مایکل نووگراتز، میلیاردر، بنیان‌گذار و مدیرعامل گلکسی دیجیتال هولدینگز و یکی از قدیمی‌ترین طرفداران بیت‌کوین، در مصاحبه‌ای گفت: «مهم نیست جیمی دیمون یا دوست خوبش، الیزابت وارن چه گفته‌اند. افراد زیادی معتقدند که در اینجا ارزش وجود دارد.»

با افزایش نجومی قیمت بیت‌کوین در هفته‌های اخیر ، برای بسیاری از کارشناسان آشکار شد که تقاضای پایدار و قوی از سوی افراد جوان و پیر، ثروتمند و فقیر، به سادگی آنقدر زیاد است که اجازه نمی‌دهد بیت‌کوین به عنوان سنگ بنای یک کلاس دارایی، سقوط کند. حتی افزایش سریع نرخ بهره در ایالات متحده – که مدت‌ها به عنوان یک زنگ خطر بالقوه برای بیت‌کوین دیده می‌شد – نتوانست برای مدت طولانی اشتیاق به آن را مهار کند.
این تقاضای بی‌وقفه، تردیدی فوری را برای صنعت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است؛ درحال‌حاضر، سخت است که غول‌های باسابقه با وجود عرضه بیت‌کوین در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) با پشتوانه قانونی که برایشان خوشایندتر است، همچنان این دارایی پرنوسان و رسواآمیز را رد کنند.


صعود باثبات بیت‌کوین از زمان عرضه ETF


این رمزارز بخشی از رشد خود را مدیون راه‌اندازی موفق تقریباً دوازده صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه بیت‌کوین است. ۱۰ صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه مستقیم بیت‌کوین (Spot-Bitcoin) که اکنون در ایالات متحده در حال معامله هستند، شاهد حدود ۸ میلیارد دلار ورودی خالص بوده‌اند، که بخش قابل توجهی از این مبلغ به صندوق‌های مدیریت‌شده توسط غول‌های سرمایه‌گذاری مانند فیدلیتی و بلک‌راک سرازیر شده است. بر اساس گزارش بلومبرگ اینتلیجنس، تنها صندوق «صندوق بیت‌کوین iShares» متعلق به بلک‌راک، طی تنها هفت هفته، ۱۰ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است که این سریع‌ترین زمان برای رسیدن یک صندوق قابل معامله در بورس به چنین نقطه عطفی است. جالب اینجاست که دستیابی به همین نقطه عطف برای اولین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا پس از راه‌اندازی آن در سال ۲۰۲۴، بیش از دو سال به طول انجامید.

مایکل روزن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری چند دارایی، آنجلس اینوستمنت (Angeles Investments)، درباره پذیرش بیت‌کوین از سمت وال استریت می‌گوید: «وال استریت هر چیزی را که برایش پول‌ساز باشد، می‌پذیرد. بنابراین این به شما نمی‌گوید که آیا خوب است یا بد.» او همچنین اضافه می‌کند که اعتقاد به ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین را نزدیک به توهم می‌داند.

ورود پول‌های جدید به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، نیازمند خرید بیت‌کوین در بازاری است که به «هولدرها» (افراد نگه‌دارنده بلندمدت) مشهور است، افرادی که با خوشحالی بیت‌کوین خود را نگه می‌دارند و افزایش قیمت را تماشا می‌کنند. رکورد ورودی این صندوق‌ها در هفته گذشته نشان‌دهنده افزایش هولدرها در این بازار است.


آماده‌ از دست دادن باشید


کمبل هاروی، استاد مالی در دانشگاه دوک که بازارهای دارایی دیجیتال را مطالعه می‌کند، گفت: «معامله‌گرانی که دارای موقعیت‌های اهرمی و بسیار پرخطر در ارزهای دیجیتال هستند، باید این را درک کنند که اصلاح اجتناب‌ناپذیری رخ خواهد داد. با اهرم، باید برای از دست دادن همه چیز آماده باشید.»

تنها زمان نشان خواهد داد که مالکان ETFهای جدید تا چه اندازه برای رکود احتمالی در کلاس دارایی که به دلیل نداشتن جریان درآمد یا کارکرد مالی اساسی در مقیاس بزرگ، ذاتاً ناپایدار و مستعد تغییر احساسات است، آماده هستند. با این حال، صرف نظر از اینکه هدف بعدی بیت‌کوین 70,000 دلار یا 50,000 دلار باشد، بسیاری بر این باورند که باز شدن سیل‌آب‌های ETF برای همیشه بازی را در هر دو بازار مالی سنتی و دنیای ارزهای دیجیتال تغییر داده است.

استفان اولت، مدیرعامل پلتفرم دارایی دیجیتال اف‌ار‌ان‌تی (FRNT Financial)، گفت: «این موضوع کاملاً آن را مشروعیت بخشیده است. اکنون وقتی با صندوق‌های پوشش ریسک صحبت می‌کنید، آن‌ها می‌گویند «من همیشه از قرار دادن بیت‌کوین در لیست دارایی‌ها و ابزارهای قابل معامله خود می‌ترسیدم، اما حالا که بلک‌راک در این زمینه حضور دارد، مشکلی نیست.» او با اشاره به اینکه هیجان بازار در طول روز چهارشنبه آنقدر قوی بود که به دلیل تمام تماس‌های تلفنی و پیام‌های لحظه‌ای‌ که دریافت می‌کرد، نمی‌توانست میز کارش را ترک کند، افزود: «این موضوعی است که بهترین کار این است با زمان همگام شوید و هیجان از بین خواهد رفت»


عصر جدید بیت‌کوین آغاز شد


عصر جدید بیت‌کوین با تغییر در مشروعیت، بازیگران جدید و آینده‌ای نامشخص آغاز شده که در ادامه به تشریح این موارد پرداخته شده است:

  • مشروعیت و تفاوت با دوره‌های رونق و رکود گذشته: اعتبار بخشیدن محصولات جدید ETF، این دوره صعودی بیت‌کوین را از چرخه‌های رونق و رکود گذشته کریپتو متمایز می‌کند. در گذشته، این دوره‌ها تحت تاثیر سفته‌بازان ریسک‌پذیر و محصولاتی بودند که با فروپاشی روبرو شدند، مانند وام‌های ارز دیجیتال که در برخی موارد پشتوانه‌ای نداشتند و پیش از آن، جمع‌آوری سرمایه از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) توسط استارت‌آپ‌هایی که توکن صادر می‌کردند، اما در بسیاری از موارد هرگز محصولی ارائه نمی‎دادند.
  • بازیگران جدید: بسیاری از سرمایه‌گذاران فردی که این ETFها را خریداری می‌کنند و این رالی صعودی را هدایت می‌کنند، متفاوت از بازیگران قبلی هستند. نووگراتز روز پنجشنبه در بلومبرگ تی‌وی گفت که بیت‌کوین شاهد «ارتشی جدید از خریداران» است. او در مصاحبه‌ای جداگانه افزود: «این موضوع بسیار مهم است، زیرا این اولین بار از زمان ورود من به این صنعت یعنی ۱۱ سال پیش است که نسل بومر و افراد مسن‌تر راه آسانی برای خرید ارز دیجیتال در اختیار دارند.»
  • پیش‌بینی آینده: ادوارد چن، یکی از بنیان‌گذاران پاراتاکس کپیتال که مشتریانش شامل صندوق‌های بازنشستگی هستند، گفت: «با توجه به فرصت درآمدزایی عظیم در بخش مدیریت دارایی برای وال استریت، تصور می‌کنم هر بازیگر بزرگی در نهایت مجبور شود یک استراتژی یا محصول سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال توسعه دهد، صرفاً به این دلیل که تقاضای مشتریان آن‌ها به معنای در دسترس نبودن هر گزینه‌ای به معنای از دست دادن سهم بازار و درآمد خواهد بود.»

بزرگترین تناقض این ماجرا، رونق چشمگیر بازار دارایی‌های دیجیتال است که حاصل ازدواج صنعت مالی سنتی و ارزهای دیجیتال با تایید گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است. در سال 2008، زمانی که بیت‌کوین توسط خالق ناشناس خود، ساتوشی ناکاموتو، ابداع شد، هدف از این رمزارز، ارائه جایگزینی برای سیستم مالی تحت سلطه وال استریت و دولت‌ها بود. ما با ظهور ETFهای بیت‌کوین، اتفاقی کاملاً عکس رخ داده است. مایکل اوریوردان، یکی از بنیان‌گذاران بلک‌واتر، یک شرکت مشاوره ETF، می‌گوید: «تمام ایده بیت‌کوین این بود که جایگزینی برای سیستم مالی سنتی باشد، بدون هیچ گونه مقررات متمرکز و غیره. اما با ETFهای بیت‌کوین، دقیقاً برعکس این اتفاق افتاده است. ساتوشی اگر زنده بود، از این موضوع بسیار ناراحت می‌شد.» اما تناقض دیگری نیز در این میان وجود دارد: بیش از 15 سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند ساتوشی چه کسی است یا حتی زنده است یا نه. با این حال، فارغ از اینکه ساتوشی چه کسی باشد، اختراع او، بیت‌کوین، همچنان زنده و پویا است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/sjvq
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.