رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

سالی متفاوت برای بلندپروازی‌های خدمات مالی سنتی / جاه‌طلبی بانک‌ها درباره بلاکچین به نتیجه خواهد رسید؟

بسیاری از بانک‌های بزرگ تقریباً یک دهه است که به فناوری بلاکچین چشم دوخته‌اند، اما تا به حال تنها گام‌های کوچکی در جهت تحقق اهداف خود در این حوزه برداشته‌اند. با این وجود، بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که سال ۲۰۲۴ متفاوت خواهد بود و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه با واقعیت بیشتری روبرو خواهند شد.

در کنفرانس «دارایی‌های دیجیتال در دوک» که هفته گذشته برگزار شد، مدیران اجرایی بانک‌های بزرگ ابراز خوش‌بینی کردند که پس از سال‌ها تلاش برای توسعه فناوری‌های زیربنایی، سال جاری، نقطه عطفی برای پیشبرد موارد استفاده واقعی از بلاکچین باشد. آن‌ها به طور عمده به استفاده از این فناوری برای بهبود گردش کار، خودکارسازی فرآیندهای دستی و کاهش هزینه‌ها اشاره کردند اما نکته مشهود در این همایش این بود که فعالان و طرفداران رمزارز، معتقدند فعالیت‌های بانک‌ها کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد.


بانک‌های بزرگ خواهان بلاکچین


گلدمن ساکس، یکی از بزرگترین بانک‌های آمریکا اعلام کرده است که بلاکچین نوید تسریع تسویه حساب، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد یک بازار ثانویه برای دارایی‌های خصوصی را می‌دهد و برای استفاده از آن این بانک یک پلتفرم دارایی دیجیتال به نام GS DAP توسعه داده است که بر روی یک بلاکچین خصوصی ساخته شده و توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا و سازمان پولی هنگ‌کنگ برای انتشار اوراق قرضه مورد استفاده قرار گرفته است. الی هریس، رئیس دارایی‌های دیجیتال در گلدمن ساکس، در یک پنل بحث در این کنفرانس که نمایندگانی از Coinbase، Fidelity، Dtcc Digital Assets و Heightzero Real Estate حضور داشتند گفت: «آنچه در گلدمن برای ما اهمیت دارد، لایه کاربردی است که ارزش را برای خودمان و مشتریانمان ایجاد می‌کند. ما باید این را به مرحله اجرا درآوریم.»

علی‌رغم اینکه مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس (شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی)، جیمی دیمون، گفته است که اگر می‌توانست صنعت رمزارز را تعطیل می‌کرد، این بانک همچنان پتانسیل استفاده از بلاکچین برای بهبود زیرساخت شبکه‌های پرداخت را می‌بیند و در حال رواج استفاده از JPM Coin برای ساده‌سازی پرداخت‌های فرامرزی است. جرمی پالاک، مدیر محصول سیستم‌های کوین Onyx جی‌پی‌مورگان، می‌گوید: «اکنون زمان بسیار خوبی برای حضور در این حوزه است، زیرا برای اولین بار همه برنامه‌ها و سیستم‌ها با هم درارتباط هستند. در گذشته حتی امکان ایجاد اثبات مفهوم با بلاکچین وجود نداشت»

یکی از دلایل اصلی این گام‌های کوچک بانک‌ها تاکنون، مقررات بوده است. بانک‌های بزرگ به دلیل موانع نظارتی محدود شده‌اند، که ممکن است در آینده آسان‌تر شوند. اگر این اتفاق بیفتد، برای بانک‌های سنتی آسان‌تر خواهد بود که مستقیماً توکن‌های رمزنگاری را نگه دارند و زیرساخت‌های مالی خود را با دنیای رمزنگاری ادغام کنند. هفته گذشته، گروهی از قانون‌گذاران پیشنهادی برای لغو SAB121 ارائه کردند، که یک دستورالعمل حسابداری توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار است که تاکنون بانک‌ها را از فعالیت به عنوان متولی دارایی‌های دیجیتال منصرف می‌کرد.

بانک‌های بزرگ در حال بررسی فناوری بلاکچین برای بهبود راندمان داخلی هستند، اما تأثیر آنها بر صنعت کریپتو در سطح وسیع‌تر احتمالاً ناچیز خواهد بود. این موضوع تردیدهایی را در مورد پتانسیل واقعی تحول‌آفرین بلاکچین، به ویژه زمانی که توسط مؤسسات مالی سنتی اجرا می‌شود، ایجاد می‌کند. بلاکچین اگر قرار است تحولی در صنعت مالی دنیا ایجاد کند بهتر است نقش جایگزینی به جای بهبوددهنده داشته باشد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/1xru
منبع bloomberg
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.