رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

استراتژی‌های فعالیت در بازار رمزارزها / هودل کنیم یا ترید؟

رمزارز / پونه ترابی: هودل کنیم یا ترید؟ دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. اینکه هولدر باشیم، یعنی سرمایه‌مان را برای بلندمدت نگه داریم، یا ترید کنیم، یا ترکیبی از این دو استراتژی را به کار بگیریم، همواره محل بحث بوده است.

به گزارش روابط عمومی نوبیتکس، قبل از اینکه به پاسخ این پرسش بپردازیم که در بازار رمزارزها بهتر است هولدر باشیم یا تریدر، بد نیست نگاهی به قیمت یک سال پیش بیت‌کوین و بعضی ارزهای دیجیتال بیندازیم. بیت‌کوین سال پیش در همین روز یعنی بیست‌وهفتم آذر، ۱۶ هزار و ۷۷۰ دلار بود و با توجه به قیمت ۴۰ هزار تومانی دلار، هر بیت‌کوین به قیمت ۶۷۱ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان معامله می‌شد.

به این ترتیب، اگر کسی سال پیش در این روز یک بیت‌کوین با قیمت نزدیک به ۶۷۲ میلیون تومان خریده بود، حالا با توجه به قیمت ۴۱ هزار و ۲۰۰ دلاری بیت‌کوین، دو میلیارد و ۸۵ میلیون تومان سرمایه داشت. در مورد سایر رمزارزها هم وضعیت مشابهی را می‌توان متصور بود. البته این به آن معنی نیست که هولدرها همواره در سود هستند؛ چراکه در روزها و ماه‌های نزولی بازار، شرایط متفاوتی حاکم است.

بعضی‌ها می‌گویند هودل کردن یا همان نگه داشتن سرمایه برای بلندمدت، سود بیشتری به سرمایه‌گذاران می‌دهد و برخی هم معتقدند با یک ترید، در چند ساعت می‌توان سود چند ماه هودل کردن و منتظر نشستن را به دست آورد.


هودل از کجا خلق شد؟


اما اصلاً این اصطلاح هودل از کجا خلق شد؟ چرا هولد نه؟ و چرا هودل؟ ۱۰ سال پیش در چنین روزی، بیست‌وهفتم آذر برابر با هجدهم دسامبر ۲۰۱۳ یکی از کاربران مشهور وب‌سایت بیت‌کوین‌تاک که برای ارتباط و تبادل نظر بین فعالان این حوزه طراحی شده بود، در حالی که به نظر می‌رسید حالش چندان خوب نیست و احتمالاً غذای مسموم خورده، پستی با این مضمون گذاشت که بیت‌کوین‌های خود را نگه‌ دارید و از ترید آنها دوری کنید.

این کاربر که با نام مستعار GameKyuubi در بیت‌کوین‌تاک فعال بود در پایان پستش هم نوشته بود «I AM HODLING». البته بعد در توضیحاتش نوشت که اشتباه تایپی کرده، اما از آن روز این اصطلاح به شوخی و البته با سرعت بین کاربران کریپتو چرخید و جا افتاد و حالا دیگر خیلی جدی از هودل (HODL)  به جای هولد در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و روزی که این سوتی داده شد، به‌عنوان روز جهانی هودل نامگذاری شد.

حالا شما در بازار ارزهای دیجیتال هودلر هستید یا تریدر؟ هولدرها یا هودلرها می‌گویند اگر شما بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال با پشتوانه قوی دارید، نگه داشتن آنها به سود شما خواهد بود. بسیاری از مردم دوست دارند از فردای سرمایه‌گذاری، وارد سود شوند و با اولین اصلاح قیمت، تحت تاثیر مسائل روانی قرار می‌گیرند و دارایی‌شان را می‌فروشند. اما معمولاً این فروش دارایی در ضرر، باعث پشیمانی فروشنده می‌شود؛ چراکه قیمت احتمالاً دوباره صعودی می‌شود و از قیمت خرید بالاتر می‌رود.

جالب است بدانید که در دسامبر ۲۰۱۳ یعنی همان زمانی که اصطلاح هودل خلق شد، قیمت بیت‌کوین حدود ۶۰۰ دلار بود و امروز بیت‌کوین در محدوده ۴۱ هزار دلار معامله می‌شود؛ یعنی خرید بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ و فروش آن در سال ۲۰۲۳، با سود بیش از ۴۰ هزار دلاری همراه بود.


اصلی به نام صبوری


بسیاری از افراد با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، دوباره خرید می‌کنند و به دارایی‌شان می‌افزایند، بعضی‌ها هم دچار ترس می‌شوند و رمزارزهایشان را می‌فروشند. نکته مهم این است که بخش عمده دارایی خود را نباید وارد یک بازار کنید که با ریزش بازار، دچار ترس از دست دادن سرمایه‌تان شوید. صبور بودن یک اصل برای هولدرهاست. از طرفی باید نقطه خروج یا سیو سودتان را به خوبی تشخیص دهید. یعنی در اوج قیمت، حداقل بخشی از سرمایه‌تان را خارج کنید و به اصطلاح سیو سود کنید تا در صورت ریزش قیمت، با آن بخش دوباره خرید کنید.

البته فاصله بین هودل کردن و ترید کردن صفر و صدی نیست. بسیاری از معامله‌گران بخشی از سرمایه خود را برای بلندمدت هولد می‌کنند و با بخش کوچک‌تری از دارایی‌شان وارد معامله‌های کوتاه‌مدت یا ترید می‌شوند.

صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس امکان خریدوفروش بیت‌کوین، اتریوم، شیبا، لینک و سایر ارزهای دیجیتال را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده و علاوه بر این، با افزودن امکان خریدوفروش تعهدی و ضریب برای این معاملات، امکان ترید حرفه‌ای را هم برای کاربران ایجاد کرده است. 

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/7f9z
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.