رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

میراث ساتوشی ناکاموتو / وایت‌پیپر بیت‌کوین ۱۵ساله شد

ساتوشی در ایمیلی در ۳۱ اکتبر در سال ۲۰۰۸ نوشت: «من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار می‌کنم که کاملاً همتا‌به‌همتاست و نیازی به شخص ثالث معتمد ندارد.»

امروز ۱۵ سال از زمانی که خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، وایت‌پیپر بیت‌کوین را در لیست پستی رمزنگاران در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ به اشتراک گذاشت، می‌گذرد – تاریخی که هرساله مانند هالووین جشن گرفته می‌شود.

ساتوشی در جمله ابتدایی قبل از پیوند دادن این سند با عنوان: «بیت‌کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا‌به‌همتا» گفت: «من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار می‌کنم که کاملاً همتا‌به‌همتاست و نیازی به شخص ثالث مورد اعتماد ندارد.»

ایمیل ساتوشی که سایر سایفرپانک‌ها را در مورد انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین مطلع می‌کند.

این وایت‌پیپر، یک سیستم غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد که می‌توانست تراکنش‌های همتا‌به‌همتا را تسهیل کند و به دنبال آن مشکل «هزینه دوبرابری» را که اغلب با ارز دیجیتال مرتبط است، حل کند.

دستیابی به این هدف از طریق شبکه‌ای از نودها برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌ها از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار، تنها دو ماه بعد در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد.


بیت‌کوین چگونه به وجود آمد


پیشرفت علمی کامپیوتری ساتوشی به پشتوانه سایر پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه رمزنگاری و پول الکترونیکی رخ داد. اولین مرجع ذکرشده در وایت‌پیپر بیت‌کوین، اختراع وی دای (Wei Dai) B-money است؛ یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا‌به‌همتا که هرگز راه‌اندازی نشد، اما با این حال نقشی کلیدی در برنامه‌های ساتوشی برای بیت‌کوین داشت.

مانند بیت‌کوین، B-money پیشنهاد کرد که شرکت‌کنندگان در این سیستم، یک پایگاه داده مانده حساب‌ها را نگهداری کنند که مالکیت پول را پیگیری می‌کند. تراکنش‌ها با یک پیام پخش برای همه شرکت‌کنندگان آغاز و تکمیل می‌شوند که موجودی حساب افراد درگیر در یک تراکنش خاص را به‌روز می‌کند.

از بسیاری جهات، می‌توان آن را پیشروی نودهای پروتکل بیت‌کوین دانست که رکوردی از بلاکچین دائماً در حال رشد را نگه می‌دارند. این فرآیند مستلزم اثبات کار است، شکلی از اثبات رمزنگاری که در آن یکی از طرفین به دیگران ثابت می‌کند مقدار مشخصی از تلاش محاسباتی خاصی صرف شده است.

ساتوشی با استناد به اختراع Hashcash توسط آدام بک در سال ۱۹۹۷ که شامل اثبات کار برای محدود کردن هرزنامه ایمیل و حملات به سرویس‌ها بود، این را در بیت‌کوین پیاده‌سازی کرد.

برچسب زمانی یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی بیت‌کوین است که با موفقیت توسط ساتوشی پیاده‌سازی شد. سرور ثبت زمانی بیت‌کوین با به کار بردن یک هش – شبیه به یک شماره سریال منحصربه‌فرد – از یک بلاک از تراکنش‌ها و برچسب زمانی آن هنگامی که بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود، کار می‌کند.

هش‌ها به صورت رمزنگاری یک بلاک را به بلاک بعدی مرتبط کرده و یکپارچگی داده‌های بیت‌کوین را تضمین می‌کنند. برچسب‌های زمانی همچنین از هزینه مضاعف بیت‌کوین جلوگیری کرده و شبکه را ضددستکاری و تغییرناپذیر می‌کنند.

ساتوشی به کارهای هنری ماسیاس، اسکات استورنتا، استوارت هابر و دیو بایر در پیاده‌سازی برچسب زمانی در پروتکل بیت‌کوین اشاره کرد. در همین حال، درختان مرکل در بیت‌کوین پیاده‌سازی شدند تا داده‌های تراکنش را از طریق امضای دیجیتال تأیید کنند. ساتوشی به کار رالف مرکل در توسعه سیستم‌های رمزنگاری کلید عمومی اشاره کرد.

جیمسون لوپ، مدافع بیت‌کوین و سایفرپانک پیش از این به کوین‌تلگراف گفته بود که باید به پروژه‌های اولیه‌ای که راه را برای بیت‌کوین هموار کردند، اعتبار داده شود. با این حال، نبوغ ساتوشی تمام این تکه‌ها را در یک سیستم کاملاً کاربردی کنار هم گذاشت.

لوپ گفت: «هیچ تکه‌ای از پازل وجود ندارد که به نظر من مهم‌تر از بقیه باشد. نبوغ ناکاموتو هیچ یک از اجزای منفرد بیت‌کوین نبود، بلکه روش پیچیده‌ای بود که در کنار هم قرار می‌گیرند تا به این سیستم جان بدهند.»


کاری که بیت‌کوین انجام داد


بیت‌کوین در آن زمان یکی از اولین اختراعاتی بود که از رمزنگاری برای جداسازی موفقیت‌آمیز پول از دولت استفاده کرد. اختراع ساتوشی به کاربران این امکان را داد که به طور مؤثر از بانک‌ها و مؤسسات مالی جدا شوند تا با دیگران در سراسر جهان معامله کنند.

اولین تراکنش در دنیای واقعی که با بیت‌کوین پرداخت شد، توسط لازلو هانیچ در ماه می ۲۰۱۰ انجام شد که دو پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت‌کوین خرید.

رسانه‌های جریان اصلی در روزهای اولیه استفاده فزاینده از بیت‌کوین توسط مجرمان را برای پول‌شویی، ازجمله موارد دیگر، برجسته کردند، اما این روایت همچنان در حال تغییر است.

بیت‌کوین روز‌به‌روز بیشتر در سراسر جهان پذیرفته می‌شود. در سپتامبر ۲۰۲۱، السالوادور بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی اعلام کرد.

مؤسسات مالی همچنین اخیراً برای ارائه صندوق‌های قابل معامله اسپات بیت‌کوین (ETF) در ایالات متحده درخواست داده‌اند، در حالی که سایر مؤسسات نیز ای‌تی‌اف بیت‌کوین خود را در اروپا راه‌اندازی کرده‌اند.

چندین پیشرفت برای کمک به مقیاس بیت‌کوین و آوردن موارد استفاده بیشتر به این شبکه اجرا شده است. شبکه لایتنینگ در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد تا با استفاده از محاسبات خارج از زنجیره، سرعت تراکنش بیت‌کوین را افزایش دهد.

بیت‌کوین که در سال ۲۰۰۹ با قیمتی ارزان به اندازه یک پنی شروع به کار کرد، چندین چرخه نزولی را پشت سر گذاشت و نوسان قیمت آن در برخی موارد به ۸۸ درصد رسید، اما تا به امروز به صورت مداوم روند رو به رشد خود را ادامه داده و این ماجرا ۱۵ سال ادامه داشته است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/92n0
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.