رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

روند رو به رشد کلاهبرداری در بازار رمزارزها / ۸۵ درصد از راگ‌پول‌های کریپتو در سه‌ماهه سوم گزارش نشد

به گفته حسابرس امنیت بلاکچین، هکن، راگ‌پول ارز دیجیتال یکی از ساده‌ترین کلاهبرداری‌هایی است که می‌توان از آن جلوگیری کرد.

بر اساس یک گزارش جدید، شناسایی راگ‌پول‌های ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران چندان دشوار نیست، زیرا اکثر این کلاهبرداری‌ها معمولاً دارای ویژگی‌های مشخص و قابل مشاهده هستند.

حسابرس امنیت بلاکچین، هکن، در آخرین گزارش با هدف شناسایی روند هک‌های رمزارزی سه‌ماهه سوم و ارزیابی نحوه رویکرد پروژه‌های تحت تأثیر امنیت، دیدگاه خود را در ۲۵ اکتبر منتشر کرد.

در این گزارش، توجه ویژه‌ای به بحث راگ‌پول شده است. این نوع کلاهبرداری به این صورت است که یک تیم، پروژه توکن خود را به یکباره پامپ کرده و پس از اینکه قیمت به میزان قابل توجهی افزایش یافت، تمام دارایی سرمایه‌گذاران را برداشت کرده و فرار می‌کند. به گفته هکن، راگ‌پول کریپتو بیشترین میزان کلاهبرداری را در کریپتوها تشکیل می‌دهد. بر اساس آمار ارائه‌شده، ۶۵ درصد از کل‌ هک‌های کریپتویی در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ به راگ‌پول اختصاص داشته است.

یکی از دلایلی که کلاهبرداری راگ‌پول در این بازار به وفور به چشم می‌خورد، آسان بودن این روش است. در این گزارش بیان شد: «کلاهبرداران سریالی که از این روش استفاده می‌کنند، توکن‌های تقلبی در حجم انبوه را به صورت مداوم به بازار عرضه می‌کنند.»

هکن با ارائه نکاتی در مورد چنین کلاهبرداری‌هایی بر اساس مشاهدات خود در سه‌ماهه سوم گفت: «به‌رغم شیوع بالای آنها، به سادگی می‌توان از کلاهبرداری‌های راگ‌پول جلوگیری کرد.»

به گفته هکن، یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ارزیابی یک پروژه، بازبینی کد شخص ثالث مستقل است. از ۷۸ کلاهبرداری راگ‌پول که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بررسی شد، تنها ۱۲ مورد اعلام کردند که بازبینی کد پروژه و شخص ثالث را انجام داده‌اند.

اما حتی زمانی که یک پروژه رمزارزی بازبینی کد ارائه می‌کند، کاربران باید مراقب باشند تا آنها را به‌درستی بررسی کنند، زیرا حسابرسی به تنهایی همیشه محافظت در برابر کلاهبرداری را تضمین نمی‌کند.

هکن خاطرنشان کرد: «این پروژه می‌تواند تحت بازبینی کد قرار گیرد و گزارش بازبینی کد داشته باشد؛ اما با نمره ضعیف. با این حال، کاربران این موضوع را نادیده می‌گیرند و این واقعیت را که پروژه بررسی شده کافی می‌دانند.»

به گفته او، سرمایه‌گذاران معمولاً به دلیل عواملی مانند ترس از دست دادن (FOMO) علائم هشدار مانند نبود حسابرسی و سایر مسائل را نادیده می‌گیرند. هکن همچنین در ادامه گفت: «این صنعت شاهد داستان‌های موفقیت‌آمیزی با میم‌کوین‌هایی مانند پپه و شیبااینو بوده است؛ جایی که ۱۰۰ دلار از روی کنجکاوی منجر به سود قابل توجهی شد، بنابراین مردم تمایل دارند که این تاریخ تکرار شود.»

کلاهبرداران به خوبی از این موضوع آگاه بوده و در تقلید از پروژه‌های موفق بسیار خوب هستند. کلاهبرداران اغلب به پروژه‌های پررونق اشاره و فومو را در فرصت بزرگ بعدی تشدید می‌کنند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/5rtx
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.