رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل بینوست مطرح کرد / حمایت قانونی رگولاتور از صرافی‌های داخلی و ارائه بیمه سرمایه‌گذاری به ارتقای امنیت کاربران ایرانی کمک خواهد کرد

یکی از داغ‌ترین اخبار رمزارزی در کامیونیتی ایرانی در ماه گذشته مربوط به هک صرافی کوینکس بود. این صرافی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تبادل در میان ایرانیان است؛ چراکه این دسته از کاربران را با محدودیت قانونی دسترسی مواجه نکرده است. طی هفته‌های بعد پس از انتشار خبر هک، کوینکس واریز و برداشت را دوباره از سر گرفت و در حال حاضر امکان واریز و برداشت اغلب رمزارزها در این صرافی ممکن شده است.

کوینکس همچنین اعلام کرده که همه خسارات را جبران خواهد کرد. با این حال این اتفاق منجر به بحث پیرامون فعالیت در صرافی داخلی و خارجی و ریسک‌های قانونی استفاده از صرافی خارجی در میان کاربران ایرانی شده است. یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها این است که چرا کاربران ایرانی با وجود ریسک‌های متعدد، همچنان از این دست صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنند و نقش رگولاتور در جلب اعتماد این دسته از کاربران به پلتفرم‌های بومی چیست.

در همین راستا در رسانه «رمزارز» با ایثار قمری، مدیرعامل بینوست گفت‌وگو کردیم و از او در خصوص حلقه گمشده برای جلب اعتماد کاربران به صرافی‌های داخلی پرسیدیم.


علت گرایش کاربران به پلتفرم خارجی، کلافی به‌هم‌پیوسته از تجربه‌های شکست در داخل، بی‌اعتمادی به امور قانونی و امکانات بیشتر در اکسچنج‌های خارجی است


بسیاری از صرافی‌های خارجی بنا به تحریم‌ها علیه ایران، به شهروندان ایرانی خدمات نمی‌دهند و به همین دلیل برای استفاده از سرویس این صرافی‌ها باید از وی‌پی‌ان استفاده کرد که در خیلی از موارد به دلیل تشخیص آی‌پی مبدأ، می‌تواند خطراتی برای سرمایه کاربران ایجاد کند. در این صرافی‌ها گرفتن سرویس پشتیبانی نیز می‌تواند مشکلاتی داشته باشد. علاوه بر این در بسیاری از صرافی‌های خارجی احراز هویت برای استفاده از خدمات اجباری شده که عملاً برای کاربران ایرانی این صرافی‌ها را بلااستفاده خواهد کرد.

ایثار قمری در پاسخ به اینکه چرا کاربران با وجود همه این محدودیت‌ها، باز هم در صرافی‌های خارجی فعالیت می‌کنند عنوان کرد: «این اتفاق شاید به چند دلیل رخ دهد؛ در وهله اول اینکه برخی ذهنیت‌های منفی نسبت به صرافی‌‌های داخلی بعد از داستان کریپتولند به وجود آمد که به این دلیل خیلی از کاربران ترجیح دادند در صرافی خارجی کار کنند.»

قمری تأکید کرد که این مورد طبیعتاً بعد از مشکلات و بحران صرافی اف‌تی‌ایکس عملاً بلاموضوع است. او عقیده دارد نکته دیگر برای تمایل کاربران به صرافی‌های خارجی، لیست کامل ارزهای قابل معامله و همین‌طور عمق بازار بالا در برخی صرافی‌های خارجی است که باعث هدایت کاربران ایرانی به این صرافی‌ها می‌شود. مدیرعامل بینوست ادامه داد: «البته در سال‌های اخیر برخی صرافی‌های داخلی هم به لیست قابل قبول و عمق بازار بالایی رسیده‌اند.»

مدیرعامل بینوست مطرح کرد / حمایت قانونی رگولاتور از صرافی‌های داخلی و ارائه بیمه سرمایه‌گذاری به ارتقای امنیت کاربران ایرانی کمک خواهد کرد

به گفته قمری، مورد دیگر برای ترجیح دادن صرافی‌های خارجی توسط بخشی از کاربران ایرانی، برخی ابزار و امکانات پیشرفته مثل فعالیت‌ها در بازار Futures و مباحث استیکینگ ارزها در صرافی‌های خارجی است که نیاز کاربران را پوشش می‌دهد و این مورد تا چند ماه پیش در هیچ صرافی داخلی وجود نداشته است.

قمری در ادامه گفت: «نکته آخر که البته شاید کم‌رنگ‌تر از باقی علل باشد این است که برخی کاربران ترجیح می‌دهند فعالیت‌های رمزارزی‌شان از دید دولت پنهان بماند و به همین دلیل صرافی‌های خارجی را ترجیح می‌دهند؛ چون این اطمینان وجود دارد که لیست همه فعالیت‌های رمزارزی کاربران در اختیار نهادهای دولتی قرار داده خواهد شد.»


رگولاتوری اصولی به افزایش استفاده از صرافی‌های داخلی منجر می‌شود


ایثار قمری در خصوص حلقه‌ گمشده جهت جلب اعتماد کاربران به صرافی داخلی بیان کرد: «به دلیل نبود قانونگذاری و روندهای قانونی مشخص در حوزه صرافی‌ها و رمزارزها، کاربران نمی‌توانند اعتماد کاملی به این پلتفرم‌های تبادل رمزارز داشته باشند. این در حالی است که برخی صرافی‌های بومی سال‌هاست خدمات خوبی ارائه داده‌اند و پیشرفت قابل قبولی در بسیاری از سرویس‌ها نشان داده‌اند.»

مدیرعامل بینوست در ادامه گفت: «ولی به هر حال اگر فعالیت صرافی‌ها و همین‌طور فعالیت کاربران به طور کامل قانونگذاری شود، استفاده کاربران از صرافی‌های داخلی می‌تواند پررنگ‌تر از گذشته شود. البته در این بین صرافی‌ها نیز باید ابزار مالی مورد نیاز کاربران را به لیست خدمات خود اضافه کنند.»


حمایت قانونی رگولاتور از صرافی‌های داخلی به تأمین امنیت کمک خواهد کرد


مدیرعامل بینوست در خصوص نقش صرافی‌های داخلی در مدیریت ریسک و اعتماد کاربران رمزارزی به نحوه تضمین امنیت اطلاعات و دارایی کاربران به «رمزارز» گفت: «این اتفاق می‌تواند با حمایت قانونی و قانونگذاری صرافی‌ها شکل بگیرد. با قانونگذاری علاوه بر اینکه فعالیت‌ها بسیار شفاف‌تر خواهد شد، استفاده از برخی خدمات مثل بیمه دارایی و بیمه سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند ارائه شود که عملاً یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های این بازار یعنی ریسک هک و امنیت دارایی تأمین خواهد شد.»

قمری همچنین در خصوص نقش رگولاتوری در پیشگیری قانونی از مشکلات کاربران ایرانی در بحران‌هایی مثل هک کوینکس عنوان کرد: «این مورد دقیقاً در ادامه بحث قبل است. به دلایل ذکرشده خیل عظیمی از کابران ایرانی به این صرافی رمزارز و امثال آن هدایت شده‌اند و متأسفانه در زمان‌های بحران (مشابه هک اتفاق‌افتاده در صرافی کوینکس) عملاً هیچ حمایتی از کاربران ایرانی قابل تصور نیست و هیچ پیگیری‌ای نمی‌توان داشت.»

مدیرعامل بینوست در خصوص نقش اکوسیستم و کسب‌وکارهای رمزارزی با هدف کاهش ریسک ناشی از حضور در صرافی خارجی مطرح کرد: «با عنایت به موارد مطرح‌شده، اعمال قانونگذاری مشخص برای صرافی‌ها و برای فعالیت کاربران و ارائه خدمات پیشرفته مالی در صرافی‌ها به اضافه ارائه خدمات بیمه‌ای دارایی و… و البته برداشتن برخی محدودیت‌های غیرمنطقی (سقف واریز ریالی روزانه و…) می‌توان فضای جذابی برای استفاده کاربران داخلی ایجاد کرد که در وهله اول به صرافی‌های خارجی هدایت نشوند و در گام بعد در صورت بروز هرگونه مشکل در صرافی‌های داخلی، قابلیت پیگیری و دریافت حمایت داشته باشند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/bv36
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.