رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر به علت عدم قطعیت اقتصادی / بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ژوئن، مربوط به زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین بوده‌است

آمارهای منتشرشده نشان می‌دهند که ماه ژوئن نیز خبری از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نبوده است و روند نزولی این سرمایه‌گذاری‌ها در سال جدید هم‌چنان ادامه دارد. هرچند که این هنوز هم به معنی سیگنال نزولی نیست و امکان برز برخی تحرکات در بازار وجود دارد. با این حال بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این ماه، در حوزه بلاکچین و دیفای انجام شده است.


عدم قطعیت اقتصادی موجب ترس سرمایه‌گذاران خطرپذیر شده است


آماهای منتشر شده از سوی پایگاه داده تحقیقات سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر کوین‌تلگراف (Cointelegraph Research Venture Capital) حاکی از آن است که ماه ژوئن ۲۰۲۳ با کاهش ۲۹.۷۳ درصدی در میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر به پایان رسیده است. در ماه گذشته میلادی تنها ۶۲ معامله سرمایه‌گذاری خطرپذیر منعقد شده که جمعاً چیزی در حدود ۷۷۹.۳۲ میلیون دلار ارزش داشته‌اند.

با وجود این‌که فدرال رزرو در ماه ژوئن اعلام کرد افزایش نرخ‌های بهره را متوقف می‌کند، ولی هنوز هم ثبات و رونق مد نظر به اکوسیستم برنگشته است. عدم قطعیت ژئوپولیتیکی و تلاش‌های مستمر برای مهار تورم در سراسر جهان باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر بترسند و از سرمایه‌گذاری‌ بیشتر در حوزه‌های مختلف امتناع کنند. در واقع این عوامل باعث شده تا سرمایه‌گذاران، ماه ژوئن را نیز محتاطانه سپری کنند و ریسک‌پذیری کمتری داشته باشند؛ موضوعی که باعث شد روند رشد سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی متوقف شده و رو به نزول بگذارد.

کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر به علت عدم قطعیت اقتصادی / بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ژوئن، مربوط به زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین بوده‌است

واکنش مثبت بازار رمزارزها به اتفاقات اقتصادی ماه اخیر


با این حال، به نظر می‌رسد که این کاهش، لزوماً به منزله یک سیگنال نزولی نیست. داده‌ها و اعداد و ارقام حاکی از آن هستند که روند کلی سرمایه‌گذاری‌های خظرپذیر در سال ۲۰۲۳ میلادی امیدوار کننده است. ضمن این‌که مجموعه برنامه‌های کاربردی اخیر صندوق قابل معامله (ETF) بیت‌کوین نظیر بلک راک (BlackRock)، ون اک( (VanEck، ویزدام تری (WisdomTree)و فیدلیتی (Fidelity) باعث شده‌اند که روحیه بازار بهتر شده و انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بیشتر شود. این در حالی است که پیروزی مقتدرانه ریپل (Ripple) در مقابل کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) نیز تاثیر زیادی در بهتر شدن این روحیه داشته است.

بازار رمزارز نخستین بازاری است که به این اتفاقات واکنش مثبت نشان داده و رو به صعود گذاشته است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر همیشه شاخص‌هایی عقب‌مانده هستند و معمولاً دیرتر از بقیه به اتفاقات و جریانات واکنش نشان می‌دهند. دلیل این امر نیز آن است که عموماً سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند بی‌تفاوت‌تر و محتاط‌تر عمل کنند.

علاوه بر این، این نکته را نیز باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، فراتر از حوزه رمزارز، در حال حاضر تحت‌الشعاع شرایط عدم قطعیت اقتصادی است که بر سراسر جهان حاکم است.

اگرچه ماه ژوئن در مجموع برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر ماه خوبی نبوده است، اما زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین ماه چندان بدی را پشت سر نگذاشته‌اند.


زیرساخت‌های بلاکچین و دیفای، همچنان غالب در سرمایه‌گذاری خطرپذیر


تحلیل‌ها و داده‌های منتشر شده از سوی سوی پایگاه داده تحقیقات سرمایه‌گذاری خطرپذیر کوین‌تلگراف نشان می‌دهند که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر صورت گرفته در ماه ژوئن، مربوط به زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین بوده‌اند. البته این روند، در ماه‌های پیشین نیز صادق بوده و عملاً از این نظر تغییر چندانی در ماه ژوئن اتفاق نیفتاده است. زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین در ماه ژوئن، با انعقاد ۲۰ معامله مستقل و جمع‌آوری بیش از ۴۹۳ میلیون دلار سرمایه همچنان پیشتاز هستند.

رده دوم سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ماه ژوئن ۲۰۲۳ نیز به امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) اختصاص دارد. دیفای با ۲۰ معامله و بالغ بر ۱۴۴ میلیون دلار، دومین حوزه‌ای است که توانسته توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر را به سمت خود جلب کند.

نکته جالب توجه این است که در کمال تعجب، وب سه (Web۳) در ماه ژوئن تنها ۱۰۷ ملیون دلار از قِبل ۱۸ معامله جذب کرده که بسیار پایین‌تر از رقمی است که انتظار می‌رفت. امور مالی متمرکز یا سیفای (CeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان‌اف‌تی (NFT) نیز به ترتیب موفق به جمع‌آوری حدود ۳۲ میلیون و ۲ میلیون دلار بودجه شده‌اند.

کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر به علت عدم قطعیت اقتصادی / بیشترین میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ژوئن، مربوط به زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین بوده‌است

جذب سرمایه ۲۰۰ میلیون دلاری اسلام کوین از آبو دیجیتال در ماه ژوئن


بزرگ‌ترین معامله‌ای که در ماه ژوئن در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر صورت گرفته، جذب سرمایه ۲۰۰ میلیون دلاری اسلام کوین (Islam Coin (ISLM)) از آبو دیجیتال (ABO Digital) زیرمجموعه آفلا بلو اوشنز (Alpha Blue Ocean) بوده است. هدف از راه‌اندازی این پروژه ایجاد یک ابزار مالی دیجیتال برای مسلمانان در سراسر جهان است که با جذب سرمایه ۲۰۰ میلیون دلاری ماه ژوئن، مجموع بودجه آن از ۴۰۰ میلیون دلار نیز فراتر رفته است.


جذب سرمایه ۴۳ میلیون دلاری جنسین در رده دوم


دومین معامله سرمایه‌گذاری خطرپذیر ماه ژوئن نیز با اختلاف زیاد از اسلام کوین معامله ۴۳ میلیون دلاری جنسین (Gensyn) بوده است. سرمایه‌گذاری که توسط اِ ۱۶ زد کریپتو (a۱۶z Crypto) و با مشارکت سرمایه‌گذارانی نظیر کوین‌فاند (CoinFund)، کانونیکال کریپتو (Canonical Crypto) و دیگران انجام شد. این پروژه، یک پروژه هوش مصنوعی مبتنی بر بلاکچین است که خریداران و فروشندگان قدرت محاسباتی را به هم متصل می‌کند.


سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر روی پروژه مایثیکال گیمز


سومین جایگاه فهرست سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر ماه ژوئن ۲۰۲۳ از آنِ مایثیکال گیمز (Mythical Games) است. سرمایه‌گذاری که با مشارکت آرک اینوست (ARK Invest)، انیموکا برندز (Animoca Brands) و سایر سرمایه‌گذاران صورت گرفته و ۳۷ میلیون دلار بودجه برای این پروژه در پی داشت. توسعه دهندگان پروژه مدعی شده‌اند که این وجوه برای راه‌اندازی یک بازار جدید و پیگیری سایر ابتکارات درآمدزا استفاده خواهد شد.


جذب سرمایه سری A بیتپاندا پرو


چهارمین معامله نیز مربوط به دور سری A سرمایه‌گذاری بیتپاندا پرو (Bitpanda Pro) است. یک سرمایه‌گذاری ۳۳ میلیون دلاری به رهبری والار ونچرز (Valar Ventures) از پیتر تایل (Peter Thiel) که به تغییر نان پروژه به وان تریدینگ (One Trading) نیز منجر شد.

با توجه به این‌که توسعه پروژه‌های ETF و پیروزی مقتدرانه و پرسروصدای ریپل در برابر کمیسیون بورس و ارواق بهادار آمریکا هنوز نتوانسته بازار سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را تکان دهد، باید دید تاثیر دیگر اتفاقات در ماه‌های جولای و آگوست چقدر خواهد بود. زیرا این اتفاقات به مراتب مهم‌تر و سنگین‌تر از موارد قبل‌اند و شامل شرایط کلی اقتصاد کلان یا رویدادهای پرسروصدا و مهم‌تر بازار رمزارز هستند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/1to6
منبع کوین‌تلگراف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.