رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

بحران‌هایی که صعودی شدن بازار رمزارزها برای کاربران ایجاد کرد / چه زمانی مشکلات صرافی‌ها در زمان نوسان قیمت بیت‌کوین رفع خواهد شد؟

اختلال در صرافی‌های رمزارزی به نظر می‌رسد به موضوعی همیشگی هنگام افزایش یا کاهش قیمت رمزارزها تبدیل شده است. این مشکلات هنگام نوسان بازار فقط مختص صرافی‌های داخلی نبوده و صرافی‌های مطرح دنیا نیز معمولا همین شرایط را دارند. متاسفانه این موضوع تا به امروز باعث ضرر بسیاری از کاربران شده و اختلال کمتر در هر صرافی به یکی از عوامل تأثیرگذار برای انتخاب صرافی توسط کاربران، تبدیل شده است.


دلایل و راه‌حل‌های اختلال


اگر شما نیز هنگام نوسانات بازار در صرافی رمزارزی خود دچار مشکل شده‌اید بهتر است بدانید که این اختلالات معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • افزایش ترافیک: با افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت بیت‌کوین، تعداد کاربران و معاملات در صرافی‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این افزایش ترافیک می تواند باعث کندی یا حتی از کار افتادن وب‌سایت یا اپلیکیشن صرافی شود.
  • نوسانات: افزایش قیمت بیت‌کوین می‌تواند با نوسانات شدید همراه باشد. این نوسانات ممکن‌ است باعث مشکلاتی در پردازش معاملات و تسویه حساب‌ها شود.
  • کمبود نقدینگی: در برخی موارد، ممکن است تقاضا برای بیت‌کوین از عرضه آن بیشتر باشد. این موضوع می‌تواند به کمبود نقدینگی در صرافی‌ها و افزایش قیمت بیت‌کوین در پلتفرم آنها منجر شود.
  • حملات سایبری: صرافی‌های ارز دیجیتال به دلیل دارایی‌های ارزشمندی که دارند، هدف جذابی برای هکرها هستند. افزایش قیمت بیت‌کوین می‌تواند انگیزه هکرها برای حمله به صرافی ها و سرقت ارزهای دیجیتال را افزایش دهد.
  • مشکلات فنی: افزایش ترافیک و نوسانات می تواند باعث مشکلات فنی در زیرساخت های صرافی ها شود. این مشکلات می تواند شامل از کار افتادن سیستم، از دست رفتن داده ها و خطاهای امنیتی باشد.

مشکلاتی که معمولا کاربران صرافی‌ها معمولا در روزهای نوسانی بیت‌کوین تجربه می‌کنند شامل کند شدن یا از کار افتادن وب‌سایت یا اپلیکیشن، قطعی موقت خدمات، نمایش نادرست موجودی حساب، مشکلات تسویه حساب و تأخیر در معاملات است.

فعالیت‌هایی که صرافی‌ها باید برای مقابله با اختلال نوسان قیمت انجام دهند، شامل موارد زیر است:

  • افزایش ظرفیت: صرافی‌ها باید زیرساخت‌های خود برای پشتیبانی از حجم ترافیک بیشتر کنند.
  • بهبود سیستم‌های معاملاتی: صرافی‌ها باید سیستم‌های معاملاتی خود برای افزایش سرعت و کارایی پردازش معاملات را ارتقا دهند.
  • افزایش نقدینگی: صرافی‌ها بهتر است برای افزایش نقدینگی با بازارگردان‌ها و سایر صرافی‌ها همکاری کنند.
  • ارتقای امنیت سایبری: صرافی‌ها برای تأمین امنیت سایبری برای محافظت از خود در برابر حملات سایبری هزینه کنند.

عملکرد صرافی‌ها در صعود اخیر


کاربران صرافی های رمزارزی در شبکه‌های اجتماعی مختلف پس از افزایش قیمت بیت‌کوین به بالای 60 هزار دلار ،درباره اختلال در صرافی‌های خود صحبت کردند و تقریبا نام تمامی صرافی‌ها در این صحبت‌ها به چشم می‌خورد. مثلا مدیرعامل صرافی بیت‌پین پس از وقوع اختلال، طی یک ویدیو ضمن عذرخواهی، بیان کرد که اختلال در سایت و اپلیکیشن این صرافی به‌دلیل مراجعه بیشتر از حد انتظار  و کمبود ظرفیت بوده است. در این میان هم بعضی از صرافی‌ها اطلاعیه‌هایی مبنی بر وقوع اختلال در سیستم خود منتشر و بعضی دیگر حتی در این مورد هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی انجام ندادند؛ در حالی که کمترین کار ممکن در این شرایط شفاف‌سازی شرایط موجود بود.

صرافی‌های رمزارزی خارجی نیز از اختلال صعود اخیر بی‌نصیب نماندند و علاوه‌بر کاربران آن‌ها، خبرگزاری‌های مهمی همچون بلومبرگ به خبر اختلال آن‌ها پرداختند. بلومبرگ درباره اختلال کوین‌بیس گفت که صرافی دچار ترافیک سنگین شده و با اختلال مواجه شده است همچنین موجودی کاربران صفر نشان داده می‌شد. همچنین بایننس با مشکلاتی مانند از کار افتادن وب‌سایت، تأخیر در معاملات و نمایش نادرست موجودی حساب روبرو بود؛ حتی صرافی جمینی و بیت‌استمپ برای مدت کوتاهی خدمات خود را به طور کامل متوقف کردند.

سوالی که در این شرایط پیش می‌آید این است که صرافی‌های رمزارزی چه زمانی این مشکلات خود را با وجود داشتن چندین تجربه تلخ از این شرایط رفع خواهند کرد؟ آیا تا به ‌حال اقداماتی برای شرایط بحرانی نوسانات بیت‌کوین انجام داده‌اند یا خیر؟ پس از گذشت چندین سال از فعالیت برخی از صرافی‌های رمزارز قدیمی و همچنین افزایش روزافزون کاربران این حوزه، توسعه و تقویت زیرساخت‌ها، یکی از الزامات است. با اینکه بارها از سوی مدیران صرافی‌ها اعلام شده که زیرساخت‌های خود را به خوبی توسعه داده‌اند، اکنون این سوال وجود دارد که چرا روند صعودی اخیر بازار رمزارزها، مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است؟

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/5x36
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.