رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

تشریح آینده بازار مالی توسط مدیرعامل مزدکس / لیکوییدیتی مهم‌ترین فاکتوری است که بازار کنونی ما کم دارد

فاطمه شایگان / محمد قاسمی،‌ مدیرعامل مزدکس در رویداد ۹ ژانویه به آینده بازارهای مالی پرداخت و عنوان کرد: «به یاد دارم که سال 1395برای اولین‌بار قدم به همین سالن گذاشتم. در آن زمان رویداد BTC Day اینجا برگزار ‌می‌شد. تا قبل از آن، مطالعه کمی درباره بیت‌کوین داشتم. بحث آن روز راجع به ماینینگ بود. بعد از اینکه از سالن بیرون رفتم، تمام وقتم را روی همین قضیه گذاشتم. برایم بسیار جذاب بود. با خود گفتم مگر می‌شود در بستر اینترنت تا این حد انتقال ارزش انجام داد؛ بدون اینکه شخصی در میان باشد. آیا می‌شود این روش را تضمین یا تأیید کرد؟ در نهایت زمانی که مطالعه انجام دادم، دیدم که بله، می‌شود. اتفاق خیلی بزرگی بود. همان موقع بیش از دو هزار دلار بیت‌کوین و ارز دیجیتال خریدم.»


ترغیب بازار به تأمین مالی توسط رمزارز


محمد قاسمی توضیح داد: «این ماجرا تا سال 2017 استمرار داشت؛ زمانی که هایپ ICOها اتفاق افتاد. دیدگاه من آن بود که رمزارز آمده تا بازار پول را دستخوش تغییر کند. مصداق همان ارائه‌ای که تا الان اکثر دوستان دادند؛ مثلاً اینکه انحصار پول از دست بانک مرکزی بیرون آید، اما در سال 2017 متوجه شدم که این بازار در حال ترغیب تأمین مالی است. زمانی که یک وایت‌پیپر کوچک گذاشته می‌شود و ناگهان طی دو، سه روز چند ده میلیون دلار جمع می‌کنند، متوجه می‌شوم که روش fund raising در حال عوض شدن است. سپس اسمارت‌کانترکت آمد؛ گویا که کد تبدیل به قانون می‌شود. این شرایط استمرار یافت تا سه، چهار سال قبل که مطالعات من نشان می‌داد نیش‌مارکت (Niche Market) بلاکچین همین کارهایی است که با بیت‌کوین می‌شود انجام داد.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «به نظر من، در حال حاضر رمزارز تبدیل به یک کلاس‌ دارایی شده؛ به این معنا که اکنون مدیریت دارایی‌ها به‌عنوان یک کلاس از دارایی به شمار می‌رود و با ETF بیت‌کوین این موضوع در بازارهای رسمی به رسمیت شناخته می‌شود. اما آیا هدف ارز دیجیتال فقط همین بود؟ خیر، به دنبال کارا کردن بازارهای بانکی و غیربانکی بود. همان‌طور که آقای دکتر ماهیار گفتند، طبق گزارش IMF در حال حاضر 126 بانک مرکزی دنیا در حال نوشتن CBDC هستند و در این‌باره شکی نیست که طی دو، سه سال آینده، تبادلات پول فیات به سمت CBDC می‌رود. در بازارهای مالی نیز توکنایزیشن یا «توکن‌سازی» دارایی‌ها شروع می‌شود و این موضوع ابتدا از بازار مالی آغاز خواهد شد.»


پیوند بازار سنتی و کریپتو


مدیرعامل مزدکس با اشاره به یک فیلم درباره آینده بازارهای مالی گفت: «فیلم درباره آقای «لرفینک»، مدیرعامل «بلک‌راک» بود. من یاد گرفته‌ام که افراد موفق در دنیا، برای انجام هر کار بین‌المللی مجبورند بازی‌هایی هم انجام دهند. من دو سال است که کارهای او را دنبال می‌کنم. او با قدرت می‌گوید که آینده بازارهای مالی دنیا متکی به توکن‌سازی است و شروع آن با ETFها خواهد بود و بعد هم به سمت بانک‌ها و اوراق بهادار می‌رود. این قضیه به ما نقشه راه می‌دهد. معلوم است آینده به کدام سمت خواهد رفت. لازم نیست زیاد فکر کنید؛ فقط کافی است پیاده کنید. خبر خوب برای کسب‌وکارها این است که بازار سنتی که اکنون مشغول به کار است، گردش مالی بالایی دارد و اثر مستقیم بر زندگی مردم می‌گذارد.»

او در ادامه گفت: «شاید اثر مستقیم بیت‌کوین را بر کیفیت زندگی روزمره مردم؛ غیر از کسب ثروت نشناسیم. با جسارتی که گروه مالی خوب «کاریزما» به خرج داد توانستیم بین آن بازار سنتی و بازار کریپتو و بلا‌کچین پیوند بزنیم. این پیوند قطعاً طی دو، سه سال آینده کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک را متحول می‌سازد. از دید من مهم‌ترین فاکتوری که بازار کنونی ما کم دارد، لیکوییدیتی است. تمام این داستان‌ها مانند هفت در ۲۴ شدن و همچنین ادغام با 3rd Partyها و پلتفرم‌ها را اجرا کردیم تا لیکوییدیتی مارکت‌ها را افزایش دهیم. اتفاقاً همه دنیا نیز همین هدف را دارند. البته سطح لیکوییدیتی  آنها بسیار فرق می‌کند، اما ما به دلیل تحریم و کاهش قدرت خرید و نبود سرمایه‌گذار خارجی، بازارمان به‌شدت کوچک شده است.»


نیاز مارکت ایران به سرمایه‌گذاران بین‌المللی


به گفته قاسمی، ورود سرمایه‌گذاران بین‌المللی به مارکت ایران باید یکی از اهداف اصلی کارمان باشد: «این کار با اوراق بهادار و بورس ایران شروع می‌شود. طبق روندهای جهانی، همان‌طور که دوستان اشاره کردند، به‌زودی دارایی غیرمنقول و بعد هم کسب‌وکارهای خصوصی تصمیم به fund raising برای کسب‌وکار خود می‌گیرند. این مسائل روندهای جهانی هستند و ما نیز قطعاً نیاز به چنین اتفاق‌هایی داریم. راه ورود به آن همین ماجرایی است که امیدواریم طی یکی، دو هفته آینده به صورت رسمی در بازار ایران نیز آغاز شود. اکنون فرصت بسیار خوبی برای کسب‌وکارها فراهم شده است. قطعاً بعد از آن اتفاق، بازار مالی ما به کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک برای ارتقای خود نیاز خواهد داشت. در اینجا بازار خوبی فراهم است. از نهادهای مالی گرفته تا صندوق‌ها و سبدگردان‌ها و کارگزاری‌ها، همگی نیاز به خدمات امثال شما دارند تا مارکت را با هم بزرگ کنیم.»

او در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: «بعد از دو، سه سال آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ روز گذشته گزارشی از JP Morgan می‌خواندم و متوجه شدم هدف اصلی بازار رمزدارایی مدیریت ثروت است. زمانی که دارایی‌های مختلف را در یک single window قرار می‌دهید، دسترسی به آن را آسان می‌کنید، امکان ‌ترید هفت در 24 را فراهم می‌کند و همچنین real-time settlement را میسر می‌‌سازد و مدیریت دارایی متحول می‌شود. قطعاً شرکت‌های تکنولوژی که از این پس روی کار می‌آیند و روی زیرساخت‌ها کار می‌کنند شرکت‌های مدیریت دارایی تازه‌ای را شکل می‌دهند. یکی از شرکت‌هایی که چند سال است آن را می‌شناسم، «بینوست» است که به خاطر شرایط ایران همچنان نتوانسته به موفقیت لازم برسد. ضمن اینکه به صورت single-asset است و فقط در حوزه کریپتو کار می‌کند، اما وقتی گوناگون باشد و دیگر دارایی‌های مالی و غیرمالی نیز به آن اضافه شوند به‌راحتی راهکارهای جذابی به مشتریان می‌دهد تا سرمایه خوبی را جذب کنند. در انتها امیدوارم سال آینده که اینجا حضور پیدا می‌کنیم، حوزه فین‌تک ما بسیار بزرگ‌تر از اکنون شود.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/t35r
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.