رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با افشین آشوری به بهانه رویداد ۹ ژانویه / فعالیت‌های غیرقانونی ماینینگ قابل کنترل نیست

رمزارز / فاطمه شایگان: صنعت استخراج رمزارز کشور کاملاً از بین رفته است؛ به این دلیل که هزینه انجام قانونی آن آنقدر بالا رفته که افراد به بازارهای زیرزمینی و غیرقانونی ترغیب شده‌اند و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی قابل‌ کنترل نیست. افشین آشوری، فعال حوزه استخراج رمزارز به بهانه رویداد ۹ ژانویه درباره آخرین وضعیت ماینینگ کشور می‌گوید: «شهرک تخصصی استخراج رمزارز و اکوسیستم رمزارزی توسط ما در حال احداث بود و سرمایه‌گذاری سنگینی انجام داده بودیم، اما متأسفانه در دو مقوله تعرفه انرژی و گاز، قیمت را آنچنان بالا بردند که مشابه آن در دنیا نیز وجود نداشت و به همین دلیل این صنعت از بین رفت. در حال حاضر روسیه و چند کشور دیگر را قطب استخراج رمزارز معرفی می‌کنند؛ درصورتی‌که این امکان برای کشور ما به راحتی وجود داشت.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «پیش‌بینی‌ ما این بود که از سال ۲۰۲۴ قبل از هاوینگ بعدی، فعالیت آن را آغاز کنیم، اما این جریان به سمتی هدایت شد که دیگر مقرون‌به‌صرفه نبود. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین ۴۲ هزار دلار است. نباید فکر کنیم چون قیمت آن بالا رفته، یعنی مقرون‌به‌صرفه است. شش ماه دیگر با آمدن هاوینگ این قیمت نصف می‌شود و سختی شبکه بالا خواهد رفت. اگر قیمت بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلار بشود، استخراج‌مان یک‌چهارم می‌شود و در آن صورت هم باز به‌صرفه نیست. ما در صنعتی هستیم که راه‌حل‌های زیادی را شامل می‌شود، اما متأسفانه تمایلی به شنیدن ندارند.»


ناقص شدن اکوسیستم بدون ماینینگ


در این اکوسیستم چه استخراج را داشته باشیم و چه نه، مشتریان خود را خواهد داشت. افشین آشوری در این‌باره بیان می‌کند: «وجود این صنعت در ایران باعث کمترشدن خروج ارز از کشور می‌شد و حتی به ارزآوری نیز کمک می‌کرد، ولی متأسفانه اجازه وجود این فعالیت‌ها را ندادند. مطلب مهم این است که دیگر حداقل‌های اکوسیستم مانند تبادل را فراری ندهیم. با فناوری و نوآوری نمی‌توان مقابله کرد، بلکه باید آن را مدیریت کرد.»

او درباره آورده‌های مالی صنعت ماینینگ می‌گوید: «طبق برآوردهایی که داشتیم، صنعت استخراج می‌توانست سالانه یک میلیارد دلار آورده ارزی مستقیم و ‌تحریم‌نشدنی داشته باشد که متأسفانه این لوکوموتیوی را که با سرعت در حال حرکت بود از ریل خارج کردند.»


آسیب‌های غیرقانونی شدن ماینینگ


افشین آشوری با اشاره به اینکه آمار دقیق و مستندی از هر موضوعی که غیرقانونی می‌شود، وجود نخواهد داشت، توضیح می‌دهد: «طبق برآورد ما در این اکوسیستم بالای 2500 هزار مگاوات ماینینگ زیرزمینی و غیرقانونی در حال انجام است و به زودی با افزایش قیمت بیت‌کوین، این آمار بیشتر نیز خواهد شد. همچنین با وضعیت اقتصادی موجود در کشور، می‌تواند یکی از گزینه‌های درآمد ارزی مستقیم برای هر خانواده‌ای باشد. بخصوص در استان‌هایی که زیرساخت‌های برقی خوبی دارند به راحتی می‌توانند از این موضوع استفاده کنند. غیرقانونی شدن ماینینگ به دلیل سیاست و قانون‌گذاری غلط است، وگرنه ما به‌راحتی می‌توانستیم از رمزارزهای استخراج‌شده، طبق مصوبه هیئت وزیران، در چرخه واردات کالا استفاده کنیم.»


تنظیم‌گری پلتفرم‌ها


اکوسیستم پلتفرمی دیگر دوران سندباکسی خود را طی کرده و خودتنظیم‌گر شده است. آشوری خاطرنشان می‌کند: «صاحبان پلتفرم و حاکمیت باید درخواست‌های یکدیگر را بشنوند و مقداری با مدیریت، این باند سرعتی را از تک‌بانده شدن به سمت همواری سوق دهند. نگذاریم حوزه اکوسیستم نرم‌افزاری و پلتفرمی مانند ماینینگ به این آفت دچار شود و از بین برود.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/l0iv
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.