رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کوتاه درباره WLD / سم آلتمن موفقیت ارز دیجیتال وردکوین را مبهم اما وجود آن را ضروری می‌داند

 ارز دیجیتال وردکوین (Worldcoin)، یک پروژه جاه‌طلبانه رمزارزی و یک شناسه دیجیتالی است که توسط رئیس OpenAI، سام آلتمن رهبری می‌شود. پس از سال‌ها کار و توسعه، روز دوم مرداد ۱۴۰۲ بالاخره این ارز دیجیتال پر سر و صدا راه‌اندازی شد و آلتمن قول داد هویت کاربران را با اسکن چشم‌های آن‌ها تأیید کند و احتمالاً یکی از مشکلات مبرم‌ ناشی از پیشرفت‌های اخیر در زمینه هوش مصنوعی را حل کند؛ هوشی که تشخیص اینکه آیا چیزی توسط انسان ساخته شده است یا یک الگوریتم غیر انسانی را دشوارتر کرده است.


چند نکته در خصوص Worldcoin


  • در قلب پروژه وردکوین یک گوی اسکن چشم وجود دارد که باید به صورت حضوری مورد استفاده قرار گیرد و به کاربران یک هویت دیجیتال منحصر به فرد می‌دهد تا تأیید کند که آن‌ها یک انسان واقعی هستند و نه یک ربات.
  • این ارز یک ارز دیجیتال است که پس از تأیید هویت کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این  برنامه به کاربران امکان پرداخت، خرید و انتقال با این ارز و همچنین سایر دارایی‌های دیجیتال را می‌دهد.
  • پس از جمع آوری بیش از ۲ میلیون کاربر در یک دوره بتا، پروژه وردکوین اعلام کرد که اکنون عملیات اسکن کره چشم خود را در ۳۵ شهر در ۲۰ کشور توسعه می‌دهد.
  •  در این پروژه، توکن ارز دیجیتال وردکوین به نام WLD برای افراد واجد شرایط شرکت‌کننده در دوره بتا صادر شده و هم اکنون قابل معامله است.
  • اکنون چندین صرافی از جمله بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزارز جهان این توکن را در فهرست خود قرار داده و در حال معامله آن است.
  • الکس بلانیا، که وردکوین را با همکاری آلتمن بنیانگذاری کرد، گفت که نیاز به اثبات واقعی بودن یک شخص «دیگر موضوع یک بحث جدی» در عصر هوش مصنوعی نیست و وردکوین امیدوار است که یک روش «اول، غیرمتمرکز و حداکثر فراگیر» برای رسیدگی به این مشکل ایجاد کند.
کوتاه درباره WLD / سم آلتمن موفقیت ارز دیجیتال وردکوین را مبهم اما وجود آن را ضروری می‌داند

آنچه ما درباره ارز دیجیتال وردکوین نمی دانیم


بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ارز دیجیتال وردکوین در حال حاضر در ایالات متحده موجود نیست. مشخص نیست که چه زمانی تغییر ایجاد شود و حتی ممکن است، در بحبوحه فشار گسترده‌تر رگولاتوری ایالات متحده برای سرکوب دارایی‌های دیجیتال در میان نگرانی‌های فزاینده، به تسهیل کلاهبرداری و گمانه‌زنی ها کمک می‌کند. آلتمن در این خصوص گفت: «دولت ایالات متحده پروژه ای این‌چنینی را نمی‌سازد و یا شکستش می دهد.» اگرچه او مطرح کرد که این گروه پیش‌بینی نمی‌کرد که این پروژه به یک «کوین جهانی منهای ایالات متحده» تبدیل شود.

از زمان راه‌اندازی غیررسمی وردکوین در چندین سال پیش، این پروژه منتقدان زیادی داشته است. نگرانی‌های کلیدی حول استفاده از داده‌های بیومتریک و اسکن چشم برای تأیید هویت کاربران، به‌ویژه خطرات حفظ حریم خصوصی مرتبط با جمع‌آوری، ذخیره و استفاده از این داده‌ها است. برای برخی، این واقعیت که این پروژه کاربران اولیه را تشویق می‌کند تا در ازای دریافت چند توکن ثبت نام کنند و اجازه دهند عنبیه چشمانشان اسکن شود و اطلاعاتش در پایگاه داده آن‌ها ذخیره شود، به عنوان یک موضوع عجیب حساب می‌شود. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای کلیدی بلاکچین، فناوری زیربنای ارزهای رمزنگاری شده و سایر شبکه‌های غیرمتمرکز، مخفی نگه داشتن هویت افراد است، دیگران با فرض اصلی استفاده از رمزارز وردکوین برای شناسایی افراد به روشی شخصی و دقیق مخالفند.


وردکوین؛ در ابهام اما ضروری


آلتمن امیدوار است بتواند ۲ میلیارد کاربر را در پروژه ارز دیجیتال وردکوین ثبت و جذب کند. مشخص نیست که شرکت با چه سرعتی می‌تواند مقیاس‌پذیری خود را انجام دهد؛ به ویژه اینکه ثبت نام در این پروژه نیاز به حضور فیزیکی کاربر برای اسکن عنبیه چشم او دارد. وب سایت Worldcoin می گوید که به طور فعال اپراتورهای گوی اسکنر را در مکان‌های بیشتری نصب می‌کند و تا کنون ۲۰۰۰ گوی تولید شده است.

کوتاه درباره WLD / سم آلتمن موفقیت ارز دیجیتال وردکوین را مبهم اما وجود آن را ضروری می‌داند

آلتمن گفت پروژه‌ای مانند وردکوین «در عصر هوش مصنوعی، که تشخیص کار انسان و ماشین‌ها از هم جدا می‌شود، بسیار ضروری است و اهمیت ویژه‌ای دارد». آلتمن در این خصوص اضافه کرده است: «مثل هر پروژه بلندپروازانه دیگری، این پروژه هم ممکن است به نتیجه برسد و شاید هم نتیجه ندهد، اما همیشه تلاش باعث پیشرفت می‌شود. در هر صورت، ما همه آن‌هایی که منتقد ما هستند را دوست داریم چون به ما انرژی می‌دهند، لطفا ادامه دهید!»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/w2k2
منبع کوینینو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.