رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل پلتفرم توثیق ونسی مطرح کرد / ونسی به دنبال رفع خلأهای وام‌دهی در نظام سنتی و در اکوسیستم لندتک است

پذیرش دارایی‌های دیجیتال از جمله ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه و برای ارائه خدمات وام و اعتبار، از جدیدترین اتفاقات در اکوسیستم نوآوری کشور است؛ تا جایی که اخیرا صرافی‌های رمزارزی مختلفی اعلام کرده‌اند که درحال کار بر روی چنین سرویسی هستند. با این‌حال به دلیل خلأهای رگولاتوری و تعریف نشدن دارایی دیجیتال در متن قانون، ارائه این کلاس دارایی به عنوان وثیقه، با چالش روبه‌روست. ونسی، پلتفرم توثیق است که به عنوان راه‌حلی برای این چالش به وجود آمده است. در ادامه گفت‌وگوی احمد وطنی، مدیرعامل ونسی با رسانه «رمزارز» را در خصوص ماهیت این مجموعه و فعالیت آن خواهید خواند.


ونسی، پلتفرم توثیق است و تامین اعتبار نمی‌کند


ونسی یک پلتفرم وثیقه‌گذاری یا collateral underwriting است. پلتفرم ونسی محلی برای دریافت وثیقه کاربران و همچنین تسهیل و تسریع فرایند وثیقه‌گذاری است و این مجموعه وام ارائه نمی‌دهد؛ بلکه تامین‌کنندگان وام را به کاربران معرفی می‌کند.

احمد وطنی در خصوص مجموعه ونسی مطرح کرد: «ما به عنوان یک تیم استارتاپی بیست نفره، در اواسط سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در اوایل سال ۱۴۰۲، نسخه MVP ونسی را به صورت رسمی رونمایی و به بازار عرضه کردیم.»

وطنی ادامه داد: «ونسی به عنوان پلتفرم توثیق دارایی‌های دیجیتال شکل گرفته است؛ دارایی‌های مشهود و نامشهود دیجیتال از جمله صندوق‌های بورسی، رمزارزها، توکن‌های طلا و ملک می‌توانند وثیقه‌های قابل پذیرش در این پلتفرم باشند.» به گفته وطنی هنر پلتفرم ونسی، کاربردی کردن این دارایی‌های دیجیتال برای کاربران و دریافت خدمت در ازای این کلاس از دارایی است.


ونسی به دنبال رفع خلأهای وام‌دهی در نظام سنتی و در اکوسیستم لندتک است


به گفته وطنی، در فرایند دریافت وام در نظام سنتی و همچنین اکوسیستم لندتک‌ها چند چالش عمده وجود دارد؛ از جمله اینکه کاربران و به خصوص نسل جدید و جوان در این فرایند، تجربه کاربری خوبی دریافت نمی‌کنند و در راستای ارائه چک و ضامن معتبر، دچار چالش می‌شوند. مدیرعامل ونسی اضافه کرد: «با توجه به تورم داخلی و چالش‌های دریافت وام و تسهیلات، ونسی در تلاش است تا پلتفرمی برای تامین نقدگی کاربران با فلوی مناسب و همچنین در زمان کوتاه باشد.»

وطنی تاکید کرد که از زمان شروع به کار رسمی این پلتفرم، ونسی تا کنون به صورت متوسط در هر نیم ساعت، یک وام موفق را پردازش کرده است.

وطنی در مورد ظرفیت بازار داخلی برای ارائه چنین سرویسی عنوان کرد: «لندتک‌ها سهمی کوچکی از بازار ارائه خدمات و ام و اعتبار را تصاحب کرده‌اند و متاسفانه هنوز نتوانستند نقش زیادی در این بازار ایفا کنند. در راستای تکمیل این زنجیره، ونسی تلاش کرده است مزیت‌هایی را به این بازار اضافه کند.» به عقیده وطنی این مزیت‌ها سرعت و سهولت ارائه خدمات، وثیقه‌پذیری کلاس جدیدی از دارایی‌ها و همچنین کاهش نرخ نکول است.


ونسی در حال توسعه همکاری با تامین‌کنندگان وام است


به گفته وطنی، ونسی در حال حاضر یک نسخه MVP است. این مجموعه از اردیبهشت ماه فرایند مذاکره با کسب‌وکارهای مختلف برای تعریف همکاری مشترک را آغاز کرده است و در عین حال، در حال توسعه محصول و ارتقای امکانات و زیرساخت‌های آن است.

مجموعه ونسی و صرافی رمزارز بیت‌پین اخیرا از همکاری مشترک خود در خصوص ارائه وام با دریافت رمزارز به عنوان وثیقه خبر داده‌اند. با این حال مدیرعامل ونسی تاکید کرد که این همکاری‌ها منحصر به کسب‌وکارهای رمزارزی نیست و ونسی با مجموعه‌های مختلفی در زمینه پذیرش وثیقه و ارائه خدمات وام، همکاری خواهد داشت.

وطنی در خصوص پذیرش ارز دیجیتال به عنوان وثیقه مطرح کرد: «ونسی فعالیت خود را با پذیرش رمزارز به عنوان وثیقه آغاز کرده است. علت اینکه در گام اول، رمزارز را انتخاب کردیم، در دسترس بودن آن و سهولت ایجاد زیرساخت‌ها برای پذیرش این نوع از دارایی است.

به گفته وطنی، در حال حاضر ۱۵ ارز رایج که بازار و پشتوانه قوی‌تری دارند و مورد پذیرش عموم کاربران ارز دیجیتال هستند، به عنوان وثیقه در این پلتفرم مورد پذیرش هستند. وطنی تاکید کرد که بر اساس این فاکتورها، رمزارزهای دیگری نیز به این لیست اضافه خواهد شد.


ونسی، دارایی دیجیتال کاربران را به حساب خود منتقل نمی‌کند


وطنی در خصوص مسائل امنیتی و ایجاد سازوکارهایی برای اطمینان‌بخشی به کاربران عنوان کرد:«با توجه به همکاری ونسی با سایر پلتفرم‌ها، دارایی کاربران متقاضی وام در کیف پول خودشان در همان پلتفرم نگهداری می‌شود و دارایی او از آن کیف پول و پلتفرم مورد استفاده خودش خارج نمی‌شود؛ بلکه در همان‌جا به عنوان وثیقه مسدود می‌شود تا پس از بازپرداخت وام، مجدد در دسترس کاربر قرار بگیرد.»

به گفته مدیرعامل ونسی، بسیاری از کاربران ایرانی، در پلتفرم‌های رمزارزی خارجی مشغول به فعالیت هستند و ونسی در تلاش است تا با ایجاد سازوکاری مناسب، امکان دریافت وام و نقدینگی ریالی مورد نیاز را برای این کاربران نیز فراهم کند. او در این خصوص توضیح داد: «ونسی در تلاش است با ایجاد قراردادهای هوشمند در حوزه دیفای، دارایی این دسته از کاربران را بدون انتقال آن از پلتفرم مورد استفاده کاربر، به عنوان وثیقه نگهداری کرده و بپذیرد.»

مدیرعامل پلتفرم توثیق ونسی مطرح کرد / ونسی به دنبال رفع خلأهای وام‌دهی در نظام سنتی و در اکوسیستم لندتک است

معیارهای تعیین نسبت ارزش وثیقه به میزان اعتبار دریافتی در ونسی


یکی از مولفه‌های مهم در وثیقه‌گذاری دارایی دیجیتال و رمزارز برای دریافت وام ، نسبت ارزش وثیقه به میزان اعتبار دریافتی است که loan to value یا به اختصار LTV نامیده می‌شود. هرچه این درصد بالاتری باشد، پلتفرم‌ها می‌توانند سرویس جذاب‌تری به کاربران خود ارائه کند.

وطنی در معیارهای تعیین نسبت ارزش وثیقه به میزان اعتبار دریافتی در ونسی گفت: « LTV با توجه به قیمت کوین مورد نظر، شرایط بازار و ریسک‌های بنیادی و تکنیکال آن رمزارز، توسط تیم تحلیل ونـسی تعیین می‌شود. تیم تحلیل ونـسی به صورت روزانه بازار را رصد کرده و پروژه‌های مختلف در دنیای رمزارزها را بررسی می‌کنند».


شرایط دریافت وام و نحوه تخصیص آن، توسط تامین‌کننده وام تعیین می‌شود


احمد وطنی در خصوص درصد سود وسقف وام و همچنین نحوه تخصیص آن اشاره کرد که ونـسی، یک پلتفرم وام‌دهی نیست و اساسا تامین اعتباری انجام نمی‌دهد؛ بلکه وثیقه‌پذیری را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشد؛ بنابراین سود و سقف وام، توسط تامین‌کننده وام تعیین می‌شود.

وطنی ادامه داد: «بانک مرکزی، سود ۲۳ درصد را برای بازدهی وام مصوب کرده است. با این‌حال ونسـی هزینه‌های عملیاتی برای امور مختلفی از جمله استعلام، تشکیل پرونده، طی کردن فرایندها دریافت می‌کند.»

مدیرعامل ونـسی در خصوص نحوه تخصیص وام ادامه داد: «دریافت اعتبار حساب و همچنین واریز ریالی به حساب بانکی کاربر توسط ونـسی در دست اجرا هستند. با این حال ونـسی در تلاش است تا گزینه‌های دیگری را اضافه کند. این مورد هم تا حد زیادی به تامین‌کننده وام وابسته است.»

وطنی در خصوص جریمه دیرکرد تعیین‌شده در پلتفرم ونسی عنوان کرد: «درحال حاضر جریمه دیرکرد روزشمار نداریم چرا که این نوع جریمه دیرکرد هم به لحاظ رگولاتوری و هم به لحاظ شرعی، دچار اشکال است.» او تاکید کرد که اگر کاربر یک الی دو ماه از تاریخ سررسید خود، در پرداخت تاخیر داشته باشد، پس از اطلاع‌رسانی‌های متعدد، از محل تضامین کاربر به اندازه اقساط پرداخت‌نشده، لیکوییدیتی انجام می‌شود.

وطنی تاکید کرد که ونـسی پیش پرداخت دریافت نمی‌کنند و کاربر مبلغی به اندازه درخواست خود و بی‌کم‌وکاست دریافت خواهد کرد. او در خصوص مراحل وثیقه‌گذاری و دریافت وام اشاره کرد که این فرایند با توجه به نوع وثیقه، و همچنین با توجه به پلتفرم میزبان که دارایی کاربر را نگهداری می‌کند، متفاوت است.

مدیرعامل ونسی در خصوص نرخ نکول در این پلتفرم عنوان کرد: «نرخ نکول در ونسی تقریبا نزدیک به صفر است؛ زیرا ما دارایی دیجیتال کاربر را به عنوان وثیقه دریافت می‌کنیم و در صورت عدم پرداخت توسط کاربر، می‌توانیم از محل تضامین، اقساط را وصول کنیم.»


توسعه همکاری برای وثیقه‌پذیری انواع دارایی ارزشمند در چشم‌انداز ونسی


مدیرعامل این مجوعه در خصوص چشم‌انداز ونـسی مطرح کرد: «ونسی پلتفرم توثیق انواع دارایی دیجیتال است. ونسی ضمانت را دریافت کرده و آن را به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و سایر مجموعه‌های دارای مجوز از بانک مرکزی ارائه می‌دهد و فرایند دریافت وام را تسهیل می‌کند. بنابراین چشم‌انداز ما ارائه خدمات از طریق توسعه همکاری برای وثیقه‌پذیری انواع دارایی ارزشمند در کشور است.»

این مجموعه، ارزش پیشنهادی خود را ریشه‌گرفته از جامعیت، کارایی، سهولت و امنیت می‌داند و تلاش ونسـی در جهت ایجاد فرایندهای شفاف و ارائه سرویس‌های یکپارچه به کاربران است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/p9e2
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.