رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل بیت‌پین مطرح کرد / ابعاد بازار رمزارز ایران مبهم است اما روزانه 5 الی 6 همت مبادله انجام می‌شود

امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین در نهمین قسمت از برنامه اتاق آبی، از تولیدات استودیو راه‌کار، در گفتگو با میثم سلیمانی به توضیح ری‌برندینگ این مجموعه، چالش بیت‌پین در خصوص کلاهبرداری‌های آگهی‌های دیوار و همچنین ابعاد بازار رمزارزها در ایران پرداخت.


ری‌برندینگ از تغییر رویکرد درون سازمان آغاز می‌شود


بیت‌پین، به عنوان یکی از پلتفرم‌های معاملاتی فعل در بازار رمزارز ایران، به تازگی از ریبرندینگ و پلتفرم جدید خود با محصولات و خدمات و امکانات بیشتر همچون ابزار بررسی سود و ضرر حرفه‌ای به‌نام کارنامه و چند ویژگی کاربردی دیگر رونمایی کرد.

همچنین این صرافی رمزارزی در ادامه‌ی روند توسعه و بهبود خود برای کسب سهم بیشتر از بازار معاملات رمزارزی در ایران، هویت بصری خود را نیز تغییر داده است.

امیرحسین مردانی در خصوص فرایند ری‌برندینگ این مجموعه گفت: «ری‌برندینگ، پرو‌ژه‌ای شش‌ماهه تا یک‌ساله است. درصد زیادی از ری‌برندینگ درون‌سازمانی است و بر رویکرد سازمان بر عملکرد و بازار آن سازمان تمرکز دارد؛ درواقع ری‌برندینگ مسیر تغییر رویکرد است».

به گفته مدیرعامل بیت‌پین، بازخورد کاربران به ری‌برندینگ غالبا زمانمند است؛ یعنی به مرور مشتریان و شرکا متوجه این تغییرات رویکرد می‌شوند و بنابراین طبیعی است که کاربران در ابتدای مواجهه با ری‌برندینگ، در خصوص آن دچار تردید باشند.

مردانی همچنین در خصوص طولانی شدن فرایند این ری‌برندینگ گفت: «ما این تغییرات را ابتدا درون سازمان خود ایجاد کردیم و به مرور دامنه تغییرات را به محصول خود کشاندیم و در نهایت از آن به صورت رسمی رونمایی کردیم».

بازار رمزارز ایران

طیف گسترده کاربران، زمینه‌ساز ری‌برندینگ بیت‌پین شد


مدیرعامل بیت‌پین درباره علت ری‌برندینگ این مجموعه مطرح کرد: «ما در ابتدای فعالیت خود، مخاطبان جوان را هدف گرفته بودیم و دیزاین محصولات و همچنین خدمات خود را برای آن‌ها ایجاد کرده بودیم».

مردانی ادامه داد: «پس از گذشت مدتی از فعالیتمان، با گسترده‌شدن طیف مخاطبانمان روبه‌رو شدیم و تصمیم گرفتیم محصولات و نوع سرویس‌هایمان را برای این طیف از کاربران نیز مناسب‌سازی کنیم. این یکی از دلایلی بود که ما را به ری‌برندینگ سوق داد».

امیرحسین مردانی عقیده دارد پیام ری‌برندینگ این مجموعه و تغییر رویکرد بیت‌پین به بازار رمزارزها، در طول زمان و تا یک سال آینده به خوبی منتقل خواهد شد.


کلاهبرداران از طریق آگهی‌های دیوار، از پیک رشد بیت‌پین سواستفاده کردند


بیت‌پین در سال گذشته با چالش کلاهبرداری در آگهی‌های دیوار مواجه شد. موضوع به این شکل بود که آگهی‌هایی مشکوک با هدف کلاهبرداری در دیوار ایجاد می‌شد و طی آن، کاربران به صورت آگاهانه یا غیر آگاهانه با انگیزه کسب درآمد بدون کار، حساب خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دادند. در آن زمان، نقل‌وانتقال پول این فعالیت‌ها غالبا از طریق بیت‌پین انجام می‌شد.

امیرحسین مردانی در این خصوص مطرح کرد: «در آن زمان ما در نمودار رشد کسب‌وکار خود بودیم و روزانه بین ده تا پانزده هزار کاربر جذب می‌کردیم. پیک رشد اصولا فرصتی مغتنم برای کلاهبرداران است و آن‌ها هم از این فرصت در بیت‌پین، سواستفاده کردند».

مدیرعامل بیت‌پین ادامه داد: «ما با بررسی زنجیره پولشویی و حساب‌های اجاره‌ای در بازار رمزارز ایران، متوجه شدیم ما به عنوان صرافی رمزارز، در حلقه آخر این زنجیره هستیم».


عدم رگولاتوری در رمزارزها، زمینه کلاهبرداری را در بستر هر کسب‌وکاری مهیا می‌کند


به گفته مردانی، این مجموعه پس از بررسی‌های مختلف متوجه شد که منشا این فعالیت‌ها، در آگهی‌های آنلاین از جمله آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم دیوار است.

او ادامه داد: «در نهایت از طریق ارتباطات صنفی با دیوار و سایر پلتفرم‌ها، ثابت کردیم که در این قضیه دخیل نیستیم. ما تراکنش‌ها آگهی‌ها را رصد می‌کردیم و دیوار هم در هماهنگی با ما، حساب‌های مشکوک به این کار را مسدود می‌کرد و در نهایت موفق شدیم تا حد قابل‌قبولی مانع این‌گونه اقدامات شویم».

به گفته امیرحسین مردانی، چنین‌ همکاری‌هایی میان کسب‌وکارها مثبت است اما وقتی قانون‌گذاری وجود نداشته باشد، چنین فعالیت‌هایی به عنوان راهکار دائمی، قابل اتکا نیست.

مردانی درباره پیشگیری این پلتفرم تبادل رمزارز از اقدامات مشکوک مطرح کرد: «ما در بیت‌پین، احراز هویت خود را سخت‌گیرانه‌تر کردیم و الگوریتم‌های کشف تقلب پلتفرممان را توسعه دادیم؛ با این حال چنین اتفاقاتی ممکن است همچنان برای ما یا سایر صرافی‌های رمزارز پیش بیاید».


رگولاتوری هم برای قانونگذار و هم کسب‌وکار و کاربر، مفید است


امیرحسین مردانی در خصوص اتفاقات ناشی از این کلاهبرداری گفت: «در صورت مواجهه با این فعالیت‌ها، پلیس فتا ما را به عنوان پلتفرم و بستر خطاب می‌داد؛ در واقع ما مجبور بودیم هم پاسخگو، هم پیشگیری‌کننده و هم رفع‌کننده جرم این حوزه باشیم».

مردانی با مرور این تجربه، معتقد است که تمامی حساسیت‌های موجود در حوزه رمزارز از جمله محدودیت در تبلیغات و محدودیت استفاده از دامنه‌های مرتبط با رمزارز و مشکلات احراز هویت به دلیل خاکستری بودن فضای قانونگذاری آن است.

او ادامه داد: «به همین دلیل می‌گوییم رگولاتوری هم برای قانونگذار و هم کسب‌وکار و کاربر، مفید است؛ چون در صورت عدم وجود قانون، منافع همه درگیر می‌شود و کسب‌وکار و کاربر نیز آسیب‌پذیر می‌شوند».


فضای رمزارزها جدید و بستری برای کلاهبرداری است


امیرحسین مردانی ضمن بیان این که معضل حساب‌های بانکی اجاره‌ای به سمت حساب‌های رمزارزی اجاره‌ای رفته است، مطرح کرد: «به صورت کلی، تکنولوژی می‌تواند راه‌های جدیدی برای کلاهبرداری ایجاد کند».

مردانی اضافه کرد: «ما در بازار رمزارز ایران به دنبال بهبود تکنولوژی برای رفع این مشکلات هستیم. فضای رمزارزها پیچیده و جدید است و بستری برای کلاهبرداران است؛ در حالی که پلیس هنوز حل این چالش را نمی‌داند».

مردانی در مورد مقایسه امکان کلاهبرداری در فضای رمزارز نسبت به سال‌های گذشته مطرح کرد: «دزدی و فعالیت‌های غیرقانونی در این فضا در چهار سال پیش آسان‌تر بوده است و الان شاهد بهبود شرایط برای جلوگیری از این نوع اقدامات هستیم».

او ادامه داد:«مثلا در بیت‌پین، به طور میانگین در ماه، با یک مورد حساب اجاره‌ای مواجه می‌شویم در حالیکه این عدد در سال‌های گذشته، پانزده مورد در ماه بود؛ آن‌هم در شرایطی که تعداد کاربران کمتری داشتیم».

مدیرعامل بیت‌پین در خصوص راهکار این مجموعه برای چالش حساب‌های اجاره‌ای مطرح کرد: «علت این است که تکنولوژی، جدید است و آگاهی‌بخشی کمی درباره آن وجود دارد».

مردانی اضافه کرد: «در خصوص آگاهی‌بخشی، تیم مبارزه با پولشویی ما با افرادی که حساب خود را اجاره داده‌اند ارتباط می‌گیرند و عواقب این کار و مشکلات حقوقی آن را به این دسته از افراد اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ گرچه بسیاری از افراد با رضایت حساب خود را اجاره می‌دهند». او تاکید کرد که مبالغ جابه‌جا شده در این موارد کم و در حد ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است.


نهادهای موثر، از صحبت و آگاهی‌بخشی در خصوص رمزارزها خودداری می‌کنند


مردانی در ادامه تاکید کرد: «البته بخشی از این آگاهی‌بخشی به حاکمیت وابسته است و همه آن بر دوش کسب‌وکار نیست. در حال حاضر صدا و سیما، رادیو و بانک‌ها از آموزش مستقیم در این حوزه، خودداری می‌کنند در حالی‌که ما بارها خواستار آگاهی‌بخشی این نهادها در خصوص ارزهای دیجیتال و احتمالات کلاهبرداری در بازار رمزارز ایران شده‌ایم».

به گفته امیرحسین مردانی در فضای کنونی کشور، این اعتقاد وجود دارد که ورود به حوزه رمزارزها برای این نهادها به منزله مشروعیت‌بخشی به آن است و به همین خاطر از صحبت درباره آن، خودداری می‌کنند.

مردانی ادامه داد: «ظرفیت آگاهی‌بخشی در تلویزیون بالاست. بانک‌ها و اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند در این مسیر آگاهی‌بخشی کنند، اما نمی‌کنند. مثلا در خصوص کلاهبرداری‌های رمزارزی و حساب‌های اجاره‌ای، فتا پیامکی به مردم ارسال نکرد زیرا اساسا دغدغه آن را ندارد».

به گفته او، بانک‌ها نیز پس از سه سال مقاومت خود را شکستند و به صورت غیرمستقیم به این مساله در پیامک خود، اشاره کردند.


ابعاد بازار رمزارز در ایران مبهم است، اما روزانه بین ۵ الی ۶ همت، رمزارز جابه‌جا می‌شود


ابعاد بازار ارز دیجیتال در ایران دارای ابهام‌های جدی است. نبود آمارهای رسمی و شفاف یکی از خلاهای موجود در فضای رمزارزی ایران است.

امیرحسین مردانی در این خصوص گفت: «برای فهمیدن ابعاد، باید بازار رمزارزی ایران را به چند دسته تقسیم کرد: بازار آنلاین سکوهای تبادل ارز دیجیتال و بازارهای غیرآنلاین مثل بازار تبادل استیبل‌کوین‌ها که خارج از صرافی، مبادلات در آن انجام می‌شود».

به گفته مردانی، آمار دقیقی درباره اندازه بازار رمزارز ایران وجود ندارد زیرا این بازار رگوله نشده است. به بیان او چند متریک ساده برای تخمین حدودی بازار این حوزه وجود دارد: متریک‌های سایت مثل ترافیک و تعداد جستجو و ترند بودن آن برند از مواردی است که مردانی به آن اشاره کرد.

به عقیده مردانی، شاخص‌های آنلاین، پوزیشن برند در بازار را نشان می‌دهد مثل سرچ کوئری، ترافیک، رنکینگ سایت.

به گفته او، دومین مورد برای تخمین ابعاد بازار رمزارز ایران، تعداد تراکنش‌های هر صرافی رمزارز است و بر اساس این عدد، می‌توان حجم مبادله واقعی ارزهای دیجیتال در بازار رمزارز ایران را تخمین زد.

مدیرعامل بیت‌پین ادامه داد: «عددی در خصوص اندازه بازار رمزارز ایران نمی‌توانم مطرح کنم. تخمین شده است که در ایران روزانه بین ۵ الی ۶ همت، رمزارز جابه‌جا می‌شود اما مارکت کپ و سهم بازار مشخص نیست».


لیدر بازار رمزارز ایران نوبیتکس است و بیت‌پین جایگاه دوم را دارد


مدیرعامل بیت‌پین در خصوص ارزیابی جایگاه صرافی‌های رمزارز داخلی در بازار ایران مطرح کرد: «به نظرم در حال حاضر، لیدر بازار رمزارز ایران نوبیتکس است و بیت‌پین آن را دنبال می‌کند».

او ادامه داد: «به نظرم ۴۰ تا ۶۰ درصد بازار به نوبیتکس و ۲۰ تا ۲۵ درصد هم به بیت‌پین اختصاص دارد و بیت‌پین، بازیگر دوم این بازار است».

مردانی در خصوص تغییر جایگاه بیت‌پین، ضمن مقایسه این پلتفرم مبادله با بایننس، ابراز امیدواری کرد که بیت‌پین نیز بتواند همان نقش پررنگ در بازار داخلی را پیدا کند.

مردانی اشاره کرد بایننس در سال ۲۰۱۷ به بازار صرافی‌های رمزارز اضافه شد و در عین نوپا بودن، در عرض دو سال توانست به اولین لیدر این بازار تبدیل شود.

بازار رمزارز ایران

بازار رمزارز ایران بکر است اما ورود بازیگر جدید به آن، پرهزینه است


مردانی معتقد است ساختار بازار ایران هم در دو سال آینده تغییر خواهد کرد و برخی بازیگران به کلی فعالیت خود را متوقف می‌کنند و برخی هم در سهم بازار، دچار تغییرات شوند.

به گفته مدیرعامل بیت‌پین، ممکن است بازیگر جدیدی وارد شود و وضعیت بهتری از فعالان حال حاضرپیدا کند. او تاکید کرد: «اما به دلیل بسته بودن فضا و خاکستری بودن رگولاتوری، ورود بازیگر جدید به این حوزه در ایران، هزینه بسیار بالایی دارد».

او تاکید کرد: «بازار رمزارز ایران، همچنان بازاری بکر است و بازار بالقوه آن، چهار یا پنج برابر بازار فعلی است و معتقدم هنوز ظرفیت‌های آن به خوبی شناسایی نشده است».


نگران حضور صرافی‌های بین‌الملل در بازار رمزارز ایران نیستیم


مدیرعامل بیت‌پین در خصوص احتمال وارد شدن قانونی صرافی‌های رمزارز خارجی به بازار رمزارز ایران و تغییر جایگاه کسب‌وکارهای رمزارزی داخلی گفت: «به هیچ عنوان نگران حضور بازیگران بین‌الملل در ایران نیستیم».

مردانی ادامه داد: «نگران نیستیم زیرا معتقدیم کسب‌وکارهای رمزارزی داخلی به لحاظ دانش بلاکچین و زیرساخت‌های فنی، در مورادی حتی از لیدرهای بازار خارجی بهتر هستند».

مردانی تاکید کرد که صرافی‌های رمزارز ایرانی توانمند بوده و با بهترین کسب‌وکارهای خارجی، قابل رقابت هستند؛ تنها مشکل این است که در دسترسی به زیرساخت‌های بازار جهانی، با محدودیت مواجه هستند.

مدیرعامل بیت‌پین در انتها تاکید کرد: «یکی دیگر از مسائلی که کسب‌وکارهای ما در بازار رمزارز ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، عدم شفافیت در رگولاتوری است. در دنیا، قوانین مشخص‌تر از ایران است. با این حال ورود بازیگران خارجی به بازار ایران، نه تهدید که یک فرصت است».

اتاق آبی، یکی از تولیدات استودیو راهکار است که هر دو شنبه از آپارات، یوتیوب و سایر کانال‌های ارتباطی این مجموعه پخش می‌شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/f8vc
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.