رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

استفاده از دای به جای تتر به نفع صرافی‌هاست

سروش حسین‌زاده، مدیرعامل صرافی رمزارز «نیپوتو» از تهدیدات تتر برای کاربران ایرانی می‌‌گوید

تتر، استیبل‌کوینی که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکاست، توسط اکثر افرادی که در حوزه رمزارزها فعالیت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالان این حوزه در ایران نیز از این ماجرا جدا نیستند و با اینکه استیبل‌کوین‌های دیگری همچون دای، USDC و غیره نیز وجود دارند، استفاده از تتر برای این افراد در اولویت است. اما مدت‌هاست که در مورد استفاده از تتر به کاربران ایرانی هشدار داده می‌شود؛ چراکه ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و مدتی است که بنیاد تتر هم اعلام کرده از قوانین تحریمی آمریکا پیروی می‌کند.

از این رو، استفاده از تتر برای کاربران ایرانی یک تهدید بالقوه به شمار می‌رود و هر لحظه امکان دارد بنیاد این استیبل‌کوین، دارایی تتر کاربران ایرانی و کشورهایی که در لیست سیاه قرار دارند را فریز کند. از این رو، بسیاری از فعالان این حوزه به کاربران ایرانی هشدار می‌دهند که از تتر استفاده نکنند و سایر استیبل‌کوین‌ها را جایگزین آن کنند.

در مورد تهدیدات استفاده از تتر توسط کاربران ایرانی مصاحبه‌ای با سروش حسین‌زاده، مدیرعامل صرافی نیپوتو انجام شده که در ادامه آن را می‌خوانید.


امکان فریز شدن دارایی تتر کاربران ایرانی


سروش حسین‌زاده در مورد تهدید فریز شدن دارایی تتر کاربران ایرانی عنوان می‌کند: «با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امکان فریز شدن دارایی تتر کاربران ایرانی وجود دارد و به همین دلیل، کاربران عادی باید حتماً از کیف پول‌های شخصی خود استفاده کنند و مستقیم بین صرافی‌های ایرانی و خارجی جابه‌جایی رمزارز نداشته باشند.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «صرافی‌ها و کسب‌وکارهایی که در بستر بلاکچین خدمات ارائه می‌دهند، باید تا حد امکان از تجمیع جلوگیری کنند، زیرا یکی از راه‌های شناسایی کیف پول‌های ایرانی این است که صرافی‌ها تجمیع می‌کنند و از کیف‌ پول‌های گرم خود، برداشت‌ها را مدیریت می‌کنند.»

به نظر حسین‌زاده، صرافی‌ها باید به سمت پردازش همتا به همتای تراکنش‌ها حرکت کنند؛ به این معنی که اگر 100 کاربر دارند که واریز انجام می‌دهند، برداشت‌ها هم از همان کیف پول واریزی‌ها انجام شود و از تجمیع دارایی‌ها در یک کیف پول خودداری شود. او بر این باور است که کاربران عادی هم باید کیف پول‌های خود را به صورت دوره‌ای تعویض کنند و بین دو صرافی به صورت مستقیم انتقال ندهند.


جایگزین‌های تتر برای کاربران ایرانی


مدیرعامل نیپوتو با اشاره به اینکه تتر یک استیبل‌کوین متمرکز است، بیان می‌کند: «در لیست استیبل‌کوین‌ها، توکن بعدی که از نظر ارزش بازار بعد از تتر قرار دارد، USDC است که آن هم متمرکز است. بعد از این دو مورد، دای قرار دارد که در بسیاری از صرافی‌ها هم موجود است. دای غیرمتمرکز است و مشکل تحریم و فریز شدن دارایی‌ها را نخواهد داشت. اما اگر مثل تتر استفاده شود، امکان فلگ شدن و مشخص شدن اینکه آدرسی برای ایرانی‌هاست، وجود دارد. اما با این حال، امکان فریز شدن برای آن نیست.»


چالش‌های استفاده از دای


حسین‌زاده درباره چالش‌های استفاده از دای به جای تتر توضیح می‌دهد: «یکی از چالش‌های استفاده از دای این است که کل کامیونیتی ایران باید به سمت آن حرکت کنند. همچنین، شرکت‌های ایرانی و صرافی‌ها که با یکسری افراد تبادل دارند نیز باید به سمت دای حرکت کنند، اما اغلب با تتر کار می‌کنند و بعید می‌دانم به راحتی از آن دست بکشند. اگر از دای استفاده کنند، احتمالاً از کاربران کارمزد بیشتری دریافت کنند که روی هزینه تمام‌شده تأثیر دارد. با این حال، با اینکه تغییر استفاده از تتر به سمت دای کار راحتی نیست، باید تا حد امکان پیشگیری کرد و در استفاده از تتر مراقب بود.»


تمایل صرافی‌ها به استفاده از دای به جای تتر


مدیرعامل نیپوتو در این‌باره اظهار می‌کند: «در واقع، صرافی‌ها برای استفاده از دای به جای تتر بیشتر مشتاق هستند؛ زیرا دارایی زیادی از مردم به صورت تتر در صرافی‌ها قرار دارد و نگهداری این دارایی‌ها چالش‌برانگیز است و این موضوع برای صرافی‌ها یک دغدغه به شمار می‌رود. اگر مردم به جای استفاده از تتر، از دای استفاده کنند، برای صرافی‌ها هم بهتر خواهد بود. اما به دلیل عواملی که ذکر شد، احتمال عملیاتی شدن این کار ضعیف است.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/bz2u
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.