رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل جیبی‌مو مطرح کرد / علاقه‌مندیم با صرافی‌های رمزارزی همکاری کنیم

مهدی مرادیان، مدیرعامل «جیبی‌مو» در بخش استودیو راه‌کار رویداد ۹ ژانویه، در گفت‌وگو با میثم سلیمانی، سردبیر رسانه‌های راه‌کار درباره فعالیت‌های جیبی‌مو صحبت کرد. او در این گفت‌وگو به سرویس‌هایی که این مجموعه در حوزه بازار سرمایه ارائه داده پرداخت و همچنین از تمایل جیبی‌مو برای همکاری با صرافی‌های رمزارزی و خدماتی که می‌تواند در این حوزه ارائه دهد،‌ صحبت کرد. 

مهدی مرادیان با اشاره به اینکه جیبی‌مو جزو اولین پرداخت‌یارهایی بود که توانست مجوز بگیرد، عنوان کرد: «جیبی‌مو به واسطه کار کردن با شرکت سوشیان در گروه مالی فارابی، یکسری خدمات پرداخت الکترونیک را در این گروه ایجاد کرد. این مجموعه در یک سال گذشته به‌واسطه خدماتی که به این گروه مالی داد، تجربه مناسبی پیدا کرد و به بلوغ رسید. شاید بتوان گفت اکنون یکی از بالغ‌ترین سیستم‌ها را در حوزه به‌کارگیری Open API Banking ایجاد کرده که از این طریق هم از روش‌های پذیرش، liquidity management، تسویه یا payout وجوه توانسته سرویس‌های خوبی پیدا کند.»

او با بیان اینکه سرویس پی‌فست فارابی را جیبی‌مو پیاده‌سازی کرده است، افزود: «شاید جیبی‌مو خیلی در حوزه پرداخت و درگاه کار نکرده باشد و عملاً روی حوزه بانکداری باز متمرکز بوده است.»


راهکار برای چرخه تسویه کارگزاری‌های بورس


مرادیان درباره مشکلاتی که کارگزاری‌های بورسی در بحث چرخه تسویه دارند و راهکار جیبی‌مو عنوان کرد: «ما در حال حاضر این چرخه تسویه گروهی را با سرویس‌های ویژه‌ای روی ۱۲ بانک انجام می‌دهیم. تیم جیبی‌مو پروسه‌ای را روی لیست پرداخت‌های گروهی پیاده‌سازی کرده که استعلام شبا را با استفاده از تکست‌ماینینگ انجام می‌دهد و ۳۱ یا ۳۲ پارامتر را کنترل می‌کند و یک لیست تطبیق به کسانی می‌دهد که دستور پرداخت را صادر می‌کنند.»

 

او تأکید کرد: «من نظیر این سرویس را در بازار ندیده‌ام. اما به‌واسطه نیاز مالی که در گروه مالی فارابی وجود داشته، این سرویس پیاده‌سازی شده و با کمترین خطا در حال کار کردن است.»

سلیمانی با اشاره به اینکه بسیاری از پرداخت‌یارها کار پرداخت آنی را برای صرافی‌ها انجام می‌دهند، ولی در بازار مالی به‌خصوص بازار سرمایه این اتفاق نیفتاده و چرخه‌های دو یا سه‌روزه نقدشوندگی در بازار سرمایه، این مسئله را زیر سؤال برده است، این پرسش را مطرح کرد که آیا در حال حاضر می‌توان گفت جیبی‌مو این مسئله را برای فارابی حل کرده است؟

مرادیان ضمن پاسخ مثبت دادن به این سؤال عنوان کرد: «طبق توافقی که فارابی با سهام‌داران داشت در حال حاضر تقریباً مالکیت تمام گروه جیبی‌مو متعلق به فارابی است. یکی از برنامه‌ها این است که محصولات و سرویس‌ها را در قالب یک محصول جدید برای CFM از طریق هوشمندسازی ایجاد می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «از قضا شباهت و تطابق صرافی‌ها و کارگزاری‌ها به هم خیلی در این حوزه نزدیک است. مارکت اصلی SMART CFM بازار سرمایه است. البته رگولاتور بازار سرمایه هم در این ابزارها ورود می‌کند و شرایط را برای نوآوری سخت می‌کند. اما قطعاً در آینده نزدیک محصولی خواهیم داشت که می‌تواند در بازار سرمایه نیاز بسیاری از فعالان این حوزه را برطرف می‌کند.»


بازار کریپتو و پرداخت‌یارها


مدیرعامل جیبی‌مو در خصوص اینکه چقدر در این مجموعه تمایل دارند که وارد فضاهای جدیدی مثل سرمایه‌گذاری در بحث رمزارزها شوند، مطرح کرد: «ما به همکاری با صرافی‌های رمزارزی کاملاً علاقه‌مندیم. اما باید به یک نکته توجه کنیم؛ علاوه بر اینکه پرداخت‌یار یک موجودیت دارای مجوز بوده، اما شرایط رقابت با پی‌اس‌پی‌ها را نداشته است. یکی از بازارهایی که پرداخت‌یارها توانسته‌اند در آن سرویس‌های ویژه خود را دنبال کنند و به‌واسطه آن سر پا بمانند، همین بازار کریپتو بوده است.»

او خاطرنشان کرد: «بازار کریپتو و پرداخت‌یارها یک چرخه چسبیده به هم هستند که وجود و حیات و ممات‌شان به هم ربط پیدا می‌کند. بازار سرمایه بسیار جذاب است و گردش پولی در آن بسیار بالاست. اما تصمیم‌گیری در بازار سرمایه سخت‌تر است.»

مرادیان درباره اینکه با توجه به حجم مالی بازار سرمایه، بازار کریپتو چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد، گفت:‌ «اینکه چقدر از این حجم مالی را بتوان مدیریت کرد، اهمیت دارد. درست است که حجم مالی بازار سرمایه خیلی جذاب است اما زمانی که برای توافق با پنج کارگزاری نیاز است، به‌ اندازه زمان به توافق رسیدن برای ۲۰ صرافی است.»


از بازار سرمایه به سوی بازارهای دیگر


مهدی مرادیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد‌: «SMART CFM بیزینس‌لاینی است که با درصد تطابق بالا نیاز بازار سرمایه را پوشش می‌دهد. ما در این محصول از روش‌های متنوع دریافت پول مطابق با قوانین سازمان بورس استفاده می‌کنیم.»

او ضمن اشاره به این موضوع که جیبی‌مو برای گروه مالی فارابی، گردش و تسویه وجوه به‌علاوه یکسری سرویس دیگر ایجاد کرده است، افزود:‌ «قدم اول این سرویس‌ها یک CFM هوشمند خواهد بود. در گام بعدی به سمت embedded finance خواهد رفت. ما در چرخه گروه مالی فارابی یک کارت بانکی به اسم «نکسو» داریم. همچنین صندوق‌ها و سبدهای متنوعی خواهیم داشت و قصد داریم embedded invest را هم اضافه کنیم. یعنی عملاً بعد از اضافه کردن embedded invest شاید بازار نهایی این قضیه از بازار سرمایه به سمت بازارهای دیگری هم حرکت کند.»


حداکثر تراکنش و حداقل مغایرت


مرادیان درباره اینکه جیبی‌مو چه مزیتی را می‌تواند به صرافی‌ها ارائه دهد که از سرویس‌هایی که تاکنون دریافت کرده‌اند، متفاوت باشد، توضیح داد: «برای صرافی‌ها به دلیل ماهیت کارشان، هات‌مانی خیلی مهم است. ما به‌واسطه تنوع بانک‌هایمان، گردش مالی‌شان را تسریع می‌کنیم. یعنی برای آنها مدیریت نقدینگی انجام می‌دهیم که درگیر سیکل‌های بانکی نشوند.»

او در پایان گفت: «صرافی‌ها می‌توانند در یک بانک پول را از مشتری خود بگیرند و در کوتاه‌ترین بازه در یک بانک دیگر آن را تسویه کنند. این یکی از سرویس‌های ویژه ماست که فکر می‌کنم برای بازار رمزارزها جذابیت دارد. به‌علاوه ما API را نیز در اختیار پلتفرم‌های صرافی‌ها قرار می‌دهیم و آنها می‌توانند این API را به سرویس خودشان متصل کنند. این یکپارچگی هم شاید جذابیت و مزیت دیگر ما باشد. یک شرکت نوآوری برای اینکه بتواند با حداکثر تراکنش و حداقل مغایرت کار خود را انجام دهد می‌تواند از سرویس ما استفاده کند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/6m92
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.