رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

دلایل تقویت بیت‌کوین در سال جدید / بیت‌کوین این بار قبل از هاوینگ اوج می‌گیرد

صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت‌کوین از روز جمعه، نهم فوریه، تقریباً یک ماه پس از راه‌اندازی بیش از 192,000 بیت‌کوین (حدود 9 میلیارد دلار) به عنوان دارایی، در اختیار دارند. این امر نشان‌دهنده علاقه قابل توجه سرمایه‌گذاران به ETF‌های اسپات بیت‌کوین و پذیرش قابل توجه آن در بخش مالی سنتی است. به نظر می‌رسد ETF بیت‌کوین باعث شده است که این ارز دیجیتال در روزهای نزدیک به هاوینگ خود، قوی عمل کرده و از کانال 48 هزار دلار عبور کند. هاوینگ، بخشی از کد شبکه بیت‌کوین برای کاهش فشار تورمی بر روی این رمزارز است و پاداش استخراج یک بلاک بیت‌کوین را به نصف کاهش می‌دهد. این موضوع به دست آوردن یا استخراج بیت‌کوین جدید را بسیار سخت‌تر می‌کند و از نظر تاریخی، باعث افزایش‌ قیمت شده است.

با توجه به این اتفاقات، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل کاهش فروش بعد از هاوینگ و افزایش علاقه عموم مردم به رمزارزها بعد از تأیید صندوق قابل معامله، قیمت بیت‌کوین تقویت شود و به ثبات برسد. در ادامه به تشریح این موضوع پرداخته شده است.


هاوینگ بیت‌کوین قوی‌تر از همیشه


شرکت مدیریت دارایی‌های رمزنگاری Grayscale در یک یادداشت تحقیقاتی هفته گذشته، بیان کرد که اصول فنی و کاربردهای بیت‌کوین در سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و احتمالاً این دارایی را قبل از رویداد هاوینگ آن که به‌طور تاریخی صعودی بوده، نسبت به سال‌های گذشته “قوی‌تر” کرده است.

مایکل ژائو، محقق این شرکت، گفت: «با وجود چالش‌های درآمد ماینرها در کوتاه‌مدت، فعالیت‌های پایه‌ای زنجیره‌ای و به‌روزرسانی‌های مثبت ساختار بازار، این هاوینگ را از لحاظ بنیادی متفاوت می‌کند. در حالی که بیت‌کوین برای مدت طولانی به عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شد اما تحولات اخیر نشان می‌دهد که این رمزارز در حال تبدیل شدن به چیزی مهم‌تر از طلاست.»


دلایل تقویت بیت‌کوین


مایکل ژائو، محقق شرکت Grayscale، در تحقیقات اخیر خود دلایل تقویت بیت‌کوین را موارد زیر بیان کرده است:

  • Ordinals (اوردینالز) و توکن‌های BRC-20: پروتکل اوردینالز، به کاربران امکان ثبت مستقیم NFTها را روی بلاکچین بیت‌کوین می‌دهد. نمودار ارائه شده توسط Grayscale نشان می‌دهد که هزینه‌های تراکنش ناشی از Ordinals و توکن‌های BRC-20در زمان‌هایی که تقاضای شبکه بالا است، بیش از ۲۰٪ از درآمد ماهانه ماینرها را تشکیل می‌دهد و به عنوان یک منبع درآمد جدید برای این ذینفعان مهم شبکه عمل می‌کند. ظهور Ordinals و توکن‌های BRC-20 به عنوان یک محرک برای فعالیت روی زنجیره بیت‌کوین عمل کرده و از طریق افزایش فعالیت زنجیره‌ای، افزایش کارمزد ماینرها، نوآوری و توسعه باعث تقویت بیت‌کوین شده است.
  • صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF): ETF‌های بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران نهادی و خرده‌فروشی امکان می‌دهند تا بدون نیاز به خرید و نگهداری مستقیم بیت‌کوین، دارای بیت‌کوین شوند .همان‌طور که گفته شد، ETF بیت‌کوین باعث علاقه بیشتر مردم به رمزارزها شده است و افزایش تقاضا برای ETF‌های بیت‌کوین می‌تواند تقاضا برای بیت‌کوین را افزایش دهد و به‌نوبه خود، قیمت را افزایش دهد.
  • halving (هاوینگ): گزارش Grayscale علاوه بر اصول بنیادی زنجیره‌ای عموماً مثبت، چشم‌انداز ساختار بازار بیت‌کوین را پس از هاوینگ برای قیمت آن سودمند می‌داند. انتظار می‌رود که پاداش‌های کمتر، فشار خرید نسبتاً کمتری را برای حفظ قیمت‌ها در سطح بالا نیاز داشته باشد که با افزایش تقاضا می‌تواند به قیمت‌های بالاتر منجر شود. ژائو در این باره می‌گوید: «به طور تاریخی، پاداش‌های بلاک، فشار فروش بالقوه‌ای را به بازار وارد می‌کرده‌اند، با این احتمال که تمام بیت‌کوین‌های استخراج‌شده جدید می‌توانند فروخته شوند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. در حال حاضر، 6.25 بیت کوین استخراج شده در هر بلاک معادل تقریباً 14 میلیارد دلار در سال است (با فرض قیمت بیت کوین 43 هزار دلار). او در ادامه بیان می‌کند: «برای حفظ قیمت‌های فعلی، یک فشار خرید متناظر 14 میلیارد دلاری در سال مورد نیاز است. این الزامات پس از نصف شدن به 7 میلیارد دلار در سال کاهش می‌یابد زیرا پاداش‌ها به 3.25 بیت‌کوین در هر بلاک کاهش می‌یابد، که به طور مؤثر فشار فروش را کاهش می‌دهد.»
لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/irsg
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.