رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

بینش‌هایی از صنعت رمزارز که از سال ۲۰۲۳ فرا گرفتیم / بقای رمزارزها حتمی است؟

رویداد ۹ ژانویه که بزرگ‌ترین گردهمایی اکوسیستم بلاکچین، دارایی دیجیتال و رمزارز ایران است روزهای ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه در سه سالن مرکز همایش‌های کتابخانه ملی و با حضور نزدیک به دو هزار نفر از فعالان این صنعت و فناوری برگزار شد. در این رویداد دوروزه که بیش از ۱۰۰ ارائه، کارگاه تخصصی، گفت‌وگوهای استودیویی و بحث‌های تحلیلی داشت درباره مهم‌ترین روندهای این صنعت و همین‌طور چالش‌های اساسی بازار و فناوری‌های مرتبط با آن بحث و گفت‌وگو شد.

رویدادی که در بخش ابتدایی آن تندیس هفت چهره تأثیرگذار این اکوسیستم به ضیا صدر، مدرس فناوری بلاکچین و بیت‌کوین؛ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اجرایی بیت‌مکس؛ امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس؛ رضا باقری اصل، دبیر سابق شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛ نرگس مرادآبادی، تریدر حوزه رمزارز؛ سهیل نیکزاد، فعال حوزه بلاکچین و️ محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس اهدا شد.

در یکی از پنل‌های این رویداد رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار مهم‌ترین درس‌هایی که صنعت رمزارزها می‌تواند از سال ۲۰۲۳ یاد بگیرد را برشمرد. خلاصه‌ای از این ارائه را در ادامه می‌خوانید.


اتریوم همه ماجرا نیست


پایان پادشاهی اتریوم؟ در ابتدای سال ۲۰۲۳ سرمایه‌گذاری‌ها در اتریوم، قطب‌نمای صنعت بود؛ چراکه انتظار می‌رفت هر چیزی که قرار بود در صنعت رمزارز اتفاق بیفتد، روی اتریوم پیاده شود. اما حالا دیفای روی سولانا پیش می‌رود، ان‌اف‌تی روی بیت‌کوین، سلستیا به بستری مناسب برای توسعه بلاکچین تبدیل شده و به نظر می‌رسد همه راه‌ها به اتریوم ختم نمی‌شود!


مردم آنقدرها هم که فکر می‌کنیم به غیرمتمرکزها توجه ندارند


موفقیت پروژه‌هایی چون Tron, BNB, and Blast در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد هنوز راه درازی مانده تا مفهوم پروژه‌های غیرمتمرکز؛ حتی در بین مشتاقان این صنعت فراگیر شود. مردم آنقدرها هم به غیرمتمرکز اهمیت نداده‌اند!


فرهنگ و خرده‌فرهنگ در صنعت رمزارز خیلی مهم است


در این بازار، فرهنگ و کامیونیتی مهم‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در ابتدای سال ۲۰۲۳ بسیاری فکر می‌کردند برای توسعه پروژه‌هایی مانند سولانا دیگر کسی وقت نخواهد گذاشت. اما کامیونیتی کریپتو نشان داده که به‌شدت وابسته به خرده‌فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ‌هایی که در خرده‌کامیونیتی‌ها راهگشای اتفاق‌های زیادی است، به دور از پیش‌بینی‌های معمول.


صنعت رمزارز فعلاً در فاز زیرساخت است


موضوعات کلیدی مانند لایه دوم، دسترسی به داده، مودولار یا مونولتیک بلاکچین‌ها و… هنوز محل بحث زیادی هستند. به نظر می‌رسد کریپتو در مرحله رقابت‌هایی چون بتامکس-وی‌اچ‌اس صنعت ویدئوست!


میم‌کوین‌ها، NFTها و ایردراپ احتمالاً همیشه خواهند بود


استقبال عجیب کاربران از BONK نشان داد که دوج‌کوین یک استثنا نبوده است. میم‌کوین‌ها پدیده‌ای تکرارپذیر خواهند بود و احتمالاً همیشه هم زنده خواهند ماند! متأسفانه شاید. ایردراپ ۱۶۵ میلیون دلاری گاورننس توکن جیتو نشان داد ایردراپ یک موج مخصوص سال ۲۰۲۰ نبوده است. ایردراپ حالا به شکل تازه‌ای از خلق سرمایه تبدیل شده است! ان‌اف‌تی نه‌تنها نمرده، بلکه همین الان اگر بخواهید یکی از ان‌اف‌تی‌های پنگوئن‌های فرز را داشته باشید باید ۲۲ هزار دلار دست به جیب شوید!


بایننس خیلی هم مهم نیست!


بایننس آنقدرها هم که خیلی‌ها می‌گفتند مهم نبود! در ابتدای ۲۰۲۳ کسی فکرش را می‌کرد بایننس گوشه رینگ رگولاتورها باشد و مهم‌ترین چهره‌اش برکنار شود و بازار دچار فاجعه نشود؟ بله، مثل اینکه درباره بایننس و نقشش در آینده کریپتو زیادی اغراق شده بود.


دولت آمریکا احتمالاً برنامه‌ای برای نابودی رمزارزها ندارد


ماجرای بایننس نشان داد که دولت آمریکا حداقل فعلاً بیشتر نگاه درآمدزا به صنعت کریپتو دارد تا اینکه بخواهد همه آن را به زیر بکشد. سیاست مدارا در عین بی‌رحمی! و حالا ETF بیت‌کوین! بمب خبری سال ۲۰۲۳ که البته خیلی‌ها امیدوارند در سال ۲۰۲۴ بترکد؛ بمبی که احتمالاً بقای ابدی بیت‌کوین را تضمین خواهد کرد.


فناوری بلاکچین هنوز برای افراد زیادی غیر قابل درک است


شاید این برای یک فناوری یک نقطه‌ضعف بزرگ باشد. شاید هم یک جذابیت یا یک فرصت… اینکه هنوز و در سال ۲۰۲۳ هم خیلی‌ها بلاکچین را درک نکردند؛ چه برسد به زیرونالج و رولاپ‌ها و استخرها و…


فعلاً استیبل‌کوین‌ها تنها کاربرد واقعی و ملموس رمزارزها هستند


اگر همین حالا استیبل‌کوین‌ها را حذف کنیم از رمزارز چه می‌ماند؟ یک مشت رمزارز برای مبادله با دیگر رمزارزها؟! اما هوش مصنوعی می‌تواند به یکی از کاربردهای بلاکچین و رمزارز تبدیل شود. خیزش هوش مصنوعی و کمبود شدید GPU شاید یکی از دلایلی باشد که خوش‌بین شویم توکن‌ اکونومی راهکاری برای مسائل آینده داشته باشد.


حدس و گمان هنوز در این بازار خریدار دارد


۲۰۲۳ نشان داد که چقدر حافظه ملت ضعیف است؛ به‌خصوص در بازارهای مالی! چه پروژه‌ها و توکن‌های به‌دردنخوری که بر پایه حدس و گمان‌های آبکی معامله نشد…


و در نهایت رمزارزها برای همیشه باقی می‌مانند!


پس از جان سالم به در بردن از سال فاجعه‌بار ۲۰۲۲، بعد از کمرنگ شدن برخی از بزرگ‌ترین تهدیدهای موجود… و حالا با نزدیک‌تر شدن به احتمال پذیرش سازمانی بیت‌کوین… به نظر می‌رسد صنعت دارایی دیجیتال و رمزارز خواهد ماند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/plj7
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.