رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها در ایران چگونه است؟

در حال حاضر بیش‌ از ۱۰ هزار پروژه بلاکچینی و کوین‌ها، میم‌کوین‌ها و توکن‌های بسیاری در جهان وجود دارد و به دلیل گسترش این فناوری، روزانه به شمار این پروژه‌ها نیز افزوده می‌شود. از طرفی بازار ارزهای دیجیتال، بازاری پرنوسان و ریسکی است و هر اقدام حساب‌نشده‌ای می‌تواند به ازدست‌رفتن سرمایه‌های کلان و بی‌اعتمادی به این فناوری نوظهور بینجامد.

از طرفی با گسترش کامیونیتی‌های مرتبط با حوزه ارز دیجیتال، چرخش اطلاعات بسیار سریع‌تر از قبل انجام می‌شود و افراد مختلف در سراسر جهان به‌سرعت از فناوری‌‌ها و نوآوری جدید آگاه می‌شوند و تقاضا برای خرید و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های جدید به‌شدت زیاد است. در کنار این موارد با توجه به رشد فناوری، ساخت و انتشار یک ارز دیجیتال جدید بسیار ساده‌تر از قبل شده و این قضیه احتمال ایجاد پروژه‌هایی که صرفاً به قصد کلاهبرداری ساخته شده‌اند را بالا می‌برد و صرافی‌ها را ملزم به بررسی بیشتر پروژه‌ها می‌کند.

بنابراین با توجه به تعدد پر‌وژه‌‌ها، اولویت‌بندی و انتخاب از بین آنها به جهت فعال کردن معاملات، یکی از چالش‌های مهم تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا به شمار می‌رود.

اغراق نیست اگر بگوییم بررسی قابل اعتماد بودن یک پروژه رمزارزی، کوین یا یک توکن جدید، مهم‌ترین بخش از برنامه‌ انتخاب و لیست‌کردن رمزارزها در صرافی‌هاست؛ چراکه این کسب‌وکارها به طور مستقیم با دارایی‌های مالی کاربران و بازاری پرنوسان روبه‌رو هستند.

اگرچه در بسیاری از موارد کلی، معیارهای عرضه ارزها در صرافی‌های رمزارز مشترک است، هر یک از این کسب‌وکارها استراتژی‌ها و استانداردهای خاص خود را دارند تا علاوه بر اطمینان‌بخشی به کاربران و تلاش برای حفظ سرمایه‌شان، بتوانند نیازهای آنان را پوشش دهند. در همین راستا از مدیران ۱۰ صرافی ارز دیجیتال مطرح ایرانی، ملاک‌هایشان برای عرضه کوین‌ها، توکن‌ها و میم‌کوین‌ها، همچنین تأثیر ترندهای بازار و برنامه زمانی‌شان برای لیست‌کردن ارزها را پرسیدیم.


تصدیق صددرصدی همه پروژه‌های رمزارزی ممکن نیست


تعداد کاربران آبان‌تتر

فرهاد فلاح – مدیرعامل آبان‌تتر

ما در آبان‌تتر برای لیست‌کردن توکن‌ها و کوین‌ها در قدم اول به حجم معاملات و عمق بازار آن رمزارز در جهان توجه می‌کنیم. در ادامه برای لیست‌کردن رمزارز جدید، شبکه‌های واریز و برداشت بررسی می‌شود. همچنین بررسی وایت‌پیپر یا سپیدنامه ارزهای دیجیتال برای ما در اولویت قرار دارد. همچنین تیم ما در صرافی ارز دیجیتال آبان‌تتر برای عرضه رمزارزهای جدید، لیست‌شدن آن کوین یا توکن را در صرافی‌های جهان بررسی می‌کند؛ چنانچه رمزارز در حداقل دو صرافی ارز دیجیتال بزرگ و معتبر جهان لیست شده باشد، واجد شرایط عرضه در پلتفرم تبادل ما نیز خواهد بود.

تیم صرافی آبان‌تتر عمدتاً بدون بررسی وایت‌پیپر و لیست‌شدن در حداقل دو صرافی بزرگ و مطرح جهانی، کوین یا توکنی را لیست نمی‌کند؛ با این حال به صورت قطع ما در این مجموعه توانایی تصدیق صددرصدی همه پروژه‌های رمزارزی را نداریم؛ چراکه به طور کلی این صنعت، حوزه‌ای پرریسک است.

با این حال باید توجه داشت که ترندهای بازار و تمایل کاربران نیز در انتخاب و عرضه کوین‌ها و توکن‌ها در این پلتفرم تبادل رمزارز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. ما همچنین در خصوص لیست‌کردن میم‌کوین‌ها، استراتژی، معیار و استانداردهای مشابهی داریم.

به طور کلی ما در آبان‌تتر در هر فصل، برنامه منظمی برای لیست‌کردن کوین‌ها و توکن‌ها در نظر گرفته‌ایم. همچنین در نظر داریم تا پایان فصل تابستان سال جاری، در هر هفته به صورت منظم سه کوین را برای خریدوفروش روی پلتفرم خود لیست کرده و در اختیار کاربران قرار دهیم.

یکی از اهداف صرافی ارز دیجیتال آبان‌تتر این است که همواره بتواند امکان خریدوفروش آن دسته از ارزهای دیجیتالی را که کاربران به آن نیاز دارند، در کوتاه‌ترین زمان فراهم کند.


تنها میم‌کوین‌هایی را لیست می‌کنیم که دارای بهترین شرایط هستند


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

صالح خواجه‌دلویی- مدیرعامل هیتوبیت

استانداردهای هیتوبیت در لیست‌کردن پروژه‌های مختلف، شامل پارامترهای بسیاری همچون برخورداری پروژه از نقشه راه شفاف، تیم مدیریتی و فنی معتبر، جذب سرمایه‌های سازمانی و… است. همچنین ما در هیتوبیت، ساختار امنیتی و فنی هر کوین و توکن را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که پروژه مورد نظر از امنیت بالایی برخوردار است.

ما در هیتوبیت تنها میم‌کوین‌هایی را لیست می‌کنیم که دارای بهترین شرایط هستند. برخورداری از کامیونیتی وفادار، توکنومیکس مناسب، پتانسیل توسعه در آینده و لیست‌شدن توسط صرافی‌های بین‎المللی مطرح از مهم‌ترین فاکتورهای تیم ما برای عرضه میم‌کوین‌ها در پلتفرم هیتوبیت است.

گاهی به‌واسطه شرایط مختلف بازار همچون ایردراپ پروژه‌های ارزشمند یا عرضه یک کوین یا توکن معتبر از طریق وایت‌لیست، لازم است ترندها را مد نظر قرار دهیم و این موارد را با توجه به تقاضای جهانی و اعتبار بالای آن پروژه‌ها لیست کنیم.

لیست‌شدن یک پروژه جدید در هیتوبیت تنها به‌واسطه تأیید گرفتن از چک‌لیست تحلیلگران باتجربه و هسته هوشمند هیتوبیت میسر می‌شود. فاکتورهای بسیاری در چک‌لیست هیتوبیت وجود دارد و فیلترهای سختگیرانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا همواره بهترین رمزارزها را در اختیار کاربران‌مان قرار دهیم. علاوه بر بررسی دقیق بیزینس‌مدل، سرمایه‌گذاران سازمانی و تیم مدیریتی، اسناد مربوط به حسابرسی و همچنین اطلاعات قرارداد هوشمند هر پروژه را از جهت نبود توابع مخرب و مشکوک به‌طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

افزون بر وجود تقویم منظم عرضه کوین و توکن‌های جدید، درخواست‌های کاربران محترم هیتوبیت هم از اهمیت ویژه‌ای در برنامه زمانی ما برای لیست‌کردن رمزارزهای جدید برخوردار است. رمزارزهای درخواستی کاربران به‌دقت مورد بررسی تیم ما قرار می‌گیرد و در صورت عبور از فیلتر هسته هوشمند و متخصصان هیتوبیت، در برنامه عرضه جای می‌گیرد.


هر ارز دیجیتال برای لیست‌شدن باید در میان ۵۰۰ رمزارز اول بازار باشد


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

مسعود ملک‌محمدی – مدیرعامل تبدیل

معیارهای ما در صرافی ارز دیجیتال تبدیل برای عرضه کوین‌ها و توکن‌های جدید شامل چهار مورد اساسی است. در اولین مرحله، ما مارکت‌کپ رمزارز مورد نظر را بررسی می‌کنیم. هر ارز دیجیتال برای لیست‌شدن در پلتفرم ما باید مارکت‌کپ بالایی داشته و در میان ۵۰۰ رمزارز اول بازار باشد. همچنین برای ما مهم است که این ارز دیجیتال در صرافی‌های رمزارزی معتبر در سطح جهانی عرضه شده باشد.

همچنین تیم تبدیل، حجم معاملات ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند. ما رمزارزی را لیست می‌کنیم که حجم معامله آن بالاتر از عددی مشخص بوده و در میان پرمعامله‌ترین رمزارزهای بازار باشد. مورد تأثیرگذار دیگر در لیست‌کردن رمزارزها، درخواست کاربر است.

با این حال ممکن است کوین یا توکنی تمام این مشخصات را داشته باشد، اما شایعاتی حول اسکم بودن پروژه یا معتبر نبودن آن وجود داشته باشد. در این صورت این ارز در صرافی تبدیل لیست نخواهد شد. ما در تبدیل برای لیست‌کردن میم‌کوین‌ها نیز همین شرایط را در نظر می‌گیریم.

مواردی که برای عرضه ارزهای جدید در نظر می‌‌گیریم، به نوعی معیارهایی هستند که نشان‌دهنده اعتماد معامله‌گران به آن ارز هستند. این موضوع در تصمیم‌گیری ما تأثیرگذار است. در صورتی که آن ارز ناشناخته باشد یا زمان کمی از راه‌اندازی آن گذشته باشد، تیم بلاکچین تبدیل با مطالعه وایت‌پیپر آن ارز، ارزیابی خود را در مورد پروژه انجام می‌دهد.

در خصوص تأثیر روندهای بازار بر برنامه‌های ما برای عرضه رمزارزهای جدید باید اشاره کنم که برنامه‌ها دو دسته هستند؛ برنامه‌‌هایی که در مسیر ایجاد یک صرافی باکیفیت و واجد قابلیت‌های جهانی داریم، تحت تأثیر روند‌ها نیستند و رودمپ مشخصی دارند که طبق آ‌نها پیش می‌رویم. برنامه‌های دیگری هم وجود دارند که عموماً تابع روند‌ها هستند. اولویت ما دسته اول برنامه‌هاست. در صورت کاربردی بودن و پرطرفدار بودن روند‌های جدید، با بررسی آ‌نها تصمیم می‌گیریم که آیا روی آ‌نها تمرکز کنیم یا خیر.

برنامه زمانی صرافی تبدیل برای لیست‌شدن برخی از ارزها، برحسب درخواست کاربر‌ها مشخص می‌شود و از طرفی ممکن است ارزهای داغی هم ظهور‌ کنند که در این صورت به برنامه ما برای لیست‌کردن ارزها اضافه می‌شوند.


نیازسنجی کاربران ایرانی برای لیست‌کردن رمزارز جدید اهمیت دارد


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

سالار تحویلدار – مدیر توسعه کسب‌وکار تترلند

اولین معیار ما در تترلند برای لیست‌کردن کوین و توکن جدید، اعتبار آن پروژه است. تیم ما برای این منظور، داشتن نقشه راه و وایت‌پیپر مشخص را بررسی می‌کند. همچنین برای ما مهم است که این کوین یا توکن جدید در اکسچنج‌های معتبر لیست شده باشد، تیم منسجم و شناخته‌شده‌ای داشته باشد و به طور کلی، پروژه‌ای شفاف و قابل تعریف باشد.

در قدم بعدی، نیازسنجی برای لیست‌کردن رمزارز جدید اهمیت پیدا می‌کند. ما معیارهای نیازسنجی را در دو فاز تعریف کرده‌ایم؛ در فاز الف، نیاز تمامی کاربران ایرانی فعال در حوزه رمزارزها بررسی می‌شود و در فاز ب، نیاز کاربران تترلند مورد بررسی قرار گرفته و رمزارزهای جدید بر این اساس به پلتفرم تبادل ما اضافه می‌شود.

میم‌کوین‌ها در کنار دیگر کوین‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف، دارای طرفداران خاص خود هستند. میم‌کوین‌ها در کنار جذابیت به دلیل عدم کاربرد فنی می‌توانند ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند. به دلیل همین ریسک بالا، میم‌کوین‌ها باید واجد شرایط خاصی باشند تا در تترلند قابل عرضه شوند.

به هر ترتیب تترلند بسته به نیاز کاربران، میم‌کوین‌های مطرح و شناخته‌شده را به مبدل رمزارزی خود اضافه می‌کند و از میم‌کوین‌های ناشناخته یا میم‌کوین‌‌هایی که به هر ترتیب مواردی نظیر مشکلات قرارداد هوشمند و عدم شفافیت را دارند، اجتناب می‌کند.

یکی از معیار‌ها و روند‌های اضافه شدن کوین‌ها در بخش مبدل تترلند، نیازسنجی کاربران است. بر این اساس ترند‌ها در بازار رمزارزی نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر نیازهای کاربران رمزارزی است که مورد توجه تیم ما نیز قرار می‌گیرد.

جهت بررسی مورد اعتماد بودن پروژه‌های رمزارزی جدید، مواردی نظیر اهداف وایت‌پیپر و رودمپ مشخص، فاندرها و اکسچنج‌های پشتیبان برای تیم تترلند اهمیت دارد. همچنین در این فرایند، اسمارت‌کانترکت‌ها و شبکه‌های پروژه‌های رمزارزی از مواردی هستند که در خصوص اعتبارسنجی هر پروژه توسط کارشناسان تترلند بررسی می‌شوند.

تترلند به‌ صورت روزانه و دائمی بخشی را به صورت تخصصی به بررسی پروژه‌های مطرح رمزارزها اختصاص داده است تا بتواند با تغییرات و روند‌های بازار همراه باشد. در حال حاضر مبدل تترلند در کنار پروژه‌های بزرگ و شناخته‌شده از جدیدترین پروژه‌ها نیز پشتیبانی می‌کند؛ برای مثال توکن مرتبط با پروژه worldcoin که از جدیدترین ترند‌ها و پروژه‌های دنیای رمزارز است همزمان با عرضه شدن در پلتفرم‌های مطرح رمزارزی بین‌المللی، در مبدل تترلند نیز لیست شد.

به‌تازگی تترلند در بخش پشتیبانی این مجموعه، بخشی را به پشتیبانی از حوزه رمزارز اختصاص داده تا کاربران از این طریق بتوانند سؤالات و ابهامات خود را در خصوص توکن‌ها، کوین‌ها و پروژه‌های رمزارزی با کارشناسان ما در میان بگذارند. امیدواریم به این طریق بتوانیم کاربران‌مان را با ریسک‌ها و نکات مهم در خصوص سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی آشنا کنیم.


یکی از شاخص‌های سلامت پروژه بلاکچینی، جهان‌شمول بودن و پذیرش آن توسط افراد در دنیاست


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

رضا محمدپور – مدیر محصول بیت‌پین

ارائه خدماتی که باعث شود کاربر ایرانی بدون نیاز به هر سرویس دیگری بتواند تمام نیازهای خود را در یک محیط امن و به‌روز داخلی برطرف کند، همواره یک اصل مهم برای بیت‌پین بوده است و اضافه کردن سریع ارزهای دیجیتال جدید و ترند به صورت همزمان با صرافی‌های مطرح جهانی دقیقاً یکی از همین خدمات به شمار می‌آید. اساسی‌ترین معیارهای بیت‌پین برای عرضه کوین‌ها و توکن‌های جدید، حجم جهانی آن رمزارز، نیاز کاربران و همچنین وضعیت بنیادی و امنیت پروژه است که در ادامه به هرکدام اشاره می‌کنم.

در خصوص معیار حجم جهانی برای عرضه رمزارزهای جدید باید توجه داشت که فناوری بلاکچین و صنعت ارزهای دیجیتال محدود به مکان نیست. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت یک پروژه بلاکچینی، جهان‌شمول بودن و پذیرش آن توسط افراد مختلف در سراسر دنیاست. از طرفی همبستگی تقاضای کاربران ایرانی با تقاضای جهانی بسیار بالاست؛ از این رو بسیار مهم است که ارزهای دیجیتال کاندیداشده برای اضافه شدن به بیت‌پین در صرافی‌های مختلف جهانی لیست شده و استقبال مردم از آن پروژه در سطح بالایی بوده باشد.

یکی از سنجه‌های استقبال جهانی مردم از یک پروژه، حجم روزانه معامله‌شده آن پروژه روی صرافی‌های معتبر و جهانی است. ما در بیت‌پین تنها ارزهای دیجیتالی را لیست می‌کنیم که در سطح جهانی مورد پذیرش قرار گرفته و در حجم بالایی در حال خریدوفروش باشند. ما برای آنالیز مستمر حجم معاملات پروژه‌های مختلف از ابزار‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم که می‌توان از coinmarketcap و coingecko به‌عنوان مطرح‌ترین آنها نام برد.

نیاز کاربران یکی دیگر از معیارهای ما برای عرضه رمزارزهاست. یکی از اهداف ما در بیت‌پین بی‌نیازی کاربران ایرانی برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی و پذیرش ریسک‌های مختلف آن مانند بلوکه‌شدن سرمایه و بسته‌شدن حساب‌های کاربری آنهاست. ما وظیفه خود می‌دانیم بستری امن، راحت و حرفه‌ای برای کاربران‌مان فراهم کنیم تا آنها بدون دغدغه، از سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مختلف کسب سود کنند.

ما به صورت مستمر از طریق رصد نظرات کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، بررسی گفت‌وگوهای انجام‌شده در چت‌های آنلاین و مکالمات صورت‌گرفته در مرکز تماس بیت‌پین، نظرات و پیشنهادهای نوشته‌شده در آکادمی بیت‌پین و… در حال آنالیز درخواست‌ها و استخراج‌ نیازهای کاربران هستیم تا بتوانیم متناسب با نیاز کاربران پروژه‌های جدید را به بیت‌پین اضافه کنیم. همچنین برای رصد میزان محبوبیت و ترند شدن پروژه‌های جدید در سطح جهان از ابزار‌های مختلفی مثل lunarcrush و cryptologi استفاده می‌کنیم.

وضعیت بنیادی و امنیت پروژه نیز یکی از اصول مهم برای عرضه توکن یا کوین جدید در بیت‌پین است. می‌توان از امنیت و شرایط فاندامنتالی پروژه‌های بلاکچینی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در انتخاب پروژه‌های جدید لیست‌شده در بیت‌پین نام برد.

در بیت‌پین بررسی شرایط امنیتی پروژه‌های جدید در دو سطح انجام می‌شود: در سطح اول با بررسی مجوزهای کسب‌شده توسط پروژه، یک نمای کلی از وضعیت امنیتی کدها و شرایط فاندامنتالی پروژه و اعضای تیم به دست می‌آید. برای این‌کار از ابزارهای مختلفی مثل skynet.certik و cyberscope استفاده می‌کنیم که ابزارهای رصد امنیت اسمارت‌کانترکت‌ها و فاندامنتال پروژه‌های بلاکچینی هستند.

با توجه‌ به فیلترهای مورد نظر ما در سطح اول بررسی امنیتی، تعدادی از پروژه‌ها از لیست‌ پروژه‌های کاندیداشده خط می‌خورند و تنها پروژه‌هایی که قادر به پاس‌کردن فیلترهای امنیتی مورد نظر ما هستند وارد سطح دوم بررسی امنیتی بیت‌پین می‌شوند.

در سطح دوم پروژه‌ها توسط تیم بلاکچین بیت‌پین آنالیز می‌شوند و تیم بلاکچین مستقیماً روی اسمارت‌کانترکت پروژه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا نسبت به امنیت حداکثری پروژه‌‌ها اطمینان حاصل شود. پس از پایان دو سطح بررسی امنیتی، پروژه‌‌هایی که موفق شده‌اند از هر دو سطح بررسی به سلامت عبور کنند مجوز اضافه‌شدن به بیت‌پین را کسب می‌کنند.

برای انتخاب ارزهای دیجیتالی که در بیت‌پین لیست می‌شوند در مرحله اول لیستی از تمامی ارزهای دیجیتال کاندیداشده آماده می‌شود، سپس این لیست با گذر از فیلترهای مختلف پالایش شده و ارزهای دیجیتال منتخب مطابق با جدول زمانی مورد نظرمان به بیت‌پین اضافه می‌شوند.


داشتن کامیونیتی قوی برای لیست‌کردن میم‌کوین‌ها، ملاک مهمی است


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

مهدی سیلاوی–سرپرست محصول نوبیتکس

نوبیتکس برای لیست کردن کوین‌های جدید در این پلتفرم، ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرد که تا حد امکان بتواند ریسک‌های کاربران را برای فعالیت به این بازار مالی کنترل کند. به این منظور نسبت به پروژه‌هایی که به‌تازگی لانچ شده‌اند حساسیت ویژه‌ای وجود دارد و با احتیاط برخورد می‌شود تا کاربران وارد بازارهایی که هنوز امتحانشان را پس نداده‌اند نشوند.

نوبیتکس با بررسی‌هایی که در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌دهد، پروژه‌ها را رصد می‌کند تا ریسک و ابهامات آنها سنجیده شوند. همچنین لیست شدن کوین و توکن در صرافی‌های بزرگ و مطرح جهانی و همینطور بررسی وضعیت کنونی کوین مورد نظر نسبت به اوج و کف قیمتی آن، از معیارهای نوبیتکس برای اضافه کردن رمزارز به این پلتفرم است.

غیرمتمرکز بودن شبکه کوین یکی دیگر از ملاک‌های نوبیتکس است. برای این منظور، متمرکز، نیمه‌متمرکز و یا غیرمتمرکز بودن شبکه کوین مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا هرچه‌قدر شبکه یک کوین غیر متمرکز باشد، ریسک سوءاستفاده کنترل‌گران شبکه و همچنین هک شدن آن نیز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر غیرمتمرکز بودن هولدرها نیز برای نوبیتکس حائز اهمیت است؛ چراکه اگر کوین دست یک‌سری افراد یا شرکت‌های خاص باشد، این باعث می‌شود آن افراد بتوانند قیمت کوین را دستکاری کنند که این دستکاری معمولا به نفع کاربر نیست. در مجموع هرچقدر کوین از جهت هولدرها غیرمتمرکز و از لحاظ طراحی، بر بلاکچین غیرمتمرکزی طراحی شده باشد، برای لیست شدن در نوبیتکس جذاب‌تر است.

نکته دیگر اینکه یوتیلیتی و ایده‌ای که کوین بر مبنای آن ایجاد شده است در نوبیتکس بررسی می‌شود. یک‌سری کوین‌ها بدون هیچ برنامه‌ای و به‌راحتی خلق و توزیع می‌شوند که این باعث می‌شود قیمتشان ناگهان ریزش کند. توکنومیکس یا اقتصاد توکن، معتبر بودن تیم توسعه‌دهنده رمزارز، نحوه عرضه و پشتوانه آن، کامیونیتی کوین، حجم معامله و مارکت کپ آن از دیگر مواردی است که برای عرضه رمزارز ازسوی نوبیتکس بررسی می‌شود.

این معیارها برای میم‌کوین‌ها با سختگیری بیشتری اعمال می‌شود. البته میم‌کوین‌ها یوتیلیتی جدی ندارند، اما داشتن کامیونیتی قوی برای لیست کردن این دسته از رمزارزها در نوبیتکس، ملاک مهمی است.

هرکدام از این ملاک‌ها ضریب‌های متفاوتی دارند؛ تیم بلاکچین نوبیتکس بین کوین‌ها و نتورک‌های موجود در بازارهای جهانی، فرایند پردازش را طی می‌کند و یک سری ملاک‌ها اندازه‌گیری می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند، بعد کار فنی برای لانچ شدن کوین شروع می‌شود. نوبیتکس ترندها را نادیده نمی‌گیرد، اما بررسی جدی‌ای نسبت به ترندها مدنظر قرار می‌دهد تا ریسک‌ها  را کاهش دهد.  به‌طور کلی نوبیتکس به عنوان بازاری امن، تلاش می‌کند بر اساس همین معیارها و ملاک‌ها در بازار رمزارز حرکت کند.

 با در نظر گرفتن حساسیت ها و اصول به صورت منظم هر هفته یک تا دو کوین جدید در نوبیتکس لیست می‌شوند. همزمان با اضافه کردن کوین و توکن، اگر هر کوین شبکه بلاکچین خود را داشته باشد نوبیتکس شبکه‌ها را هم به پلتفرم خود اضافه می‌کند. علت این کار این است که وجود شبکه اختصاصی هر کوین، امنیت آن را افزایش می‌دهد و ریسک کاهش ارزش را پایین می‌آورد و علاوه بر امکان معامله، امکان واریز و برداشت روی آن شبکه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تامین چنین امنیتی موجب می‌شود که فرایند لیست شدن کوین‌های جدید طولانی‌تر شود، اما با این حال امنیت سرمایه‌گذاری کاربران برای نوبیتکس در اولویت قرار دارد. 


در نظر داشتن بازار و تغییرات و ترندها از ضروری‌ترین اقدامات است


میم‌کوین‌ها

حامد نورزاد – مدیر برند و استراتژی والکس

شفافیت یکی از مهم‌ترین معیارهای ما در والکس برای عرضه رمزارزهای جدید است. برنامه و اهداف تیم توسعه‌‌دهنده‌ یک پروژه باید به طور کامل مشخص باشد و این موضوع نقش مهمی هنگام گزینش یک کوین دارد. معیار مهم دیگر، موضوع امنیت و  اعتماد است و این به دلیل حساسیت والکس نسبت به مخاطبان خود است.

نوآوری و ویژگی‌های تکنولوژیک از دیگر مواردی است که هنگام انتخاب یک کوین در نظر گرفته می‌شود. ما همواره سعی می‌کنیم پروژه‌های جذاب و منحصربه‌فرد را در دسترس مخاطبان خود قرار دهیم. از سوی دیگر روندها، نیاز مخاطبان و تحولات بازار نیز در انتخاب و اضافه کردن رمزارزها مؤثر است. حفظ تعادل بازار و جلب حجم بالای معاملات و علاقه‌مندی مخاطبان از دیگر مواردی است که باعث می‌شود کوین‌ها و توکن‌هایی به بازار والکس اضافه شوند.

بر کسی پوشیده نیست که بازار میم‌کوین‌ها بازار پررونق و گسترده‌ای است و صرافی‌ها نیز با هدف جذب کاربران بیشتر و سودآوری در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این به این معنا نیست که والکس هر میم‌کوینی را با چنین اهدافی به بازار خود اضافه می‌کند. تحلیل و ارزیابی در این زمینه اهمیت بالایی دارد و باید به دقت پروژه‌های ساختارمند را از پروژه‌های کلاهبرداری تشخیص داد.

استراتژی والکس در خصوص میم‌کوین‌ها مبتنی بر چند معیار مهم است. ما توجه به پتانسیل رشد و میزان تقاضای یک کوین، همچنین با تحلیل دقیق بازار حجم معاملات آنها را بررسی کرده و سپس بر اساس تحلیل‌های فنی و فاندامنتال یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب برای عرضه‌ میم‌کوین‌ها مشخص می‌کنیم. با توجه به پرنوسان بودن و ماهیت این دسته از رمزارزها، مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه داشت تا در صورت نیاز راهکارهای مناسب را برای حفظ منافع مخاطبان و امنیت آنها در پیش گرفت.

به علاوه ما همواره سعی داریم با ایجاد فرصت‌های مناسب مثل صفر کردن کارمزد، شرایطی را برای معامله‌گران فراهم کنیم تا بیشترین سود را به دست آورند و با پشتیبانی دقیق، چابک و کارآمد آنها را در طول مسیرشان همراهی کنیم. به طور خلاصه تحلیل، برنامه‌‌ریزی بلندمدت، زیر نظر داشتن بازار برای واکنش‌های لازم و به‌موقع، ارائه‌ فرصت‌های سودآور، پشتیبانی و دریافت و بررسی بازخوردها ازجمله قدم‌هایی است که در تدوین استراتژی خود در نظر داریم.

بازار رمزارزها بازار لحظه‌هاست، بازاری که به‌سرعت در حال تغییر است؛ پس اگر می‌خواهیم خدماتی متناسب با نیازهای مخاطبان ارائه دهیم، در نظر داشتن بازار و تغییرات و ترندها از ضروری‌ترین اقدامات است. در ادامه ترندها را به دو دسته تقسیم می‌کنم.

تغییر قوانین و مقررات و اخبار مرتبط تأثیر زیادی روی بازار دارد. گاه ممکن است بستر رشد یک توکن فراهم شود و نیاز باشد که در سریع‌ترین زمان در دسترس مخاطبان قرار گیرد. گاه نیز ممکن است یک پروژه با مخاطراتی روبه‌رو شود که باید به منظور جلوگیری از ضررهای احتمالی، اطلاع‌رسانی‌هایی انجام شود یا حتی کوینی از فهرست بازار حذف شود.

مورد دیگر رشد بازار و تقاضای مخاطبان است. نمونه‌هایی مثل «په‌په» نشان می‌دهد که چطور بازار یک میم‌کوین در کوتاه‌مدت می‌تواند رشد کند یا تقاضا برای آن زیاد شود. در چنین مواقعی باید به‌سرعت و به‌دقت چنین پروژه‌هایی را تحلیل و بررسی کرد و در صورت اطمینان از امنیت‌شان این توکن‌ها را برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان لیست کرد.

در والکس تیمی متشکل از متخصصان فنی و تحلیلگران ابعاد مختلف یک پروژه را بررسی می‌کنند تا قابل اعتماد بودن آن را تعیین کنند. شفافیت یکی از این موارد است. پروژه‌هایی که اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهند، معمولاً اعتماد بیشتری ایجاد می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند شامل راهنماها، مستندات فنی و وایت‌پیپر شفاف و واضح باشد.

ویژگی‌ها و طراحی یکی دیگر از موارد برای اعتبارسنجی پروژه‌های رمزارزی توسط ماست. ارزیابی ویژگی‌ها، استفاده‌پذیری و طراحی کاربری می‌تواند تأثیر بزرگی بر تجربه کاربری داشته باشد. یک پروژه باید به خوبی طراحی شده و از دید کاربری جذابیت داشته باشد. همچنین زیرساخت‌های تکنیکی پروژه از نظر امنیت، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و کارایی مورد ارزیابی ما در والکس قرار می‌گیرند.

نقدینگی یکی دیگر از این موارد است. ارزیابی توزیع ارزها و نقدینگی پروژه نشان‌دهنده پایداری مالی و توانایی پروژه در مقابل مشکلات مالی می‌شود. این موضوع در بازار میم‌کوین‌ها بسیار اهمیت دارد. مورد دیگری که در والکس به دقت بررسی می‌شود، نوآوری و هدف پروژه است. پروژه چه مسئله‌ای را حل می‌کند، چه تغییری در صنعت موجود ایجاد می‌کند؟ پاسخ این سؤالات اهمیت بسیاری در تحلیل ساختارمندی یک پروژه دارد. همچنین میزان نوآوری و تفاوت پروژه با دیگر رقبا نیز بررسی می‌شود.

ما در والکس برای لیست‌کردن رمزارزها یک برنامه‌ بلندمدت داریم که براساس استراتژی مبتنی بر تحلیل و معیارهایی که پیش‌تر به آن اشاره شد،  پیش می‌رود. بر این مبنا یک تیم متخصص و حر‌فه‌ای تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال انجام می‌دهند و در ادامه تقاضای معامله‌گران، حجم بازار، شفافیت و قابل اعتماد بودن پروژه‌ها بررسی می‌شود.

در کنار این برنامه‌ بلندمدت، اتفاقات و ترندهای روز نیز به دقت بررسی و ارزیابی می‌شود تا در صورت نیاز در کوتاه‌مدت اقدامات لازم جهت اضافه کردن یک کوین یا دیگر تغییرات استراتژیک گرفته شود. این برنامه به طور مداوم و بر اساس بررسی بازخوردها بازنگری و اصلاح می‌شود.


لیست‌شدن توکن‌ها در صرافی‌های معتبر حائز اهمیت است


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها در ایران چگونه است؟

سید محمد قاسمی – مدیر ارشد مارکتینگ رمزینکس

تاکنون ۱۷۰ رمزارز در رمزینکس لیست شده که معیارها و استانداردهای مختلفی ازجمله نوع پروژه، اهداف انتشار توکن و همچنین گذشته‌ای که در عملی‌کردن برنامه‌های قبلی داشته در انتخاب و لیست‌کردن آن مؤثر است. البته ما در رمزینکس، روند بازار و اجرای برنامه‌های پروژه‌ها و توکن‌ها را در نظر می‌گیریم؛ به این ترتیب که باید پروژه طبق نقشه راه اعلام‌شده توسط تیم توسعه‌دهنده پیش برود.

در همین حال، لیست‌شدن توکن در صرافی‌های معتبر خارجی و صرافی‌هایی که ایرانی‌ها می‌توانند این توکن را در آنها معامله کنند برای ما اهمیت دارد. از سوی دیگر حجم معاملات روزانه‌ای که توکن مورد نظر در بازار جهانی دارد و میزان اطلاع‌رسانی شفاف این توکن‌ها در صفحه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، تلگرام، دیسکورد و… نیز در نظر گرفته می‌شود. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که ترند بودن و تمایل بازار نیز مؤثر است. باید این نکته را یادآوری کنیم که این موضوع در خصوص میم‌کوین‌ها صدق نمی‌کند.

لیست‌کردن میم‌کوین‌ها در صرافی رمزینکس از یک چهارچوب کلی پیروی می‌کند. ما برای این منظور فاکتورهایی مثل لیست‌شدن در صرافی‌های معتبر، حجم معامله‌ بالا در بازار جهانی، ترندشدن در شبکه‌های اجتماعی و در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین درخواست کاربران را در نظر می‌گیریم.

البته که میم‌کوین‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار ارزهای دیجیتال دچار نوسان قیمت می‌شوند و اغلب پروژه‌‌ و محصول خاصی ندارند. ما در رمزینکس با اولویت جلوگیری از زیان کاربران پس از بررسی و اطمینان از اینکه میم‌کوین‌ها به احتمال زیاد اسکم و کلاهبرداری نیستند، اقدام به لیست‌کردن این ارزها می‌کنیم و در خصوص مدیریت ریسک به کاربران خود هشدار می‌دهیم.

با توجه به ماهیت بازار رمزارز و تأثیرپذیری بالای آن از ترندها، قطعاً این مورد در برنامه عرضه توکن‌ها از سوی رمزینکس مؤثر است ولی نمی‌توان فقط به این مورد برای لیست‌کردن اکتفا کرد و باید همزمان مؤلفه‌های دیگر را در نظر گرفت. رمزینکس این امکان را دارد که براساس ترند، ارزها را در صرافی خود لیست کند اما ملاحظات مختلف ازجمله بررسی مؤلفه‌های مهم مانند امنیت کیفیت ارز و پروژه‌های مرتبط با آن باعث زمان‌بر شدن این فرایند می‌شود.

در این خصوص صرافی‌های خارجی به جز بایننس، ملاحظات خاصی ندارند و حتی از لیست‌کردن ارزها منفعت می‌برند؛ برای مثال، برخی صرافی‌های بین‌المللی هر ارزی که ۳۰ هزار دلار پرداخت کند را لیست می‌کنند، بدون اینکه بررسی‌ای در خصوص کیفیت آن انجام دهند.

در بازار ارزهای دیجیتال هیچ قطعیتی برای قابل ‌اعتماد دانستن یک پروژه وجود ندارد. اما نکاتی چون مشخص بودن سازنده‌ یا سازندگان آن، تیم توسعه‌دهنده، داشتن وایت‌پیپر استاندارد و نقشه‌ راه استاندارد، درصد اعتماد را افزایش می‌دهد. همچنین کانترکت پروژه‌ها بررسی می‌شود. در این میان اعلام استاندارد و امن بودن آن توسط سایت‌های معتبری مثل سرتیک (Certik) و بررسی پروتکل‌های امنیتی به آن کمک می‌کند. لیست‌شدن توکن‌ها در صرافی‌های معتبر نیز حائز اهمیت است. 

در رمزینکس یک برنامه کلی با چهارچوب دقیق و منظم برای لیست‌کردن ارزها وجود دارد، ولی با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر مطرح کردم، در لیست‌کردن ارزها مؤلفه‌های مختلفی را مد نظر قرار می‌دهیم که در خصوص هر پروژه و توکن ممکن است اولویت‌ها تغییر کند. گاهی اتفاقات بازار، روند ترندها و درخواست کاربران نیز در اولویت قرار می‌گیرد. البته در نهایت با تأیید مدیریت پس از بررسی‌های یک گروه از تیم‌های مختلف در خصوص اضافه‌کردن کوین‌ها در رمزینکس، تصمیم گرفته می‌شود.


محبوبیت رمزارز و تحلیل تکنیکال آن برای عرضه مهم است


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

سحر کشوری – مدیر مارکتینگ اکسبیتو

اصلی‌ترین معیارهای ما در صرافی اکسبیتو برای عرضه کوین‌ها و توکن‌های جدید، درخواست کاربران، امکان پشتیبانی از شبکه، استیبل بودن شبکه و همچنین پشتوانه و حجم در گردش رمزارز مورد نظر است. همچنین ما برای عرضه بررسی می‌کنیم که رمزارز مورد نظر حداقل در سه صرافی رمزارزی مطرح در اسکیل جهانی، لیست شده باشد. در روند عرضه ارزهای دیجیتال جدید، محبوبیت رمزارز و تحلیل تکنیکال آن نیز توسط تیم ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میم‌کوین‌ها برای عرضه در پلتفرم ما باید دارای شرایط خاصی باشند. در این فرایند تیم ما پشتوانه و سابقه میم‌کوین را بررسی می‌کند. همچنین درخواست کاربران و شبکه تحت پشتیبانی نیز برای عرضه یک میم‌کوین مورد توجه تیم ماست. در صورت نیاز، این میم‌کوین‌ها با لیبل هشدار در رابطه با ریسک بالای پروژه در صرافی اکسبیتو لیست می‌شوند.

برای عرضه ارزهای دیجیتال جدید، به سمت ترندها و تمایلات کاربران در حرکت هستیم، اما اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز را در رابطه با هایپ‌های هیجانی نیز انجام می‌دهیم تا کاربران با دقت و احتیاط بیشتری عمل کنند.

ما در اکسبیتو برای بررسی قابل اعتماد بودن پروژه‌های رمزارزی جدید به گذر زمان قائل هستیم. همچنین تحلیل‌پذیر بودن رفتار کوین یا توکن جدید، سوابق بنیان‌گذاران پروژه و اخبار و حواشی فاندامنتال پیرامون آن پروژه برای ما اهمیت دارد. تیم ما وایت‌پیپر یا سپیدنامه و رودمپ و پلن اجرایی آن پروژه را نیز با دقت بررسی و تحلیل می‌کند.

کوین‌های لیست‌شده در اکسبیتو در دو بخش لیست می‌شوند: ۱-مارکت‌های ریالی و تتری ۲- تبدیل سریع (Swap). بخش مارکت نیاز تریدرها را رفع می‌کند و بخش سواپ امکان فعالیت و بازی روی هایپ‌ها را به کاربران می‌دهد.

با توجه به تکرار درخواست کاربران مبنی بر اضافه‌شدن کوین‌های جدید، اکسبیتو به سمت بالا بردن فرکانس افزودن توکن‌‌ها و کوین‌های جدید پیش رفته تا رضایت از پلتفرم خود را نیز بالا ببرد. با توجه به اینکه تمامی توکن‌های لیست‌شده در اکسبیتو قابلیت نگهداری و انتقال در کیف پول اکسبیتو را نیز دارند، فرصت جذابی برای علاقه‌مندان به کوین‌های جدید نیز پیش می‌آورد که در راستای افزایش استفاده از پلتفرم اکسبیتو است.

در سال ۱۴۰۲ برنامه اکسبیتو لیست‌کردن توکن‌ها و کوین‌های بیشتر با دو استراتژی درخواست کاربران و جذابیت پروژه بلاکچینی رمزارز است که این لیست‌شدن رمزارزی فرکانس بالاتری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.


در اولین قدم مارکت‌کپ را بررسی می‌کنیم


مدیران 10 صرافی ارز دیجیتال ایرانی پاسخ می‌دهند / استراتژی‌ها و استانداردهای لیست‌کردن رمزارزها و میم‌کوین‌ها و تأثیر ترندهای بازار بر برنامه عرضه چیست؟

میلاد احدی – مدیر مارکتینگ سرمایکس (ارزجو)

ما در سرمایکس برای عرضه کوین‌ها و توکن‌های جدید، در اولین قدم مارکت‌کپ را بررسی می‌کنیم. یک رمزارز برای لیست‌شدن در صرافی ما باید جزو هزار ارز اول به لحاظ کوین‌ مارکت‌کپ باشد. علاوه بر این ترندهای جاری در بازار ارز دیجیتال در ارائه رمزارزهای جدید توسط سرمایکس مؤثر است.

یکی دیگر از موارد مهم برای عرضه ارزهای دیجیتال در سرمایکس، نیاز یا خواست کاربران است که عمدتاً به شکل اعلام نیاز از سمت واحد مارکتینگ مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما همچنین برای لیست‌کردن کوین‌ها و توکن‌های جدید، پروژه و توکنومیکس پیرامون آن را به دقت بررسی کرده و در این مسیر نظرات افراد شاخص و کاربران را در فضای مجازی به دقت رصد می‌کنیم.

در خصوص لیست‌کردن میم‌کوین‌ها، عرضه شدن در صرافی‌های شاخص مانند کوکوین، بایننس و غیره یکی از ملاک‌های مهم سرمایکس است. همچنین مانند سایر رمزارزها، ترند بازار، حجم بازار و درخواست کاربران در عرضه میم‌کوین‌ها بر پلتفرم تبادل سرمایکس مؤثر است.

باید توجه داشت که ترندهای بازار یکی از مهم‌ترین عوامل گزینش فوری ارزهای دیجیتال جدید در سرمایکس به شمار می‌رود. ارزهای ترندی که بر اساس درخواست کاربران یا اعلام نیاز واحد مارکتینگ انتخاب می‌شوند، در صورتی که حداقل در دو صرافی شاخص دنیا لیست شده باشند، عمدتاً حداکثر در بازه زمانی سه‌روزه بررسی و به بازار سرمایکس اضافه می‌شوند.

تیم ما در سرمایکس برای بررسی قابل اعتماد بودن پروژه‌های رمزارزی، به‌ویژه پروژه‌های جدید، ابتدا وایت‌پیپر آن پروژه را مطالعه کرده و مارکت‌کپ، مؤسسان و حامیان پروژه و موارد این‌چنینی را مد نظر قرار می‌دهد. همچنین پشتیبانی شدن آن پروژه در صرافی‌های شاخص دنیا از مواردی‌ است که در سرمایکس بررسی می‌شود. ما همچنین سایت و شبکه‌های اجتماعی آن پروژه و کاربران آن را بررسی و ارزیابی می‌کنیم تا بتوانیم تا حدی از ریسک این بازار بکاهیم.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/5tax
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.