رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در گفتگو با مدیرعامل بیت‌پین مطرح شد / اولویت نظام صنفی باید پیگیری رفع محدودیت‌های اینترنتی و بهبود بسترهای کسب‌وکارهای فضای مجازی باشد

بیست‌ودوم تیرماه، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، محمدبن موسی خوارزمی، پدر علم داده‌ورزی، به عنوان روز فناوری اطلاعات نامگذاری شده است. فناوری اطلاعات، جزئی جدانشدنی از زندگی در دنیای امروز است. معنای این اصطلاح بسیار گسترده است و بسیاری از جنبه‌های محاسباتی و فناوری را در بر می‌گیرد. چتر فناوری اطلاعات، تقریباً بزرگ است و بسیاری از زمینه‌ها را پوشش می‌دهد. به بهانه روز فناوری اطلاعات، با امیرحسین مردانی، مدیرعامل صرافی رمزارز بیت‌پین و دبیر کمیسیون رمزارز انجمن فین‌تک به عنوان یکی از چهره‌های مطرح فناوری بلاکچین گفتگویی در خصوص اولویت‌ها و نیازهای این حوزه و انتظارات از نظام صنفی رایانه‌ای داشتیم.

در گفتگو با مدیرعامل بیت‌پین مطرح شد / اولویت نظام صنفی باید پیگیری رفع محدودیت‌های اینترنتی و بهبود بسترهای کسب‌وکارهای فضای مجازی باشد

حوزه فناوری اطلاعات در ایران در سال‌های اخیر مورد ظلم واقع شده است


امیرحسین مردانی در خصوص مهم‌ترین اولویت‌هایی که صنف باید امسال برای کسب‌وکارهای فضای مجازی، مد نظر بگیرد مطرح کرد: «اولویت اول برای کسب‌وکارهای رمزارزی ایران، ایجاد یک ارتباط مستحکم بین اعضا و سایر نهادها و ایجاد یکپارچگی برای دفع تهدیدها و مسائل مرتبط کسب‌وکارها و همچنین استفاده از فرصت‌های موجود است».

مدیرعامل بیت‌پین ادامه داد: «حوزه فناوری اطلاعات در ایران در سال‌های اخیر مورد ظلم واقع شده است؛ از محدودیت‌های اینترنتی و نبود زیرساخت‌ها تا مسائل مرتبط با رگولاتوری، موضوعاتی هستند که شرکت‌های فعال در این حوزه را مورد تهدید قرار می‌دهند».


صنف می‌تواند در یک پیکره واحد صدای اعضای خود باشد


او در خصوص اقدامات مورد انتظار از صنف تاکید کرد: «صنف در چنین مواقعی می‌تواند در یک پیکره واحد و به صورت منسجم صدای اعضای خود باشد.  به نظر من اولویت اول نظام صنفی امسال، باید پیگیری جدی جهت رفع محدودیت‌های اینترنتی و بهبود بسترهای لازم برای کسب‌وکارهای فضای مجازی باشد».


اصلی‌ترین چالش رمزارزی‌های ایران، یک بام و دو هوا بودن رگولاتوری است


رمزارزها در حال ورود به حوزه‌های مختلف اقتصاد هستند. از توسعه کاربردپذیری آن‌ها گرفته تا پروژه‌هایی که به شکل تخصصی به دنبال حل مسائلی در دنیای واقعی هستند، این پیوند در حال تقویت است. اما این ورود نیازمند سازوکارها، زیرساخت‌ها و قوانینی است که هنوز بسیاری از آن‌ها آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده‌اند.

امیرحسین مردانی در خصوص عمده چالش کسب‌وکارهای حوزه فناوری بلاکچین و رمزارزی مطرح کرد: «در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش برای کسب‌وکارهای رمزارزی، رگولاتوری است. علی‌الخصوص امسال که می‌بینیم رگولاتور وارد فاز جدیدی از بلاتکلیفی شده است؛ به صورتی که از یک طرف کسب‌وکارهای رمزارزی را به رسمیت نمی‌شناسد و از سوی دیگر با اخذ مالیات و تعریف موضوعاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، به نوعی آن‌ها را رسمی می‌کند».

مردانی در ادامه اضافه کرد: «در واقع این یک بام و دو هوا بودن رگولاتوری ایران، چالش اصلی در فضای بلاکچین و رمزارز است».

در گفتگو با مدیرعامل بیت‌پین مطرح شد / اولویت نظام صنفی باید پیگیری رفع محدودیت‌های اینترنتی و بهبود بسترهای کسب‌وکارهای فضای مجازی باشد

نظام صنفی رایانه‌ای باید کارگروه منسجمی از فعالان رمزارز  تشکیل دهد


مدیرعامل بیت‌پین در خصوص راهکارهایی که صنف از طریق آن می‌تواند این چالش را رفع کند، مطرح کرد: «معتقدم  صنف باید با در نظر گرفتن منافع صد در صدی کسب‌وکارهای رمزارزی ایرانی، موضوع رگولاتوری این حوزه را پیگیری کند».

مردانی اضافه کرد: «به نظر من تشکیل یک کارگروه منسجم از تمامی فعالان بازار رمزارز در نظام صنفی رایانه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های موجود در آن جهت ایجاد یک رابطه مستحکم با حاکمیت، امسال باید مورد توجه این تشکل خصوصی قرار بگیرد».


نظام صنفی رایانه‌ای باید فضای ارتباطی با کسب‌وکارهای رمزارزی ایجاد کند


بنا بر اطلاعیه اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، کسب‌وکارهای مجازی حوزه رمزارز می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از یکی از سه تشکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، انجمن فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک) و انجمن فناوران زنجیره بلوک (بلاکچین)، نسبت به ثبت درخواست ذیل رشته فعالیت «سایر حوزه‌های مالی» و انتخاب تشکل و بارگذاری معرفی‌نامه خود در سامانه اینماد اقدام ‌کنند تا به این شکل، دچار محدودیت یا مسدودیت درگاه پرداختی نشوند.

این روش به عنوان سلف‌رگولاتوری یا خودتنظیم‌گری برای نخستین بار در ایران مطرح شده است.

در همین راستا، امیرحسین مردانی در خصوص نقش عملیاتی صنف برای خودتنظیم‌گری کسب‌وکارهای رمزارزی گفت: «اولین اقدام عملیاتی نظام صنفی رایانه‌ای ایجاد یک فضای ارتباطی با کسب‌وکارهای فعال این حوزه است».

مردانی ادامه داد: «بعد از ایجاد شدن این ارتباط، صنف می‌تواند با ارائه استانداردهایی که در حوزه رمزارزها و کسب‌وکارهای بلاکچینی وجود دارد، کسب‌وکارهای این حوزه را در مسیر سلف‌رگولاتوری پیش ببرد».


کسب‌وکارهای رمزارزی ایران، عملکرد خوبی در سلف‌رگولاتوری داشتند


مدیرعامل بیت‌پین در انتها ضمن اشاره به اهمیت مشروعیت دادن به کسب‌وکارهای رمزارزی، تاکید کرد: «البته که کسب‌وکارهای رمزارزی در کشور در حوزه سلف‌رگولاتوری تا به همین الان عملکرد خوبی داشتند؛ اما همراه شدن جایی مثل نظام صنفی رایانه‌ای، می‌تواند اعتبار و مشروعیت این فعالیت را افزایش داده و ریسک‌های این حوزه را کاهش دهد».

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/7xg8
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.