رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مصطفی مرشدی در الکامپ مطرح کرد / آینده متاورس؛ مرگ یا توسعه؟

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ بعد از چهار سال وقفه، با شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» در حال برگزاری است. در ادامه سلسله‌نشست‌های بیست و ششمین دوره از نمایشگاه الکامپ، مصطفی مرشدی، کارآفرین حوزه تحول دیجیتال و متاورس به ارائه سخنرانی پرداخت.


اینترنت آینده، وب ۲ است یا وب ۳؟


او سخنان خود را با بیان تاریخچه‌ای از متاورس شروع کرد و گفت: «حدود دو سال پیش صدای متاورس مثل یک بیگ‌بنگ همه دنیا را گرفت و زمین‌های متاورسی با قیمت‌های بالا معامله شدند، اما امروز بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست دادند و این سوال برای خیلی‌ها پیش آمد که آیا متاورس تمام شد؟»

این کارآفرین در توضیح مفهوم متاورس گفت: «متاورس از اینترنت شروع می‌شود و شکی نیست اینترنت مبدا بسیاری از تغییرات در زندگی ما بوده و کسب‌وکارها نیز به همین منوال دچار تغییر شدند، اما حالا صحبت از تغییر در اینترنت و نسل بعدی اینترنت است. شما در جست‌وجوی نسل بعدی با دو واژه وب ۳ و متاورس روبه‌رو می‌شوید و سؤال اینجاست اینترنت آینده، کدام‌یک از اینهاست؟»

مصطفی مرشدی در توضیح وب ۳ گفت: « وب ۳ در واقع وب غیرمتمرکز بوده و برمبنای بلاکچین و مالکیت دارایی‌های دیجیتال است و در آن به دنبال مالکیت هستیم. حالا بگویید اینترنت آینده چیست؟ وب ۳ یا متاورس؟ پاسخ هر دوی این‌هاست، اما با نقش‌های متفاوتی آینده اینترنت را رقم خواهند زد. هرچه مربوط به تعامل و ارائه تجربه است برعهده متاورس خواهد بود، اما در وب ۳ به دنبال مالکیت هستیم. ما در آینده در وب ۳ بی‌نهایت مکان‌هایی داریم که به همدیگر متصل هستند و متاورس را درست می‌کنند.»


متاورس صنعتی از همه جلوتر بوده و مصرف‌کننده از همه عقب‌تر است


مرشدی توضیح خود را با یادآوری دوباره متاورس و لایه‌هایی که آن را تشکیل می‌دهند، ادامه داد و گفت: «متاورس سه لایه دارد: متاورس مصرف‌کننده، صنعتی و سازمانی. اکنون وضعیت پیشرفت متاورس صنعتی از همه جلوتر بوده و مصرف‌کننده از همه عقب‌تر است؛ چراکه در دهه قبلی میلادی یکسری صنایع، اینترنت اشیا را وارد صنعت کرده‌اند.»

مرشدی اظهار داشت: «اینترنت مالکیت موضوع دیگری است که با توکن‌های بلاکچین و ان‌اف‌تی تجربه می‌کنیم. در تمام دنیا شرکت‌ها روی این موضوع کار می‌کنند تا حواس پنجگانه ما را در اینترنت متمرکز کنند و اقتصاد خلق محتوا در این فناوری‌ها مهم است. پس متاورس چیست؟ متاورس یک جهان مجازی به‌هم‌متصل و پایدار است و در آن المان‌های اقتصادی و اجتماعی آینه همدیگر هستند.»

مصطفی مرشدی

عملاً دو نوع متاورس باز و بسته داریم


این کارآفرین حوزه تحول دیجیتال و متاورس تأکید کرد: «از نظر من متاورس از جهان مجازی شروع نمی‌شود؛ از مرز بین مجاز و واقعیت شکل می‌گیرد. در متاورس افراد باید بتوانند با همدیگر تعامل ایجاد کنند و مالکیت دارایی‌های دیجیتال را داشته باشند. در واقع ما عملاً دو نوع متاورس باز و بسته داریم که متاورس باز مثل اینترنت است و مالکیت ندارد، اما متاورس بسته صنعتی و سازمانی است. در دنیای متاورس یک همگرایی عظیم بین فناوری‌های 30 سال اخیر شکل گرفته و مجموعه‌ای از فناوری‌ها در آن جمع شده‌اند.»

مرشدی در ادامه این نشست با ارائه توضیحاتی درباره معماری متاورس گفت: «متاورس از منظر دیگر، لایه‌های متعددی دارد؛ لایه اول آن زیرساخت است».

به بیان مرشدی، لایه بعدی «هیومن‌اینترفیس» است که قرار است تمام حواس پنجگانه انسان را شبیه‌سازی کند. لایه سوم غیرمتمرکزسازی و لایه چهارم محاسبات فضایی است و در آن فضای مجازی روی فضای فیزیکی ترسیم می‌شود. یکی از ابزارهای مهم در این بخش در آینده گوگل‌مپ است. لایه آخر هم لایه تجربه است و می‌توان گفت هرچه تاکنون در بازار دیده و شنیده‌ایم در این لایه قرار دارد.


تصمیم ما برای مواجهه با متاورس چیست؟


مصطفی مرشدی ددر ادامه این سخنرانی، به نحوه تعامل در مواجهه با متاورس نیز اشاره کرد و گفت: «تصمیم ما برای مواجهه با متاورس چیست؟ فناوری‌های متاورس در این دهه به بلوغ می‌رسد و در صنایع متاورس‌های بالغ خواهیم داشت. برای مثال در صنعت تلکام و خودرو و با رد شدن از این مرحله، از سال ۲۰۳۰ به بعد اکوسیستم متاورس شکل خواهد گرفت. دیگر شرکت‌های بزرگی مانند آمازون را نخواهیم دید و به جای آن اکوسیستم‌های قدرتمند را می‌بینیم و شاهد آن خواهیم بود که چندین متاورس با همدیگر یک اکوسیستم درست کرده‌اند.»

مرشدی در پایان درباره اهمیت متاورس گفت: «اهمیت متاورس در این است که در روابط اجتماعی تحول ایجاد می‌کند. متاورس نوعی توسعه تدریجی است و پتانسیل تغییر روش تجارت و کسب‌وکار را دارد و می‌تواند در مدل‌های کسب‌وکار تغییرات شگرفی ایجاد کند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/y61n
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.