رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

گفت‌وگو با مدیرعامل هیتوبیت درباره خود تنظیم‌گری / در مبحث خودتنظیم‌گری بهتر است نیمه پر لیوان را ببینیم

صالح خواجه‌دلویی، مدیرعامل صرافی رمزارزی هیتوبیت در مصاحبه‌ای با استدیو راه‌کار در رویداد 9 ژانویه به سوالاتی درباره موضوع خود تنظیم‌گری در اکوسیستم رمزارزی پرداخت. او درجواب سوال اول که پرسیده شد  به نظر شما موضوع SRO صرفا یک فانتزی است یا واقعی می‌تواند باشد گفت: «SRO یا می‌تواند فرم راهکار داشته باشد یا برود در مجلس تا تصویب شود و توسط بانک مرکزی ابلاغ شود. هر لحظه یک تکنولوژی جدید به اکوسیستم رمزارزی اضافه می‌شود؛ مثلا موضوع توثیق رمزارز در چند ماه اخیر تبدیل به یک موضوع جذاب شده است. با این شرایط امکان قانون‌گذاری کلی در این اکوسیستم وجود ندارد چون چارچوب نمی‌توان برای آن در نظر گرفت و قابل پیش‌بینی نیست. نمی‌توان مدام هم قانون را بازبینی کرد.»

او درباره تجربه‌های موفقیت آمیز  این حوزه در ایران بیان کرد «تنظیم‌گری کجا به وجود می‌آید؟ کجا نیاز به خود تنظیم‌گری وجود دارد؟ جایی که تغییرات زیاد است و نیاز باشه از خود تکنولوژی کمک بگیریم که خود را قانونمند کند. همچنین فضایی که بخواهد رشد انفجاری داشته باشد تا به حال فقط رمزارز را داشتیم.  تجربه دیگری نداریم که بگوییم چرا برای آن فضا خود تنظیم‌گری را اجرا نکردیم. اکوسیستم رمزارزی پتانسیل این را دارد که برای قانون‌گذاری آن به سراغ چارچوب‌های بانک مرکزی نرویم.»


قوانین سنتی مانع پویایی اکوسیستم رمزارزی


خواجه دلویی درباره طرحی که مجلس برای اکوسیستم رمزارزی ارائه کرده و از یک ستادی به اسم رمزارزش نام برده است گفت: «بدون تعارف اگر از جنس قوانین تصویب شود پویایی را از این اکوسیستم خواهد گرفت؛  زیرا آن چیزی که در این طرح نیامده باشد باعث سردرگمی افراد می‌شود که نمی‌دانند اجازه چه کاری دارند و چه کاری ندارند و در نتیجه رفتار سلیقه‌ای به‌وجود می‌آید. در کمیته‌ای که مجلس معرفی کرده هیچ جایی برای تشکل‌ها و کسب‌وکارها در نظر گرفته نشده باز هم کسب‌وکارها پشت درهای بسته می‌مانند.»

او همچنین ادامه داد: «SRO می‌گوید ما یک تجربه‌ای داریم و به جایی رسیده‌ایم و پویایی در SRO وجود دارد. همین 10، 12 نهادی که شما می‌فرمایید در SRO  هم هستند و به عنوان لایه بالای کمیته قرار دارند اما الزامات باید اجرا پذیر باشد هر لحظه به روز باشد و قابلیت نظارت درست داشته باشد و بازه انطباق برای آنها تعریف شود که در قانون نمی‌بینیم»


خود تنظیم‌گری مسیر درست رگولاتوری رمزارزها


مدیرعامل هیتوبیت درباره خود تنظیم‌گری و نهاد رگولاتوری حوزه رمزارز بیان کرد: «  SRO یکسری الزام است که به اسم الزامات پلیس فتا معرفی شده است اما الزامات ستاد ساماندهی بوده است. نسخه‌ای که ابلاغ شد حالا دارد بهبود داده می‌شود و اصلاحاتی بر روی انجام شده است. اگر این الزامات از سمت مجلس ابلاغ می‌شد قابلیت اجرا نداشت و اکوسیستم را قفل می‌کرد و نمی‌شد تغییرش داد.»

او در پاسخ به سوال اینکه آیا تابه‌حال خودتنظیم‎گری به اجرا رسیده است یا خیر گفت :« بله درحال‌حاضر بهبود دارد اتفاق می‌افتد. مواردی در همین الزامات ابلاغ شده به صرافی‌ها پذیرفته شده که قدرت اجرایی نداشته مانند بحث تضامنی بودن، صدور فاکتورهای رسمی، عدم شفافیت بعضی از ادبیات‌هایی که به کار رفته است. اگر به سمتی برویم که SRO الزامات اجراپذیری را منتشر کند و بگذاریم تشکل‌ها که طبیعتا شامل صرافی‌های رمزارزی نیز عضو آن‌ها هستند بر امور نظارت کنند مسیر درست پیش می‌رود که پویایی دارد و فضای انحصار را از بین می‌برد. SRO  می‌گوید که هر کس که مایل به فعالیت در این حوزه است اجازه فعالیت دارد.


SRO چیزی فراتر از اعطای مجوز


خواجه دلویی  درباره امکان ورود صرافی‌های جدید مطرح کرد: «به نظر من می‌تواند این کار را انجام دهد اگر درست فعالیت کند. الان در غالب خود کمیته‌های تنظیم‌گری که در انجمن بلاکچین وجود دارد به تعداد قابل‌توجهی از کسب‌وکارها برای درگاه‌های پرداخت نامه خود تنظیم‌گری اعطا شده است. برای خود تنظیم‌گری باید 3 نهاد به بالا باشند که الان نیز همین اتفاق افتاده اما تعامل مهم است. قانون اگر تصویب شود دیگر خیلی سخت قابل تغییر است . اگر یک اتفاق جدید دیگر در حوزه رمزارز بیفتد نمی‌توان گفت فعلا پیش ببریم تا ببینم بعدا چه تصمیمی می‌گیریم مانند کاری که در محدودیت 25 میلیونی گذاشته شد.»

به عنوان سوال آخر نیز مطرح شد که آیا  SRO در حد مجوزدهی به صرافی رمزارز است یا فراتر از آن که خواجه دلویی پاسخ داد: «گام اول آن صرافی رمزارز است. مجوزدهی اصلا کار SRO نیست اما به آن کمک می‌کند که نظارت را تسهیل کند و تقشه راه اکوسیستم را طراحی کند. با دید کمکی به آن نگاه کنیم و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. به نظر من بهتر است در مبحث خودتنظیم‌گری نیمه پر لیوان را ببینیم»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/11si
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.