رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

خطر دستکاری بازارها به دنبال ایجاد صندوق‌های قابل معامله / عرضه ای‌تی‌اف بیت‌کوین این رمزارز را آسیب‌پذیر می‌کند؟

در ماه‌های اخیر، سروصدا در مورد صندوق بالقوه قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین (ETF) افزایش یافته که در افزایش قیمت آن منعکس شده است. اما این خوش‌بینی، جهانی نیست. برخی نگرانند که یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین اسپات می‌تواند این رمزارز را آسیب‌پذیر کند، دقیقاً مانند بازارهای طلا و نقره. این تأیید ممکن است درهایی را به روی شیوه‌های دستکاری باز کند که یادآور موارد ادعاشده در فلزات گرانبهاست.


ای‌تی‌اف فیزیکی بیت‌کوین می‌تواند خطرات دستکاری مانند طلا داشته باشد


ممکن است یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین یک موهبت برای رشد و ارزش‌گذاری کریپتو به نظر برسد. با این حال، نگرانی‌هایی وجود دارد که استفاده از منابع ساختگی بیت‌کوین به‌عنوان اهرمی برای معاملات آتی، می‌تواند مانند ای‌تی‌اف‌های طلا و نقره باشد. با آزاد کردن این عرضه ساخته‌شده می‌توان با افزایش سریع قیمت‌ها مقابله کرد.

به جای به دست آوردن بیت‌کوین واقعی، خرید یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین، عرضه واقعی را کاهش نمی‌دهد. اپراتورهای ای‌تی‌اف ممکن است از موقعیت‌های بسیار فراتر از دارایی‌های قابل تأیید آنها استفاده کنند و قیمت‌ها را تغییر دهند.

اخیرا‍ً جوزف تتک (Josef Tětek)، تحلیلگر بیت‌کوین درTrezor گفت که ای‌تی‌اف، فیاتیزه کردن بیت‌کوین است. تتک معتقد است که ای‌تی‌اف در درازمدت ممکن است برای بیت‌کوین سودی نداشته باشد.

او اظهار داشت: «یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین، یکی از بدترین چیزهایی است که می‌تواند برای پذیرش بیت‌کوین اتفاق بیفتد. این کار حمله‌ای به خودحضانتی، جایگزین کردن استفاده واقعی با سفته‌بازی در قیمت است.»

تتک در ادامه توضیح داد: «ای‌تی‌اف‌ها بسیار بدتر از صرافی‌ها هستند، زیرا حداقل می‌توانیم بانک‌ها را در صرافی‌ها تحریک کرده و توانایی پرداخت بدهی آنها را آزمایش کنیم و اگر ثابت شود که یک طرح پانزی کاغذی بیت‌کوین را اجرا می‌کنند، قبل از اینکه خیلی بزرگ شوند از بین می‌روند.»

اولین محصول قابل معامله در بورس طلا (ETP) در سال ۱۹۶۱ به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری محدود عرضه شد. تا سال ۱۹۸۳، این صندوق درهای خود را به روی یک پایگاه سرمایه‌گذار گسترده‌تر باز کرد. این صندوق در سال ۱۹۸۶، پس از دو دهه حضور در بورس اوراق بهادار تورنتو، جایگاه خود را در بورس اوراق بهادار ایالات متحده پیدا کرد. در مارس ۲۰۰۳، اولین ای‌تی‌اف فیزیکی طلا به نام « اوراق بهادار شمش طلا» فهرست شد. از زمان معرفی، بسیاری انگشت اتهام خود را به سمت ای‌تی‌اف‌ها و مراکز مالی قدرتمند به دلیل تقلب در قیمت‌های فلزات گرانبها نشانه رفته‌اند.

این سوء‌ظن به یک ای‌تی‌اف بیت‌کوین نیز کشیده می‌شود، جایی که ۱۰۰ هزار ای‌تی‌اف بیت‌کوین ممکن است توسط کاغذ چک‌نشده تحت‌الشعاع قرار گیرد. چنین ای‌تی‌افی می‌تواند به‌راحتی از منابع ساختگی استفاده کند و به شرکت‌ها در هج کردن شرط‌های مشتقات گسترده کمک کند.

زمانی که به صورت ناگهانی حباب قیمتی اتفاق می‌افتد، این عرضه خیالی ممکن است برای مهار این افزایش قیمت آزاد شود. گفته می‌شود طلا قربانی چنین اقداماتی شده است. برای مثال، دو تاجر سابق فلزات جی‌پی مورگان سال گذشته به دلیل حقه در بازار طلا، همراه با سایر فلزات گرانبها، با محکومیت کلاهبرداری مواجه شدند.

در سال ۲۰۲۰، جی‌پی مورگان اتهامات ایالات متحده در مورد دستکاری قیمت آتی فلزات گرانبها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ را حل و فصل کرد. اعتقاد بر این است که نقره نیز از دستکاری‌های مشابهی رنج می‌برد. نهادهای مالی بزرگ اغلب به استفاده از موقعیت‌های فروش برای سرکوب قیمت نقره متهم می‌شوند. چنین تاکتیک‌های پنهانی علیه طلا و نقره در مقالات تحقیقاتی و افشاگری‌های مختلف برجسته شده‌اند. نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که جهان غیرمتمرکز رمزارز ممکن است با همین سرنوشت روبه‌رو شود.

فردی در شبکه اجتماعی ایکس توضیح داد: «ای‌تی‌اف اسپات بیت‌کوین بد خواهد بود، زیرا به بلک‌راک اجازه می‌دهد بیت‌کوین خریداری‌شده با دلار دیگران را خریداری و کنترل کند.»

در حالی که ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین ممکن است دسترسی را دموکراتیک کنند، مخالفان معتقدند که اهرم‌ها و شیوه‌های سوداگرانه نهادهای نظارتی و سرمایه‌گذاران را پنهان می‌کنند. مانند ای‌تی‌اف‌های فلزات گرانبها، کشف قیمت ممکن است پیچیده شود.

یکی دیگر از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «تأیید ای‌تی‌اف اسپات برای معامله‌گران کوتاه‌مدت خوب خواهد بود، زیرا قیمت بیت‌کوین سر به فلک خواهد کشید. اما این برای همه سرمایه‌گذاران خرد بیت‌کوین بد خواهد بود، زیرا دیگر شاهد سطح واقعی قیمت نخواهیم بود. با ورود افراد قدرتمند، بیت‌کوین سیاسی می‌شود. با این حال، همه با این تز موافق نیستند.»

این فرد در ادامه توضیح داد: «ای‌تی‌اف بیت‌کوین برای بیت‌کوین بد است. افرادی که این را می‌گویند، فکر می‌کنند بیت‌کوین مانند طلاست. آنها نمی‌دانند که شما نمی‌توانید بیت‌کوین را در درازمدت کنترل کنید. اجازه دهید وال‌استریت تمام ای‌تی‌اف‌های مورد نظر خود را ایجاد کند. آنها هرگز نمی‌توانند بیت‌کوین را کنترل کنند.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/obwd
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.