رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

صرافی نوبیتکس اعلام کرد / استقبال اتریوم از پروپوزال دانش صفر نوبیتکس‌لبز

توسعه‌دهندگان اتریوم، هفته گذشته از فناوری جدیدی به نام کرم‌چاله رونمایی کردند. این فناوری بر اساس پروپوزالی که توسط نوبیتکس‌لبز، بازوی تحقیقاتی نوبیتکس ارائه شده بود، به‌دست‌آمده که امکان انتقال اتریوم با حفظ حریم خصوصی را در این شبکه رمزارزی امکان‌پذیر می‌کند. بر اساس این فناوری، کاربران می‌توانند، با سوزاندن اتریوم‌های خود و اثبات آن به شبکه، این اتریوم‌ها را در کیف پول دیگری مجدداً ایجاد کنند. در این زمینه، حریم خصوصی کاربری که اتریوم را سوزانده حفظ می‌شود و می‌توان بدون انجام تراکنش، اتریوم را به کیف پول دوم منتقل کرد. رهبران اتریوم معتقدند این فناوری نویدبخش ارائه تراکنش‌هایی بدون به خطر انداختن امنیت است.

پروپوزال نوبیتکس‌لبز ایده جدیدی را تحت عنوان «سوزاندن و بازگردانی» ارائه می‌کند. در جلسه توسعه‌دهندگان اتریوم، حمید باطنی، کیوان کام‌بخش و امیر کهوری، اعضای تیم نوبیتکس‌لبز، با تشریح پروپوزال EIP-7503، ایده خود برای ارتقای حریم خصوصی شبکه اتریوم را مطرح کردند و از کاربردهای آن در انجام تراکنش‌های حریم خصوصی، تبدیل رمزارزها در شبکه‌های مختلف و اثبات دانش صفر دارایی موجود در صرافی‌های رمزارزی گفتند. به گفته توسعه‌دهندگان اتریوم، ایده پروپوزال نوبیتکس‌لبز با نام EIP-7503 می‌تواند حریم خصوصی شبکه اتریوم را وارد مراحل تازه‌ای کند.

تاکنون بیش از هفت هزار و ۵۰۰ پروپوزال از طرف تیم‌های مختلف فعال به اتریوم ارائه شده است. ازاین‌بین تنها ۱۰ درصد پروپوزال‌ها توانسته‌اند به تأیید بنیاد اتریوم برسند و در لیست بررسی توسعه‌دهندگان این شبکه قرار بگیرند که یکی از آنها پروپوزال تیم نوبیتکس‌لبز است.


کاربردهای پروپوزال نوبیتکس‌لبز


پروپوزال نوبیتکس‌لبز که از آن به‌عنوان «کرم‌چاله دانش صفر» هم یاد می‌شود، علاوه بر ایجاد امکان انتقال اتریوم با رعایت حریم خصوصی، کاربردهای دیگری را هم ارائه می‌کند. زمانی که بتوان سوزاندن یک توکن را به شبکه‌ای اثبات کرد، می‌توان به پشتوانه توکن‌های سوزانده شده در شبکه اصلی، توکن‌های دیگری را در شبکه لایه دوم ایجاد کرد. با این کار، همه فعالان می‌توانند مشاهده کنند که به پشتوانه توکن‌های موجود در شبکه لایه دوم، حتماً توکنی در شبکه لایه اول وجود داشته است. طبق این فرایند می‌توان به مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک‌چینی کمک کرد و اصطلاحاً عملیات بریجینگ یا انتقال رمزارز از یک شبکه به شبکه دیگر را با اطمینان خاطر بیشتر و هزینه کمتری انجام داد.

از دیگر کاربردهای پروپوزال نوبیتکس‌لبز، انجام عملیات سوزاندن و بازگردانی برای اثبات پشتوانه صرافی‌های رمزارزی است. به این صورت که صرافی‌ها می‌توانند با حفظ حریم خصوصی کاربرانشان، دارایی‌های موجود در ولت‌های خود را سوزانده و مجدداً بازگردانی کنند. طبق این فرایند، صرافی‌های رمزارزی می‌توانند ثابت کنند که چه میزان دارایی در اختیار دارند، بدون اینکه آدرس کیف پول‌هایشان لو برود و در معرض ریسک هکرها قرار بگیرد.

ایده نوبیتکس‌لبز صرفاً محدود به شبکه اتریوم نیست. بلکه می‌توان از این فناوری در تمام شبکه‌های بلاک‌چینی استفاده کرد و از مزیت آن برای حفظ حریم خصوصی بهره برد. ازاین‌رو، چنین فناوری که به‌اصطلاح تخصصی آن PPoB یا Private Proof of Burn شناخته می‌شود و ترجمه تحت‌اللفظی آن، اثبات خصوصی سوزاندن است، می‌تواند راهکاری برای تمام شبکه‌های بلاک‌چینی در راستای ارتقای حریم خصوصی باشد.

نوبیتکس‌لبز از متخصصان بلاک‌چین تشکیل شده و به‌عنوان بازوی تحقیقاتی نوبیتکس در امور بلاک‌چینی فعالیت می‌کند. این تیم با استقبال از ایده‌های نو تلاش می‌کند تا راه‌حلی برای مشکلات معمول شبکه‌های بلاک‌چینی پیدا کند. نوبیتکس‌لبز این کار را از طریق برگزاری میتینگ‌های دوره‌ای بین متخصصان بلاک‌چین کشور و بحث‌وبررسی درباره ایده‌ها و کمک به تقویت آنها پیگیری می‌کند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/gpnu
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.