رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

چالش‌های تقویت توکن‌سازی در جهان / دارایی‌های دنیای واقعی، شکل‌دهنده آینده دارایی‌های دیجیتال هستند

توکن‌سازی پتانسیل این را دارد که برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان، به‌صورت یکسان تحول‌آفرین باشد. اما واقعیت این است که در حال حاضر موانع رگولاتوری و فنی زیادی در مسیر حرکت آن وجود دارد. ورود به «عصر توکن‌ها» باعث شده تا کسب‌وکارها و شرکت‌ها به یک قلمرو ناشناخته پا بگذارند که با موانع رگولاتوری و فنی بسیار مواجه است و چالش‌های زیادی را به کسب‌وکارها و مشاغل تحمیل می‌کند. اما شاید بتوان راهی برای نجات از این موانع و چالش‌ها پیدا کرد.

بریکن (Brickken)، یک راه‌حل توکن‌سازی رو به رشد است که به کسب‌وکارها و مشاغل کمک می‌کند توکن‌های دیجیتال را با پشتوانه دارایی‌های دنیای واقعی ایجاد کنند. نوعی توکن‌سازی مدرن، که فوراً قابل اجراست، زمان توقف آن صفر است و عملاً موانع و محدودیت‌های مورد نظر را دور می‌زند. در ادامه با چالش‌های توکن‌سازی و راهکارهای این شرکت آشنا خواهید شد.


توکن‌سازی، سرمایه‌گذاری‌ها را برای افراد دموکراتیزه می‌کند


فناوری انقلابی که دهه ۲۰۱۰ میلادی را زیر سیطره خود داشت، رمزارزها بودند. این در حالی است که دهه ۲۰۲۰ را نیز فناوری انقلابی هوش مصنوعی تحت تسلط خود درآورده است. اما کلیدواژه دیگری هم وجود دارد که شاید دهه بعد یا دهه‌های دیگر را از آن خودش کند: «توکن‌سازی».

اگرچه طی دهه‌های اخیر شاهد روی کار آمدن فناوری‌ها و نوآوری‌های شگرفی در صنعت خدمات مالی بوده‌ایم، اما واقعیت این است که نیویورک – و به‌تبع آن سراسر جهان – هنوز هم ریشه در سنت‌های قدیمی دارد. بازار سهام همچنان از 9 و نیم صبح تا چهار بعدازظهر؛ آن هم فقط در روزهای کاری هفته باز و فعال است و این در دنیای دیجیتال و پیشرفته امروز کمی دور از انصاف و انتظار به نظر می‌رسد.

ماهیت دیجیتالی ۲۴ساعته و هفت‌روزه اقتصاد قرن بیست‌ویکم با چیزی که نیویورک و دنیا در حال تکرارش است فرسنگ‌ها فاصله دارد و باعث بروز پارادوکسی عمیق در صنعت خدمات مالی شده است. چه معنی دارد در دنیایی که تجارت هرگز خواب ندارد و پست‌های تیک‌تاک نفوذ به‌مراتب بیشتری نسبت به ستون‌های روزنامه‌ها در زندگی و اذهان مردم دارند، سبک سنتی بازارهای مالی همچنان ادامه داشته باشد؟!

برای دستیابی به تطبیق با این سرعت زندگی، شرکت‌های نوپای وب ۳ درصدد آن هستند با سرمایه‌گذاری روی روندها، فناوری‌ها و نوآوری‌های کنونی، با زیرساخت‌های سنتی و مدل‌های قدیمی جمع‌آوری سرمایه مقابله کرده و آن را اصلاح کنند یا بهبود بخشند؛ رویکردی که با هدف برطرف‌سازی موانع و محدودیت‌های این زیرساخت‌ها و مدل‌ها در پیش گرفته شده است. واقعیت این است که این موانع و محدودیت‌ها می‌توانند مانع دسترسی به سرمایه و رشد شده و منجر به جلوگیری از دستیابی پروژه‌ها به پتانسیل کامل خود شوند.

چالش‌های تقویت توکن‌سازی در جهان / دارایی‌های دنیای واقعی، شکل‌دهنده آینده دارایی‌های دیجیتال هستند

اما به نظر می‌رسد که توکن‌سازی یکی از بهترین رویکردهایی است که می‌تواند برای کنار زدن این موانع و محدودیت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ رویکردی که به کارآفرینان اجازه می‌دهد تا از مجموعه وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران بهره ببرند، بسیار سریع‌تر از مدل‌های سنتی توسعه پیدا کنند و سطوحی از شفافیت را ارائه دهند که استارتاپ‌هایی که در دنیای آنالوگ گیر کرده‌اند، امکان و قدرت تطابق و رقابت با آن را ندارند.

علاوه بر این، نباید فراموش کرد که توکن‌سازی، سرمایه‌گذاری‌ها را برای افراد دموکراتیزه می‌کند، نقدینگی را افزایش می‌دهد و در عین حال مشارکت در حکمرانی را امکان‌پذیر می‌کند. توکن‌سازی افراد و کسب‌وکارها را با فرصت‌های مالی غیرقابل دسترس توانمند کرده و به آنها قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد.

اما مسئله این است که این فقط دارایی‌های دیجیتال نیستند که قابلیت توکن‌سازی دارند. تصور کنید قابلیت آن را داشتید که همه دارایی‌های دنیای واقعی را، از اموال، هنرهای زیبا و فلزات گرانبها گرفته تا آن نوشیدنی قفسه بالایی را به توکن تبدیل کنید.

از آنجا که جهان به سمت آینده سرمایه‌گذاری در حرکت است، توکن‌سازی می‌تواند راه را برای توسعه‌دهندگان هموار کند تا دنیایی از محصولات، خدمات و برنامه‌های کاربردی را آزاد کنند. رویکردی که می‌تواند سبک فعالیت کسب‌وکارها را دستخوش تحول کرده و زندگی روزمره مردم را نیز کاملاً تغییر دهد. در موردش فکر کنید… برنامه‌های رأی دادن فقط بخش بسیار کوچکی از این رویکرد هستند؛ شاید نوک قابل مشاهده این کوه یخ که بخش اعظمی از آن زیر اقیانوس است!


چالش‌های توکن‌سازی


با توجه به این مزیت‌ها و نقاط قوت، دور از انتظار نخواهد بود اگر بگوییم گروه شاوره بوستون (Boston Consulting Group) اخیراً در یک تخمین محافظه‌کارانه مدعی شده که مقدار کل دارایی‌های غیرنقدشونده توکن‌شده تا پایان دهه جاری میلادی احتمالاً به ۱۶.۱ تریلیون دلار خواهد رسید! رقمی قابل ملاحظه که نشان‌دهنده «بخش بزرگی از ثروت جهان امروز» است و این پیام را مخابره می‌کند که بله! یک تغییر بزرگ در راه است…

چالش‌های توکن‌سازی

اما با وجود همه این مزیت‌ها و نقاط قوت، عصر توکن‌سازی هنوز هم یک وادی ناشناخته و یک عصر جدید برای کسب‌وکارها و مشاغل است؛ عصری که بدون شک از موانع، چالش‌ها و دلهره‌ها خالی نخواهد بود. در میان همه مزیت‌های قابل تأمل توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی، یک چالش بسیار مهم هم وجود دارد که نباید از نظرها دور بماند: کاربران چگونه می‌توانند کیفیت و اعتبار صادرکنندگان و پروژه‌های توکن‌سازی را ارزیابی کنند؟

جدید بودن نسبی فناوری بلاکچین از یک سو و فقدان چهارچوب‌های قانونی استاندارد و مدون از سوی دیگر، باعث شده تمایز بین پروژه‌های قانونی و کلاهبرداری‌های احتمالی برای سرمایه‌گذاران دشوار باشد. این عدم قطعیت، اطمینان سرمایه‌گذاران را تا حد زیادی تضعیف کرده، از اعتماد آنها می‌کاهد و جریان سرمایه‌گذاری به اکوسیستم را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بدون مکانیسم‌های قابل اعتماد برای تأیید صحت صادرکنندگان توکن و همین‌طور تأیید قابلیت اجرای پروژه‌های ارائه‌شده توسط آنها، سرمایه‌گذاران در معرض ریسک مواجهه با پروژه‌های سوء استفاده و کلاهبرداری خواهند بود یا در خوشبینانه‌ترین حالت، دست‌کم امکان انجام سرمایه‌گذاری‌های نادرست و ناموفق بسیار بالا می‌رود. این در حالی است که عدم شفافیت در روند جمع‌آوری کمک‌های مالی یا به عبارت بهتر سرمایه‌گذاری‌ها نیز این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند.

در نتیجه، سرمایه‌گذاران بالقوه ممکن است تمایلی به مشارکت در فروش توکن‌ها یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری نداشته باشند و همین امر نیز مانع رشد و پتانسیل اقتصاد بلاکچین می‌شود.


ایجاد اعتماد در توکن‌سازی


پلتفرم مدیریت دارایی‌های دیجیتال بریکن (Brickken)، ازجمله پلتفرم‌هایی است که چالش مهم «عدم اعتماد در توکن‌سازی» را در دستور کار خود قرار داده و برای پاسخگویی به این چالش، رویکرد و راه‌کاری فعال پیشنهاد کرده است. بریکن، با ارائه یک پلتفرم جامع که بر شفافیت، انطباق و مسئولیت‌پذیری تأکید دارد، سعی دارد شکاف اعتماد بین صادرکنندگان توکن و سرمایه‌گذاران را تا حد ممکن پر کند.

پلتفرم بریکن، از طریق فرآیندهای راستی‌آزمایی قوی و پیروی از استانداردهای رگولاتوری، تضمین می‌کند که فقط پروژه‌های معتبر و قانونی به اکوسیستم خود دسترسی پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، بریکن مجموعه‌ای از ابزارهای نوآورانه خود را نیز توسعه داده و در این پلتفرم جامع و شفاف گنجانده است. ابزارهایی که شامل تجزیه و تحلیل بلادرنگ، اتوماسیون گردش کار توکن‌ها و همین‌طور یک سیستم مدیریت جدول خودکار نیز است که به‌روزرسانی‌های زمان واقعی و بلادرنگ توکن‌ها و دارندگان آنها را ثبت کرده و نمایش می‌دهد.

از جمله دیگر قابلیت‌های این پلتفرم، امکان پرداخت‌های خودکار سود سهام است. جایی که ارائه‌دهندگان توکن‌ها می‌توانند توکن‌های خاص خود را در یک حساب سپرده‌گذاری ‌کنند و به سرمایه‌گذاران نیز اجازه می‌دهد سود سهام را مطابق با مالکیت خود مطالبه کنند.

چالش‌های تقویت توکن‌سازی در جهان / دارایی‌های دنیای واقعی، شکل‌دهنده آینده دارایی‌های دیجیتال هستند

تأکید بریکن بر ابزارهای ارتباطی گسترده و توسعه‌یافته و همین‌طور ابزارهای گزارش‌دهی مدرن و پیشرفته باعث شده ارائه‌دهندگان توکن بتوانند گزارش‌ها و به‌روزرسانی‌های شفافی از روند پیشرفت پروژه، سلامت مالی و وضعیت انطباق آن ارائه دهند. رویکردی که به سرمایه‌گذاران نیز این امکان را می‌دهد تا آگاهانه، با چشم باز و در عین اعتماد در مورد سرمایه‌گذاری‌های مورد نظرشان تصمیم‌گیری کرده و از طرفی سودآوری و بازگشت سرمایه بالاتری را نیز تجربه کنند.

علاوه بر این، نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد این است که بریکن، فرایندهای انتخاب و فرایندهای مبتنی بر بلاکچین و همین‌طور توکن‌سازی را در قالب یک کلیک ساده و سریع در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این پروسه، همه فرایندها بسیار سریع و آسان به انجام می‌رسند. درست به محض سرمایه‌گذاری، توکن خریداری می‌شود و سود سهام مورد نظر نیز در لحظه به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود. همه تراکنش‌ها در نهایت دقت و سرعت روی زنجیره بلاکچین اتفاق می‌افتند و این، کار را برای ارائه‌دهندگان توکن‌ها و سرمایه‌گذاران بسیار راحت می‌کند.

به‌علاوه، مشاوره‌های رایگان و گاهی آموزش نیز برای ارائه‌دهندگان توکن‌ها و سرمایه‌گذاران در پلتفرم ارائه شده و قابل دسترسی است.


تقویت توکن‌سازی در سطح جهانی


پدرو ساندووال (Pedro Sandoval)، مدیر مالی بریکن بر این عقیده است که «ماهیت ترکیب‌پذیر زیرساخت‌های مبتنی بر بلاکچین، نسل بعدی مدیریت دارایی‌ها را هدایت خواهد کرد.»

تطبیق‌پذیری دارایی‌های توکن‌شده، با توانایی آنها برای ادغام با همه‌ چیز – از نقدینگی جهانی گرفته تا برنامه‌های مالی و اجتماعی سراسر جهان – نحوه مدیریت دارایی‌ها و سرمایه‌گذاران را متحول خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که مأموریت اصلی بریکن و پلتفرم‌های نظیر آن، مهار فناوری بلاکچین و به دست گرفتن افسار آن در راستای جمع‌آوری سرمایه‌های غیرمتمرکز است. رویکردی که به شرکت‌ها، مشاغل و کسب‌وکارها و صدالبته به سرمایه‌گذاران این اجازه را می‌دهد تا دارایی‌های دنیای واقعی را در مقیاس جهانی از طریق یک فرایند استاندارد توکن‌سازی کرده و از مزیت‌های این توکن‌سازی نهایت بهره را ببرند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/tqgc
منبع کوین‌تلگراف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.