رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

پتانسیل‌های فناوری بلاکچین در سیستم‌های پرداخت / تا سال 2030، موسسات مالی می‌توانند به کمک بلاکچین 10 میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهند

از میان ۳۰۰ متخصص مالی شرکت کرده در یک نظرسنجی از ۴۵ کشور مختلف جهان، ۹۷ درصد بر این باور بوده‌اند که فناوری بلاکچین، یکی از تاثیرگذارترین فناوری‌های صنعت پرداخت طی سال‌های آتی خواهد بود. به عقیده این متخصصان، بلاکچین طی سه سال آینده نقش تعیین کننده‌ای در صنعت سیستم‌های پرداخت و توسعه راه‌کارهای پرداخت سریع‌تر ایفا خواهد کرد. همچنین بر اساس گزارشی که اخیراً منتشر شده است، بلاکچنی پتانسیل آن را دارد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، چیزی در حدود ۱۰ میلیارد دلار در هزینه‌های سیستم‌های پرداخت برون‌مرزی موسسات مالی صرفه‌جویی کند.


نقش تسهیل‌کننده بلاکچین و رمزارزها در سیستم‌های پرداخت


در این گزارش که توسط شبکه پرداخت دیجیتال ریپل (Ripple) و با همکاری شورای پرداخت سریع‌تر ایالات متحده آمریکا (FPC) در ۲۹ جولای سال جاری منتشر شده است، ۳۰۰ متخصص امور مالی از ۴۵ کشور مختلف جهان، از بخش‌های متعدد نظیر فین‌تک، بانکداری، رسانه، فناوری مصرف‌کننده و خرده‌فروشی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نتایج نشان می‌دهد که رهبران جهانی پرداخت، از ریل‌های سنتی پرداخت‌های برون‌مرزی ناراضی هستند. ۹۷ درصد بر این باورند که بلاکچین و کریپتو روش حرکت پول را در آخرین وایت پیپر ما با پرداخت‌های سریع‌تر (@Faster_Payments) تغییر می‌دهند.

ریپل (@Ripple)، ۲۸ جولای ۲۰۲۳
پتانسیل‌های فناوری بلاکچین در سیستم‌های پرداخت / تا سال 2030، موسسات مالی می‌توانند به کمک بلاکچین 10 میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهند

در میان شرکت‌کنندگان مورد بررسی طی این گزارش، از تحلیل‌گران گرفته تا مدیران عامل و رؤسای صنعت خدمات مالی، ۹۷ درصدشان قاطعانه بر این عقیده هستند که فناوری بلاکچین طی سه سال آینده نقش مهمی در تسهیل سیستم‌های پرداخت سریع‌تر ایفا خواهد کرد.

علاوه بر این، بیش از نیمی از شرکت کنندگان در این پژوهش نیز بر این باور بوده‌اند که مهم‌ترین مزیت رمزارزها، پتانسیل‌ آن‌ها در کاهش هزینه‌هاست.

در این گزارش آمده است «در این نظرسنجی، بیش از ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بوده‌اند که هزینه‌های پرداخت کمتر، چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی، مزیت اصلی رمزارزهاست».

بر اساس این گزارش، شرکت تحلیل فینتک جونیپر ریسرچ (Juniper Research) پیش‌بینی کرده که استفاده از بلاکچین در تراکنش‌های جهانی و سیستم‌های پرداخت بین‌المللی، منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها برای بانک‌ها طی شش سال آینده خواهد شد.

پژوهش‌های جونیپر نیز از این ایده پشتیبانی کرده و به پتانسیل بلاکچین برای افزایش قابل توجه پس‌انداز برای موسسات مالی که تراکنش‌های فرامرزی انجام می‌دهند اشاره می‌کند. بر این اساس تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۰ میلیارد دلار باشد.


انتظار می‌رود جریان پرداخت‌های برون‌مرزی جهانی به ۱۵۶ تریلیون دلار برسد


هم زمان با این‌که چشم‌انداز تجارت الکترونیک گسترش می‌یابد و کسب‌وکارها بازارهای بین‌المللی را در اولویت قرار می‌دهند، انتظار می‌رود که سیستم‌های پرداخت برون‌مرزی و بین‌المللی نیز طی سال‌های آتی با رشدی مضاعف روبه‌رو‌ شوند. این گزارش نیز مبنی بر همین افزایش قابل توجه و در عین حال قابل پیش‌بینی پرداخت‌های بین‌المللی طی ۶ سال آینده تا سال ۲۰۳۰ میلادی تهیه شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است «انتظار می‌رود جریان پرداخت‌های برون‌مرزی جهانی به ۱۵۶ تریلیون دلار برسد که ناشی از نرخ رشد مرکب سالانه ۵ درصدی است».


کسب‌وکارها چه زمانی از سیستم‌های پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین برای پرداخت‌های برون‌مرزی و بین‌المللی استفاده خواهند کرد؟


پتانسیل‌های فناوری بلاکچین در سیستم‌های پرداخت / تا سال 2030، موسسات مالی می‌توانند به کمک بلاکچین 10 میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش دهند

با این حال، در خصوص این‌که تجار و کسب‌وکارها چه زمانی از پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین و رمزارزها برای پرداخت‌های برون‌مرزی و بین‌المللی خود استقبال خواهند کرد اختلاف نظر وجود دارد. ۵۰ درصد از متخصصین شرکت کننده در پژوهش معتقد بوده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق تجار و کسب‌وکارها، طی ۳ سال آتی به استفاده از رمزارزها و بلاکچین برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی خود روی خواهند آورد.

هرچند که در این بین نیز در مورد این‌که آیا سال آینده سال خوبی برای بلاکچین و رمزارز از این منظر خواهد بود یا نه، اختلاف نظر و عدم اطمینان زیادی وجود دارد.

آن دسته از متخصصین شرکت کننده در پژوهش که از خاورمیانه و مناطق آفریقایی بوده‌اند، سطح اطمینان بالاتری را نسبت به این موضوع نشان داده‌اند. ۲۷ درصد معتقد بوده‌اند که سال آینده، به احتمال زیاد سالی خواهد بود که تجار و کسب‌وکارها، رمزارزها و بلاکچین را برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی و برون‌مرزی خود انتخاب کنند.

در عین حال، متخصصن اهل آسیا و اقیانوسیه نیز کم‌ترین اطمینان را در این خصوص داشته و تنها ۱۳ درصد، چنین چهارچوب زمانی را پیش‌بینی کرده‌اند. در حالت کلی نیز از میان ۳۰۰ متخصص، ۱۷ درصد سال آتی را سال بلاکچین و ارزهای دیجیتال برای تسریع و تسهیل فرایندهای پرداخت برون‌مرزی پیش‌بینی کرده‌اند. اغلب شرکت‌کنندگان بر این عقدیده بوده‌اند که در سال‌های بعدتر این اتفاق خواهد افتاد.


تا سال ۲۰۳۰، تعداد ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی در گردش مرز ۲۴ ارز را رد خواهد کرد


نکته قابل توجه آن است که تحقیقات صورت گرفته از سوی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) نیز نتایجی را نشان می‌دهد که تا حد زیادی تایید کننده نتایج تحقیقات ریپل است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این بانک، ظرف ۶ سال آینده یعنی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، تعداد ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) در گردش احتمالاً مرز ۲۴ ارز را رد خواهد کرد.

در گزارشی که در ۱۰ جولای توسط بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی منتشر شده و ۸۶ بانک مرکزی را از اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی مورد بررسی قرار داده است، اعلام شده که ۹۳ درصد از بانک‌های مرکزی در حال تحقیق و کار روی ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی (CBDC) هستند و ممکن است تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱۵ ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی خرده‌فروشی و ۹ ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی عمده‌فروشی در گردش باشند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/69k7
منبع کوین‌تلگراف
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.