رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مطرح کرد / در نظر داریم مشابه تصمیم‌های اتحادیه اروپا در رگولاتوری حوزه رمزارزی ایران نیز عمل کنیم

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص روند تنظیمگری فضای رمزارزی ایران مطرح کرد که مانند قوانین و تصمیمات اتحادیه اروپا، قانونگذاران و رگولاتور به‌دنبال اخذ مالیات از رمزارزهاست.


به دنبال نقطه تعادل در نگاه به حوزه رمزارزها هستیم


محرمیان در رویداد همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال بخشی از سخنرانی خود را به موضوع رمزارزها و نگاه بانک مرکزی به این پدیده نوظهور دنیای مالی اختصاص داد و مطرح کرد: «صحبت درباره رمزارزها از سمت بانک مرکزی سخت است.»

به بیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، ارز دیجیتال در دنیا برای شفافیت و کاهش فقر و ایجاد مساوات معرفی شد اما مانند هر تکنولوژی دیگری، مشکلات و ریسک‌هایی نیز با خود به همراه داشت که به باور برخی، رمزارز را به ابزاری برای پولشویی و قاچاق و کارهای مجرمانه بدون افشای هویت تبدیل کرده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که پیدا کردن نقطه تعادل در این طیف نظرات به حوزه رمزارزها، دشوار است. زیرا با پدید آمدن ابزارهای این چنینی، کلاهبرداران و مجرمان نیز به استفاده از این ابزارها، تمایل پیدا می‌کنند.

محرمیان گفت: «تصمیمگیری در این حوزه سخت است و کشورهای متعدد، رویکردهای گوناگونی به آن دارند.» او ادامه داد: «مثلاً چین همه‌چیز را در این حوزه ممنوع کرد اما اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی محدودیت‌های چندانی برای تبادل ارزهای دیجیتال در نظر نگرفته‌اند اما این کشورها با داشتن سیستم مالیاتی آهنین، برای مبادلات و ماینینگ، بسته به ارزش دارایی، مالیات‌های سنگین ۳ تا ۳۷درصدی وضع شده است.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی

مهران محرمیان تاکید کرد که باید با دقت به سمت این حوزه رفت و به همین دلیل در کشور ما نیز هنوز تصمیم جدی درباره آن گرفته نشده است.

او ادامه داد: «به طور خاص شاید در بحث مالیات بر عایدی سرمایه، شاهد جدی‌ترین تصمیم در این حوزه باشیم که از رمزارزها هم مالیات اخذ شود.» او ادامه داد: «در نظر داریم مشابه تصمیم‌های اتحادیه اروپا در رگولاتوری حوزه رمزارزی ایران نیز انجام دهیم.»


CBDCها باعث تغییر رویکرد حاکمیت‌ها به رمزارزها شده است


محرمیان مطرح کرد: «در سال ۹۵ در بانک مرکزی یک سناریونگاری انجام شد و بر اساس آن، ۴ سناریو برای اقبال عمومی و پذیرش رمزارزها از سوی حاکمیت مورد بررسی قرار گرفت.»

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: «بر اساس بررسی انجام‌شده از زمان ظهور بیت‌کوین تا به الان، در ابتدا اقبال عمومی و پذیرش حاکمیت‌ها نیز وجود نداشت و بانک‌ها نیز آن را انکار می‌کردند. در ادامه و با ایجاد دو رشد قیمتی بالا، اقبال عمومی افزایش پیدا کرد و حالا به نظر می‌رسد به زمان پایداری رسیده باشد.» او تاکید کرد: «به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به مطرح شدت بحث CBDCها، رویکرد حاکمیت‌ها به این حوزه، مثبت‌تر شده است».

به گفته محرمیان، ایران نیز یکی از کشورهایی است که با ریال دیجیتال به جمع صد و سی کشور این پروژه پیوسته و در حال آزمایش آن است. 

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/0smx
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.