رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

کارگاه «دیفای و آینده فایننس» با ارائه رضا قربانی در حاشیه الکامپ 26 برگزار شد / دیفای نویددهنده بهشت برین نیست

غرفه ایرانسل در روز سوم بیست‌و‌ششمین نمایشگاه الکامپ میزبان کارگاه «دیفای و آینده فایننس» بود. در این کارگاه رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران به بررسی ابعاد مختلف دیفای پرداخت.

قربانی در حاشیه الکامپ با شرح تاریخچه‌ای از مفهوم دنیای مالی توزیع‌شده، درباره مسائلی که این فناوری به دنبال ارائه راهکار برای آن است توضیح داد. به گفته قربانی این کارگاه در واقع مقدمه‌ای بر یک دوره ۳۰ساعته است که قرار است در آکادمی ایرانسل برگزار شود.


دیفای و آینده فایننس


رضا قربانی صحبت‌های خود در خصوص دیفای و آینده فایننس را با اشاره به مفهوم دیفای آغاز کرد و گفت: «آنچه در این کارگاه درباره آن صحبت می‌شود، درباره یک مفهوم مبهم است که هنوز تمام ابعاد و چهارچوب‌های آن به‌درستی مشخص نشده است. اما چیزهایی که در این کارگاه ارائه می‌شود، بر مبنای کتاب «دیفای و آینده فایننس» است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.»

قربانی با تأکید بر اینکه در این کارگاه قرار نیست درباره توکن‌های دیفای صحبت و روی آن‌ها ارزش‌گذاری شود، افزود: «هر راهکاری که در دنیا ارائه شده، بر اساس نیازهایی بوده و دیفای نیز از این قاعده مستثنی نیست. دیفای آمده تا مسائلی را در حوزه مالی حل کند که عبارت‌اند از: کنترل متمرکز، دسترسی محدود، ناکارآمدی، عدم کارایی و شفافیت.»

او در ادامه با اشاره به مسائل حوزه مالی ادامه داد: «این مسائل پیامدهایی نیز داشته‌اند که اصلی‌ترین آنها کاهش رشد اقتصادی و تداوم تشدید نابرابری بوده است.»

بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در ادامه به تاریخچه بیش از ۹ هزار ساله تبادلات مالی در جهان پرداخت و تأکید کرد علت اینکه امروز مفهوم پول برای ما این‌قدر بدیهی و شناخته‌شده است، به این تاریخچه طولانی برمی‌گردد.

او همچنین مروری بر تاریخچه فضای نوین بانکداری داشت و به ماجراهای مربوط به اولین دستگاه خودپرداز در جهان و اولین کارت‌های اعتباری پرداخت؛ از جمله اینکه تلفن‌بانک‌ها در سال ۱۹۸۳ شکل گرفته‌اند و اولین اینترنت‌بانک نیز در سال ۱۹۹۴ خلق شده است.

رضا قربانی در ادامه کارگاه دیفای و آینده فایننس گفت: «بنابراین با توجه به اینکه بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ خلق شده، طبیعی است که هنوز با ابعاد مختلف آن آشنایی نداشته باشیم و مفاهیم حوزه بلاکچین و رمزارز برایمان گنگ باشد.»

دیفای و آینده فایننس

همچنان ریسک‌های بسیاری وجود دارد


قربانی با اشاره به اینکه سال ۲۰۰۸ وایت‌پیپر بیت‌کوین منتشر شد و این آغاز مسیر تحول بود، گفت: «یادتان باشد در سال ۲۰۱۴ برای اولین‌بار اپل‌پی معرفی شد و خود آیفون هم تاریخچه‌ای ۱۴، ۱۵ ساله دارد.»

عضو هیئت‌مدیره نصر تهران در ادامه گفت: «در سال ۲۰۲۱ رمزارزها می‌خواستند تحول ایجاد کنند و هدف‌شان هم نابود کردن بانک‌ها بود ولی این اتفاق نیفتاد. به‌مرور همان بانک‌هایی که بسیاری از ایراداتی که دیفای به فضای مالی وارد می‌کرد، به آنها وارد بود، به این بازار ورود کردند تا از مزایای آن استفاده کنند. سال ورود بسیاری از بانک‌های بزرگ دنیا به این حوزه، همین سال ۲۰۲۱ بود.»

به گفته قربانی، نقطه مهم برای فناوری دیفای، زمانی بود که اتریوم ایجاد شد و می‌خواست پلتفرم بسازد و در نهایت مسیری باز شد که در بلاکچین، رمزارز، پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، اوراکل‌ها، استیبل‌کوین‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز خلاصه می‌شود و این‌ها کمک می‌کند دیفای شکل بگیرد.

او ادامه داد: «انجام تراکنش، توکن‌های مثلی و غیرمثلی، حضانت (نگهداری دارایی)، تنظیم عرضه و مشوق‌ها، سواپ، وام‌های وثیقه‌محور و… همگی در این دنیا اتفاق می‌افتند. این پلتفرم‌ها وام می‌دهند بدون اینکه بانکی در کار باشد و صرافی‌ها هم غیرمتمرکز هستند و بازار این‌طور نیست که یک نفر در آن برای همه تصمیم بگیرد.»

قربانی در پایان با تأکید بر اینکه باید به یاد داشته باشیم که دیفای بهشت برین نیست، به ریسک‌های این حوزه اشاره کرده و در این‌باره مواردی همچون ریسک‌های قرارداد هوشمند، حاکمیتی، اوراکل، مقیاس‌پذیری، دکس، حضانتی، زیست‌محیطی و رگولاتوری را برشمرد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/1v3t
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.