رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

نظر مجمع جهانی اقتصاد درباره رمزپول‌های ملی چیست؟ / دی‌ال‌تی و آینده نظام بانکداری از نگاه یکی از مراجع معتبر اقتصادی جهان

مجمع جهانی اقتصاد برداشت خود در مورد CBDCها را در یک پست وبلاگی با عنوان «ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟» منتشر کرد. پس از برنامه‌ریزی بانک مرکزی استرالیا (RBA) برای راه‌اندازی یک پروژه آزمایشی CBDCحالا نهادهای بزرگ اقتصادی توجه بیشتری به این موضوع نشان داده‌اند.

بانک مرکزی استرالیا (RBA) در بیانیه‌ای اعلام کرده که در یک پروژه تحقیقاتی یک‌ساله با همکاری مرکز تحقیقات تعاونی مالی دیجیتال (DFCRC) برای بررسی «موارد استفاده نوآورانه و مدل‌های تجاری» رمزارز ملی این کشور همکاری می‌کند.

اما در متنی که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده، تعریف بانک مرکزی اروپا (ECB) از رمزپول ملی کشورها تکرار شده که CBDCها را به‌عنوان یک ارز بدون ریسک توصیف می‌کند که توسط دولت‌ها تضمین می‌شود. در حالی که این نهاد اقتصادی همچنین پیش‌بینی می‌کند که همه کشورهای اروپایی در نهایت یورو دیجیتال خود را تا اواسط سال 2022 منتشر خواهند کرد.

این نوشته در توضیح این موضوع ادامه می‌دهد که CBDC دارایی ایمنی محسوب می‌شود؛ زیرا خطرات و نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال را به همراه ندارد. به اعتقاد این مجمع معتبر جهانی، افراد و نهادهای تجاری همچنین می‌توانند CBDCها را در بانک مرکزی یا به‌عنوان توکن‌های الکترونیکی در دستگاه‌های تلفن همراه، کارت‌های پیش‌پرداخت و سایر اشکال کیف پول دیجیتال ذخیره کنند. به تعبیر مجمع جهانی اقتصاد ارز دیجیتال به‌عنوان راهی سریع‌تر، آسان‌تر و مطمئن برای انجام پرداخت‌های روزانه ارائه می‌شود. به گفته WEF، این امر باعث می‌شود CBDC به جای جایگزینی، مکمل پول نقد فیزیکی باشد.
با توجه به مزایای CBDC برای کشورهای مختلف، WEF اشاره کرده که رمزپول‌های ملی ممکن است با تسهیل و ایمن‌کردن دسترسی به پول، به کاهش فقر و افزایش شمول مالی اقشار مختلف کمک کنند. همچنین به تعبیر این نهاد ممکن است انعطاف‌پذیری سیستم‌های مالی را در مواقعی که پول نقد کم باشد یا در دسترس نباشد، تقویت کند؛ زیرا CBDC می‌تواند پشتیبانی قابل بازخرید برای ارزهای داخلی ایجاد کند.

در نهایت اینکه پتانسیل استفاده از دفاتر کل توزیع‌شده یا همان DLT برای مقابله با جرایم مالی نیز انگیزه‌ای برای استفاده بیشتر بانک‌های مرکزی از این رمزپول خواهد بود؛ چراکهCBDC ها می‌توانند راه را برای بهبود عملکردهای AML/KYC و شفافیت جریان پول هموار کنند.

به‌جز بانک مرکزی استرالیا، سایر بانک‌های مرکزی نیز در حال بررسی استفاده از CBDC و فناوری دفترکل توزیع‌شده هستند. طبق راهنمای سیاست‌گذاری ارزهای دیجیتال بانک مرکزی که این مجمع منتشر کرده، در میان موارد استفاده CBDC می‌توان به بازارهای خرده‌فروشی، پرداخت‌ و پرداخت‌های همتا‌به‌همتا از مصرف‌کنندگان به بازرگانان، عمده‌فروشی، استفاده در بانک‌های تجاری و اتاق‌های پایاپای بازرگانی و همچنین اهرمی برای پرداخت‌های بین‌بانکی کارآمدتر اشاره کرد که خارج از جریان سنتی و سیستم‌های فعلی پرداخت قابل تحقق هستند.

WEF اعلام کرده در حال حاضر از بانک‌های مرکزی در فرایند ساخت، اجرای آزمایشی و اجرای سیاست‌های به‌کارگیری فناروی DLT و استفاده از CBDC حمایت می‌کند. این سازمان تأکید کرده که تصمیم‌گیری در مورد نحوه استفاده از فناوری‌ها، علاوه بر همه خطرات احتمالی که فناوری‌های نسبتاً جدید ممکن است ایجاد کنند، باید با بررسی ورودی‌های بخش‌های مختلف انجام شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/h5rq
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.