رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

جدیدترین نبرد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه رمزارزها

صرافی غیرمتمرکز رمزارزی یونی‌سواپ اعلام کرد که از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اخطاریه‌ای دریافت کرده است

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تا به حال پرونده‌های بزرگی را علیه موسسات متمرکز به جریان انداخته است؛ از جمله صرافی‌های متمرکز کوین‌بیس و کراکن و شرکت سازنده ارز ریپل. اما شکایت از سازمانی که پشت یک پروتکل غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ قرار دارد، اقدام ناشناخته‌ای است.

صرافی غیرمتمرکز رمزارز یونی‌سواپ روز چهارشنبه اعلام کرد که از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اخطاریه‌ای دریافت کرده است که نشان می‌دهد این نهاد قصد دارد علیه آن‌ها اقدام اجرایی انجام دهد. به محض انتشار این خبر، توکن اصلی یونی‌سواپ، UNI، با کاهش ۹.۵ درصدی مواجه شد.


دلایل محکومیت یونی‌سواپ


SEC دو دلیل اصلی برای صدور این اخطار ارائه کرده است:

  • ارائه توکن UNI: Uniswap به کاربران در ازای ارائه نقدینگی به پروتکل، توکن UNI اعطا می‌کند. SEC بر این باور است که این توکن‌ها اوراق بهادار هستند و باید ثبت شوند.
  • عدم ثبت‌نام به عنوان صرافی اوراق بهادار: Uniswap به عنوان یک صرافی اوراق بهادار در SEC ثبت‌نام نکرده است.

ماروین آموری، مدیر ارشد حقوقی این شرکت گفت که به اعتقاد SEC، یونی‌سواپ مطابق با تعریف فعلی او از یک صرافی نیست. او همچنین به حکم اخیر در پرونده SEC علیه کوین‌بیس اشاره کرد (جایی که قاضی اعلام کرد کیف پول کوین‌بیس کارگزار نیست) که این موضوع را به عنوان نشانه خوبی برای توانایی یونی‌سواپ برای شکست دادن SEC در اتهامات مشابه تفسیر کرد.


پاسخ یونی‌سواپ در برابر اتهام SEC


مدیرعامل یونی‌سواپ در شبکه اجتماعی ایکس پس از اعلام دریافت اخطاریه از سمت SEC گفت که غافلگیر نشده، فقط ناراحت، ناامید و آماده مبارزه است. Uniswap Labs همچنین ادعاها را رد و اعلام کرده که پروتکل Uniswap یک اوراق بهادار نیست. این شرکت همچنین گفته است که با SEC همکاری خواهد کرد تا به نگرانی‌های این نهاد رسیدگی کند.

این نهاد در یک پست وبلاگی می‌گوید: «حقیقت این است که توکن‌ها یک فرمت فایل دیجیتال هستند، مانند یک فایل pdf یا یک صفحه گسترده و می‌توانند انواع مختلفی از ارزش را در خود جای دهند. آن‌ها ذاتاً اوراق بهادار نیستند، همانطور که هر برگه کاغذی، گواهی سهام نیست. حجم عظیم توکن‌های معامله‌شده به طور قطعی اوراق بهادار نیستند – آن‌ها استیبل‌کوین‌ها، توکن‌های جامعه و کاربردی و کالاهایی مانند اتریوم و بیت‌کوین هستند.»


مبارزه علیه تمرکززدایی


کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همچنین علیه Uniswap Labs، شرکت توسعه‌دهنده پروتکل معاملات غیرمتمرکز (DEX) Uniswap، اعلام جرم کرد. این اقدام SEC به عنوان گامی در جهت سرکوب فضای دیفای (DeFi) تلقی می‌شود و نگرانی‌هایی را در مورد آینده این صنعت نوظهور ایجاد کرده است.

شاید نزدیکترین نمونه قابل استناد، پرونده SEC علیه LBRY باشد که جایگزین غیرمتمرکزی برای یوتیوب ساخته بود. این پرونده پس از فرآیند طولانی تجدیدنظر با نهاد نظارتی اوراق بهادار آمریکا مجبور به تعطیلی شد. SEC ادعا می‌کند که LBRY اوراق بهادار ثبت‌نشده را از طریق راه‌اندازی یک توکن کاربردی فروخته است و در ابتدا به دنبال جریمه‌ای 22 میلیون دلاری بود، اما پس از اذعان به مشکلات مالی شرکت، آن را به 111000 دلار کاهش داد.

بیل هیوز، مشاور ارشد و مدیر امور مقررات جهانی در شرکت کانسنسیس (Consensys)، به CoinDesk گفت: «SEC در زمینه‌هایی که می‌توانید قوانین آن‌ها را نقض کنید، بسیار خلاق است.» با این حال، هیوز فکر نمی‌کند SEC پرونده‌هایی را علیه دارندگان یا کاربران توکن یونی‌سواپ دنبال کند.

هیوز اعلام کرد که این احتمالا بزرگترین اقدامی است که SEC علیه صنعت دیفای انجام خواهد داد.

دعوای SEC علیه Uniswap Labs نشان‌دهنده افزایش تمرکز این نهاد بر فضای دیفای است. SEC نگران است که پروژه‌های دیفای خطرات بالقوه‌ای برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنند و به دنبال اعمال مقررات بیشتر بر این صنعت است. این شکایت می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای فضای دیفای داشته باشد و منجر به افزایش نظارت بر پروژه‌های دیفای و همچنین کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این فضا شود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/q11k
منبع کوین‌دسک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.